روز اول نمایشگاه فتوکینا ۲۰۱۶ پر از اخبار جدید و هیجان انگیز بود و این هیجان با این خبر از فوجی فیلم به اوج خودش رسید: فوجی فیلم در حال بازگشت به قطع متوسط است. فوجی فیلم که یکی از بازیگران اصلی عصر قطع متوسط است، امروز ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ اولین دوربین دیجیتال قطع متوسط خود به نام GFX 50S را معرفی کرد. این دوربین یک مانت جدید به نام مانت G دارد که پذیرای لنزهای زوم و فیکس است.

 
سه لنز اول، که انتظار می‌رود در اوایل سال ۲۰۱۷ عرضه شوند عبارتند از: لنز GF ۶۳mm F۲٫۸ R WR، لنز GF۳۲-۶۴mm F۴R LM WR و لنز GF ۱۲۰mm F۴ Macro. کراپ ۰.۷۹x بدین معنی است که این لنزها به ترتیب معادل ۵۰ میلی‌متر، ۲۵-۵۰ میلی‌متر و ۹۵ میلی‌متر هستند.

بعد از عرضه این ۳ لنز در تاریخ یادشده، ۳ لنز دیگر نیز عرضه خواهد شد: لنز GF۲۳mm F۴ R LM WR و لنز GF۱۱۰mm F۲ در اواسط سال ۲۰۱۷ و لنز GF۴۵mm F۲٫۸ R WR در اواخر سال ۲۰۱۷ عرضه خواهند شد.
فوجی فیلم می‌گوید که قیمت هدف برای دوربین GFX ۵۰S با لنز فیکس استاندارد ۶۳ میلی‌متر زیر ۱۰۰۰۰ دلار خواهد بود.


فوجی فیلم با معرفی حسگر ۵۱٫۴ مگا پیکسلی CMOS که بسیار شبیه به همان حسگری است که در دوربین‌های Pentax 645Z و Hasselblad X1D دیده‌ایم، می‌گوید که این حسگر کاملاً جدید و توسعه یافته است. این دوربین شبیه به نسخه بزرگ‌تر دوربین X-Pro II است اما یک منشور EVF گیره‌ای دارد. یک قطعه دیگر هم هست که امکان چرخاندن و حرکت دادن EVF را می‌دهد.
 
با حسگر ۱٫۷ برابر بزرگ‌تر از فول فریم ۱۳۵ و ۴ برابر بزرگ‌تر از آنچه در دوربین‌های سری X با حسگر قطع APS-C بکار می‌رود، این دوربین نوید دهنده کیفیت و رزولوشن بسیار بالایی است.
حسگر بزرگ و تعداد پیکسل بالا موجب ثبت عکس‌هایی با رزولوشن بسیار بالا می‌شود و دست عکاس برای کراپ کردن به فرمت‌های مختلف نیز باز است.

 


دوربین بدون آینه طراحی شده است، تا هم اندازه‌اش کوچک بماند و هم شوک آینه موقع شاتر زدن از بین برود. فوجی فیلم این‌طور محاسبه می‌کند که اگر در این دوربین رزولوشن بالا و آینه بزرگ بکار برود باعث می‌شود که حدود ۱۵% از رزولوشن از دست برود.


  «حرف X به‌اندازه کوچک این دوربین اشاره دارد، و مدل GFX نسبت‌های مختلف و کیفیت فوق‌العاده‌ای را در اختیار عکاس می‌گذارد. X و GFX: دو دوربین که یکدیگر را کامل می‌کنند.»


در ادامه برخی از ویژگی‌های مهم این دوربین را که در خبر رسمی مربوط به معرفی این دوربین امروز (۲۹ شهریور ۱۳۹۵) در فتوکینا ۲۰۱۶ منتشرشده می‌خوانید:


FUJIFILM GFX 50S
دوربین دیجیتال بدون آینه  FUJIFILM GFX 50S یک حسگر جدید فرمت G در اندازه ۴۳٫۸x۳۲٫۹ میلی‌متر با رزولوشن فوق‌العاده ۵۱٫۴ دارد. این دوربین به همراه شش لنز  FUJINON GF در اوایل سال ۲۰۱۷ معرفی خواهند شد.
 


لنزهای جدید و توسعه‌یافته فوجینون
دوربین FUJIFILM GFX 50S از لنزهای فوجینون با طراحی جدید و یک مانت لنز جدید برای بالاترین عملکرد و کیفیت تصویر بهره می‌برد.
خط تولید جدید لنزهای فوجینون سری G منحصراً برای همین منظور راه‌اندازی شده و از این مانت G پشتیبانی می‌کند. مانت G جدید به بهترین شکل از ساختار بدون آینه این دوربین استفاده می‌کند و به همین خاطر فاصله پشت دوربین فقط ۲۶٫۷ میلی‌متر است و فاصله فوکوس تا حد ممکن کاهش‌یافته است. این کاهش فاصله به نوبه خود از تیره شدن گوشه‌های تصویر جلوگیری می‌کند، بنابراین از این لبه تا لبه دیگر عکس کاملاً شارپ خواهد بود.

 


خط تولید اولیه شامل این شش لنز فوجینون خواهد بود:
۱- لنز فیکس استاندارد GF۶۳ mm  F۲٫۸ R WR (معادل ۵۰ میلی‌متر در فرمت ۳۵ میلی‌متر)
۲- لنز استاندارد زوم واید GF۳۲-۶۴ mm F۴ R LM WR (معادل ۲۵-۵۱ در فرمت ۳۵)
۳- لنز ماکرو تله‌فتو متوسط ۱: ۰ GF۱۲۰ mm  F۴ Macro R LM OIS WR (معادل ۹۵ میلی‌متر در فرمت ۳۵)
۴- لنز تله‌فتو متوسط با دیافراگم سریع GF۱۱۰ mm  F۲ R LM WR (معادل ۸۷ میلی‌متر در فرمت ۳۵)
۵- لنز فوق واید GF۲۳ mm  F۴ R LM WR (معادل ۱۸ میلی‌متر در فرمت ۳۵ میلی‌متر)
۶- لنز واید GF۴۵ mm  F۲٫۸ R WR (معادل ۳۵ میلی‌متر در فرمت ۳۵ میلی‌متر)

 

ویژگی‌های دیگر
این لنزهای فوجینون جدید یک رینگ دیافراگم خواهند داشت که یک ویژگی معمول در سری X است، و یک جای C جدید هم روی رینگ وجود دارد تا بتوان دیافراگم را با همان دکمه رادیویی Command Dial روی بدنه دوربین تنظیم کرد. همه لنزها نسبت به هوا و غبار مقاوم هستند و طوری طراحی‌شده تا در دمای -۱۴ درجه سلسیوس هم کار کنند. 
این ویژگی عکاسان را قادر می‌سازد تا با خیال راحت در محیط بیرونی و در آب‌وهوای سخت هم بتوانند با اعتماد به نفس عکاسی کنند.


ویژگی‌های اصلی FUJIFILM GFX 50S:
•    حسگر قطع متوسط ۵۱٫۴ مگا پیکسل با اندازه  ۴۳٫۸x۳۲٫۹mm با شارپنس و کیفیت عکس فوق‌العاده برای تمام عکاسان حرفه‌ای.
•    می‌توان نسبت‌های مختلفی از آن استخراج کرد، از جمله ۴:۳ (پیش فرض)، ۳:۲، نسبت ۱:۱، نسبت ۴:۵، نسبت ۶:۷ و ۶:۱۷
•    مانت G فوجی فیلم با فاصله فوکوس پشتی فقط ۲۶/۷mm
•    پردازنده تصویر X-Processor Pro
•    منظره یاب الکترونیک جداشدنی
•    مقاوم در برابر غبار و خوا؛ عملکرد در دمای -۱۰ درجه سلسیوس


دوربین جدید FUJIFILM GFX در اوایل سال ۲۰۱۷ در دسترس است و قیمت آن نیز هنوز مشخص نیست.