تالیف: کاوه قبادی

1.jpg

پیرو مباحثی که پیش از این در مورد استاندارد ۳/۴ مطرح کرده بودیم در این مقاله قصد داریم نگاهی داشته باشیم به یکی از پیشرفته‌ترین و مجهزترین دوربین‌های این سیستم که توسط کمپانی الیمپوس معرفی شده است.
در نمایشگاهDIF 2008 در تهران و در بین حضور شرکت‌های مختلف در این نمایشگاه فرصتی پیش آمد تا از نزدیک با آخرین دست آورد‌های کمپانی‌های شرکت کننده آشنا شویم که به مرور در مورد آنها اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.
در طی این نمایشگاه به لطف چند تن از دوستان توانستم با یکی از محصولات کمپانی الیمپوس که توسط نماینده این شرکت در ایران (شرکت نیکسان آسیا) معرفی شده بود آشنا شوم. Olympus E-3 که از نظر کیفیت و امکانات و رده‌بندی بالاترین محصول کمپانی الیمپوس است، مدتی پیش معرفی شده بود. در این نوشتار به مرور این محصول خواهیم پرداخت.

2.jpg

همان طور که قبلا نیز اشاره شده بود کمپانی الیمپوس به همراه چند کمپانی عظیم دیگر یک استاندارد جدید را در بین تولیدکنندگان DSLR (دوربین‌های تک عدسی انعکاسی دیجیتال) پایه‌ریزی کرده است. این سیستم که با نام استاندارد ۳/۴ معرفی می‌شود بر روی ابعاد سنسور‌های ثبت کننده تصویر تمرکز دارد و بشدت در حال گسترش است.
اگر بخواهیم به تاریخچه ابداعات و نوآوری‌های این سیستم و بخصوص شرکت الیمپوس که به عنوان پیشرو و شرکت اصلی این فعالیت را رهبری می‌کند اشاره کنیم باید نمونه‌های زیر را ذکر کنیم.
3.jpg

سیستم گردگیر سنسور ( SSWF )

شرکت الیمپوس اولین کمپانی است که این سیستم را در دوربین‌های دیجیتال حرفه‌ای خود معرفی کرد. از زمان عرضه دوربین‌های دیجیتال مشکل گرد و غبار که بر روی سنسور‌ها می‌نشیند یک مشکل همیشگی و از نگرانی‌های عکاسان بوده و هست. در سالهای گذشته شرکت الیمپوس توانست به کمک فناوری‌های امواج مافوق صوت این مشکل را تا حدود زیادی بر طرف کند. مکانیزم این سیستم که بنام SSWF و یا فیلتر امواج سوپرسونیک الیمپوس معرفی شده است به کمک ارتعاشاتی در حدود ۳۰۰۰۰ هزار بار در ثانیه باعث می‌شود که گرد و غباری که بر روی سنسور قرار دارند و یا به آن چسبیده‌اند به راحتی جدا شده و این مشکل تا حدود زیادی بر طرف شود. کارایی این سیستم در مقابل سایر سیستم‌های زداینده گرد و غبار سنسور به اثبات رسیده است.
4.jpg

سیستم لرزشگیر داخلی (Image Stabilization )

این سیستم هم یکی دیگر از دست آورد‌های تیم تحقیقاتی شرکت الیمپوس می‌باشد. این سیستم مبتنی بر حرکت سنسور در جهات مختلف و دفع لرزش هایی است که توسط دست عکاس به دوربین وارد می‌شود. این سیستم هم همانند سیستم گردگیر سنسور از نیروی امواج مافوق صوت قدرت می‌گیرد. این سیستم دارای دو موتور ( یکی در جهت عمودی و دیگری در جهت افقی ) سوپرسونیک الیمپوس می‌باشد که به کمک یک ژیروسکوپ حرکت‌ها را تشخیص داده و سنسور را در خلاف جهت حرکت و برای خنثی کردن آن جابجا می‌کند. این موتور که که بسیار کوچک بوده و در کنار سنسور واقع شده بخوبی می‌تواند حتی تا ۵ استاپ اثرگذار باشد. به کمک این سیستم شما با خرید هر لنزی دارای یک لنز لرزشگیردار خواهید بود و نیازی به پرداخت مبلغ زیادی برای خرید این لنز‌ها نخواهد بود. تاریخچه لرزه‌گیر‌های داخلی به کمپانی مینولتا باز می‌گردد که در سال ۲۰۰۶ امتیاز آن به شرکت سونی واگذار شد.

5.jpg

لنزهای (SWD ( SuperSonic Wave Drive

از دیگر استفاده‌هایی که شرکت الیمپوس از امواج مافوق صوت انجام داده است می‌توان به استفاده از موتور‌های سوپرسونیک برای تنظیم فاصله اتومانیک و یا همان موتور‌های اتوفوکوس است. به کمک این موتور‌ها که در لنز‌ها جای گرفته اند شما می‌توانید دارای سرعت فوکوس بسیار سریع و دقیق باشید. این موتور‌ها که جز سریع‌ترین موتور‌های اتوفوکوس جهان هستند دقت بسیار بالایی دارند. طبق تست‌های انجام شده دوربین Olympus E-3 به همراه لنز ED ۱۲-۶۰mm F 2. 8-4 SWD سریع‌ترین فوکوس را در بین سایر محصولات این کمپانی داشته است و طبق ادعای کمپانی الیمپوس این لنز و بدنه از بسیاری از بدنه و لنز‌های دیگر سایر کمپانی‌ها سریع‌تر است.

و اما ببینیم که این سیستم‌ها چگونه در یک بدنه جمع شده اند.

6.jpg

مهم‌ترین بخش هر دوربین سنسور آن است. در این دوربین از یک سنسور ۱۱.۸ مگاپیکسلی استفاده شده است. از این تعداد پیکسل ۱۰.۱ مگاپیسکل به صورت موثر و فعال هستند. این سنسور که از نوع Hi Speed Live Mos Sensor است دارای تکنولوژی بسیار جدیدی نسبت به سنسور‌های گذشته این کمپانی است.

7.jpg

این سنسور هم در دقت و کیفیت خروجی و هم در سرعت پردازش و واکنش نسبت به نسل‌های پیشین سنسور‌های سیستم ۳/۴ پیشرفتهتر است. ابعاد این سنسور برابر است با ۱۷.۳ در ۱۳ میلیمتر. همچنین در جلوی این سنسور یک عدد Low Pass Filter (فیلتر پایین گذر) به همراه Hybrid IR Cut Filter (فیلتر ترکیبی حذف امواج مادون قرمز) قرار گرفته است. حداکثر سایز تصویر خروجی این سنسور برابر است با ۳۶۴۸ پیسکل افقی در ۲۷۳۶ پیکسل عمودی است. که برای چاپ‌های ابعاد بزرگ کاملا مناسب است.

8.jpg

این سنسور دارای سیستم SSWF برای از بین بردن گرد و غبار سنسور می‌باشد. همچنین این سنسور دارای سیستم لرزه گیر داخلی و یاImage Stabilization می‌باشد. این سیستم همان طور که در تست‌های زیر مشاهده می‌کنید تا سرعت‌های بسیار پایین اثر گذار می‌باشد. اثر گذاری این سیستم تا ۵ EV اثر گذار می‌باشد. این سیستم قادر به تشخیص خودکار حرکات افقی Horizontal و حرکات عمودی Vertical می‌باشد.

9.jpg

این سنسور دارای حساسیتی بین Iso 100 تا Iso 3200 می‌باشد. به علاوه اینکه می‌تواند در حالت Auto به صورت خودکار حساسیت را با توجه به نورسنجی تنظیم کند. یکی از مشکلاتی که سابق بر این دوربین‌های سیستم ۳/۴ با آن درگیر بودند عملکرد نویزی آنها بخصوص در حساسیت‌های بالا بود. اما خوشبختانه با توجه به تغییرات و اصلاحات نرم افزاری و سخت افزاری انجام شده رفتاری نویزی این دوربین پیشرفت چشمگیری داشته است و همان طور که در جدول زیر می‌بینید اختلاف بسیار کمی با دیگر رقبا که از سنسور هایی با ابعاد بزرگ‌تر استفاده می‌کنند دارد.

10_.gif

10__2_.gif10__1_.gif

 




اما متاسفانه رفتار نویزی این دوربین هنوز هم در نوردهی‌های بلند مدت (Long Expose) بسیار ضعیف و غیر قابل قبول است. به صورتی که نباید زیاد بر روی نوردهی‌های بلند مدت بخصوص در مکان‌های تاریک حساب کرد. هرچند به کمک پردازنده قوی این دوربین و پردازش‌های ثانویه و نرم افزاری مقداری از نویز‌ها و پیکسل‌های گداخته Hot Pixel کاسته می‌شود اما باز هم در مقابل رقبا ( کانن ، نیکون ، سونی ) حرفی برای گفتن ندارد. به همین دلیلی در حالت نرمال و پیش‌فرض شما در هنگام استفاده از سرعت B (Bulb) نهایتا تا ۸ دقیقه امکان نوردهی دارید و در صورتی که نیاز به نوردهی‌های بلند مدت‌تر داشته باشید باید وارد تنظیمات شده و از حالت Boost استفاده کنید.




این دوربین از مکانیزم شاتر بسیار جدیدی بهره می‌برد که حاصل سالها تجربه این شرکت در عرصه دوربین‌های نگاتیوی است. مکانیزم شاتر ( پرده و آینه ) در این دوربین تقویت شده و باعث شده است علاوه بر اینکه عمر این قطعه افزایش یابد ( تا ۱۵۰ هزار شات توسط سازنده گارانتی شده است ) زمان بازگشت آینه بسیار تقلیل یابد و به حدود ۶۰ میکرو ثانیه برسد. این مکانیزم همچنین باعث شده است که مدت زمان تاریک شدن ویزور بسیار کاهش یافته و چیزی در حدود ۱۰۰ میکرو ثانیه باشد. شاتر این دوربین دارای حداکثر سرعت ۱/۸۰۰۰ ثانیه بوده و قادر است در حالتBulb نیز عکاسی کند. این دوربین می‌تواند با سرعت ۵ فریم در ثانیه در حالت RAW تا ۱۹ فریم عکاسی کند. همچنین با فرمت Jpeg تا زمان پر شدن کارت حافظه امکان عکاسی دارد. سرعت سینک و همزمانی با فلاش این دوربین در حالت عادی و به همراه فلاش‌های استودیویی تا ۱/۲۵۰ ثانیه است و در حالتSuper FP و به همراه فلاش هایFL-36R و FL50R تا سرعت ۱/۴۰۰۰ ثانیه با این فلاش همزمانی می‌کند. این دوربین قادر است تا ۳ فریم در حالت Exposure Bracketing و با ۱ EV و یا ۰. ۷ EV , ۱/۳ EV , 1/2 EV عکاسی کند.



دقت اتوفوکوس در این دوربین نسبت به نسل گذشته این سری بسیار دقیق‌تر و سریع‌تر شده است. این دوربین به کمک حسگرهای جدید Full Twin Cross یازده نقطه‌ای با سرعت و دقت بسیار خوبی فاصله را تا سوژه می‌سنجد. هر نقطه از این سیستم دارای دو خط افقی و دو خط عمودی بوده که در مجموع ۴۴ نقطه را تحت پوشش قرار می‌دهد. این سیستم اتوفوکوس به همراه پردازندهTruePic III قادر است به سرعت فاصله‌ها را تشخیص دهد. این سیستم در محدود‌ای بین -۲ EV تا +۱۹EV قادر به تشخیص می‌باشد. این سیستم هنگام استفاده از لنز‌های دارای موتور SWD می‌توانید فوکوس بسیار سریعی را در اختیار شما قرار دهد، این سیستم هنگام استفاده از Live View نیز قابلیت خوبی دارد. یازده نقطه فوکوس بعد در مکان‌های نسبتا مناسبی قرار گرفته‌اند ( هر چند که می‌توانست تعداد بیشتری داشته باشد ) در شکل زیر محل قرارگیری این نقاط و ویزور این دوربین را می‌بینید.



ویزور این دوربین با پوشش ۱۰۰% نسبت به نسل گذشته از نظر ابعاد و درصد پوشش پیشرفت خوبی داشته است و از نظر شفافیت نیز عملکرد بهتری دارد. همچنین نسبت به نسل گذشته اطلاعات بسیار بیشتری در ویزور قابل نمایش است و شما بدون برداشتن چشمتان از ویزور می‌توانید تنظیمات دروبین را به خوبی انجام دهید. در این ویزور از یک منشور ۵ وجهی و چندین آینه برای هر چه شفاف‌تر بودن آن استفاده شده است. همچنین این منشور ۵ وجهی دارای پوشش نقره‌ای خاصی برای انعکاس هر چه بهتر نور‌های دریافتی است.




علاوه بر ویزور این دوربین یک نمایشگر LCD از نوع کریستال مایع در بالای دوربین دارد که اطلاعات بسیار خوبی از تنظیمات و شرایط دوربین را به عکاس منتقل می‌کند.



مونیتور این دوربین از نوع هایپر کریستال با ابعاد ۲.۵ اینچ و دارای رزلوشن ۲۳۰ هزار پیکسل و با زاویه دید ۱۷۶ درجه در تمامی جهات و مجهز به سیستم Live View می‌باشد.



این نمایشگر که امکان چرخش به طرفین و بالا و پایین را دارد بسیار به عکاس در تنظیمات و یافتن کادر مناسب کمک می‌کند. قابلیت چرخش نمایشگر این دوربین باعث می‌شود که در شرایط سخت عکاس براحتی بتواند منظره را ببیند. این دوربین امکان اتوفوکوس را در زمان استفاده از سیستم Live View فراهم کرده است و این برای بسیاری از عکاسان موضوع بسیار مهمی است. در هنگام استفاده از سیستم Live View شما قادر خواهید بود ۵ و یا ۷ و یا ۱۰ برابر بر روی منظره بزرگنمایی انجام دهید که این موضوع در هنگام اتوفوکوس و یا هنگام فوکوس دستی بسیار به شما کمک می‌کند.



در هنگام استفاده از سیستم Live View می‌توانید تغییرات وایت بالانس و یا جبران نوردهی را به صورت زنده مشاهده کنید. یکی دیگر از نوآوری‌های این دوربین دیدن عمق میدان در مونیتور و به کمک سیستم Live View است که از محاسن آن نسبت به دیدن عمق میدان در ویزور می‌توان به شفافیت و تاریک نشدن صحنه اشاره کرد. این قابلیت با نام Live Preview در دسترس شما است. برای اینکه شما بتوانید بهترین کادر را شناسایی کرده و عکاسی کنید سیستم Live View این دوربین به کمک شما آمده و می‌تواند نقاط طلایی کادر و همچنین صفحه‌ای به صورت Grid و یا مقیاس را برای شما به همراه وایت بالانس زنده را نمایش دهد.



نمایشگر این دوربین مجهز به یک سنسور حساس به نور بنامLuminance Sensor در گوشه بالا سمت چپ است که به صورت اتوماتیک روشنایی نمایشگر را تنظیم می‌کنید و بسته به نور محیط آن را تیره و یا روشن‌تر خواهد کرد. این قابلیت علاوه بر بهتر دیده شدن نمایشگر توسط عکاس در مصرف باطری این دوربین نیز صرفه جویی خواهد کرد.



این دوربین از یک پردازنده جدید بنامTruePic III استفاده می‌کند که قدرت پردازش بیشتری نسبت به نسل قبلی خود دارد. این سیستم وظیفه هماهنگی و پردازش تصاویر حاصل از سنسور Live Mos و اطلاعات دریافت شده از سیستم اتوفوکوسAF و سیستم لرزه گیرIS را دارد. این موتور پردازش از الگوریتم جدیدی برای کاهش نویز بخصوص نویز‌های رنگی استفاده می‌کند که حاصل این تلاش کاهش چشمگیر نویز این دوربین است. همچنین از یک الگوی خاص برای پردازش جزییات تصویر بهره می‌برد که باعث می‌شود جزییات ( بخصوص خطوط موازی ) بسیار بهتر از قبل ثبت شوند. از دیگر پیشرفت‌های این موتور می‌توان به تکنولوژی پردازش اشعه گاما اسم برد که باعث می‌شود رنگ هایی بسیار بهتر و شفاف‌تر و دقیق ثبت گردد. این موتور همچنین از الگوریتم خاصی برای فشرده سازی اطلاعات استفاده می‌کند که باعث می‌شود بیش از ۶۵% فشرده شوند و در مقابل افت کیفیت چندانی نداشته باشد. همچنین این دوربین قادر است ۵ فریم در ثانیه را پردازش کرده و به کارت‌های پر سرعت انتقال دهد.



این دوربین دارای دو درگاه برای استفاده از کارت‌های حافظه می‌باشد. یکی درگاه استفاده از کارت‌های ) CF نوع I وII ) پر سرعت ( که امکان انتقال پر سرعت اطلاعات را مهیا می‌کند ) و دیگری کارت‌های xD که این امکان را به شما می‌دهد بتوانید از هر دو کارت برای ذخیره اطلاعات استفاده کنید و یا از یکی به عنوان Backup کارت دیگر استفاده شود.



این دوربین دارای یک درگاه USB 2.0 پر سرعت می‌باشد که به وسیله آن می‌توانید اطلاعات را از دوربین به کامپیوتر انتقال دهید همچنین می‌توانید توسط نرم افزار‌های جانبی ارائه شده به همراه این دوربین آن را کنترل کرده و نرم افزار داخلی آن را آپدیت کنید. علاوه بر آن یک خروجی ویدئویی نیز در این دوربین تعبیه شده است که به کمک آن می‌توانید تصاویر را بر روی تلویزیون مشاهده کنید متاسفانه این دوربین خروجی HDMI ندارد. این دوربین دارای خروجی سینک با فلاش استودیویی می‌باشد و شما براحتی می‌توانید فلاش‌های استودیوتان را به این دوربین متصل کنید. یک ورودی برای برق مستقیم AC نیز بر روی بدنه تعبیه شده است و شما می‌توایند بدون نیاز به باطری و با وصل کردن دوربین به برق شهری آن را روشن کنید. همچنین ورودی ریموت کنترل هم در کنار خروجی سینک فلاش قرار گرفته است.



در هنگام عرضه این دوربین یک گریپ با کد HLD-4 نیز به طور اختصاصی برای این مدل ارائه شد که امکان استفاده از دو باطریBLM-1 را به شما می‌دهد و باعث می‌شود که با خیال آسوده بتوانید در مدت زمانی طولانی بدون نیاز به شارژ باطری به عکاسی مشغول باشید. این گریپ دارای دکمه‌های کاملی برای تنظیمات دوربین می‌باشد.



باطری این دوربین با استاندارد‌های CIPA می‌تواند در حدود ۶۱۰ شات با هر بار شارژ کامل بزند.



و در نهایت باید به یکی دیگر از نقاط قوت این بدنه اشاره کنیم. جایی که الیمپوس توانسته است از سایرین پیش بیفتد. در سایر برند‌ها دوربین را نمی توان یافت که قیمتی کمتر از ۲۰۰۰ دلار داشته باشد و از بدنه تمام آلیاژی و درز بندی‌های حرفه‌ای استفاده کرده باشد. این دوربین با قیمتی در حدود ۱۵۰۰ دلار از بدنه تمام آلیاژی بسیار مقاوم و بسیار سبک استفاده می‌کند. این بدنه که از آلیاژ بسیار جدیدی بنام Thixomold که یکی از آلیاژ‌های منیزیم است ساخته شده است. همچنین در تمام کلید‌ها و شاسی‌ها و درپوش‌ها و درگاه‌ها از درزبندی‌های ضد آب و ضد گرد و غبار استفاده شده است که نشان دهنده رده حرفه‌ای این دوربین است و دوربینی با این مشخصات در برند‌های دیگر چیزی در حدود ۵۰۰۰ دلار قیمت خواهند داشت.




حتی در ساخت بند دوربین Shoulder Strap علاوه بر الیاف مصنوعی از نوعی فلز نیز استفاده شده است که مقاومت بسیار بیشتری نسبت به بقیه بند‌های دوربین دارد. این ساختار در هنگام ترکیب شدن با لنز هایZUICO سری Super High Grade و High Grade که دارای عایق بندی ضد آب و گرد و غبار هستند بالاترین درجه اطمینان و کارایی را خواهد داشت و شما را در سخت‌ترین شرایط همراهی خواهد کرد.