حدود ۵ سال پیش همزمان با معرفی دوریین Canon 5D، یک لنز جذاب هم معرفی شد که جذابیت‌های آن دوربین را دوچندان می‌کرد و آن Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM بود که هم دامنه بسیار مناسبی برای دوربین‌های Full-frame داشت، هم دیافراگم ثابت ۴ و هم کیفیت اپتیک خوب.
نیکون با تأخیر به دنیای دوربین‌های فول فریم وارد شد و برای لنز معمول (Mid-Range) این دوربین‌ها یک لنز کاملاً حرفه‌ای ۲۴-۷۰ داشت و یک لنز نسبتاً قدیمی به نام ۲۴-۱۲۰ f3.5-5.6 که از سال ۲۰۰۳ تولید می‌شد و البته یک لنز قدیمی‌تر هم با نام ۲۴-۱۲۰ AF-D که تولیدش متوقف شده بود.
لنز ۲۴-۱۲۰ با اینکه دارای دامنه خوب و قیمت مناسب همراه با لرزش‌گیر بود اما کیفیت اپتیک مناسبی نداشت­.
در‌ واقع تا مدتها تنها انتخاب نیکون در فول فریم همان لنز ۲۴-۷۰ بود که خب هم قیمت بالایی داشت، هم سنگین بود و هم دامنه کوتاهی داشت. تا اینکه در سال ۲۰۱۰ نیکون لنزی را معرفی کرد که خیلی‌ها منتظرش بودند…

Nikon-24-120mm-f4-ED-VR_1.jpg
NIKKOR AF-S 24-120mm f/4G VR


لنز جدید یک لنز با دیافراگم ثابت  و با دامنه mid-range است. ۲۴ میلیمتر در دوربین‌های فول‌فریم، شروع بسیار مناسبی است و ۱۲۰ میلیمتر در لنزی که مجهز به لرزش‌گیر است، می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

مشخصات کلی
ساختار لنز: ۱۷ عنصر در ۱۳ گروه، دو المان ED  و سه المان Aspherical
پوشش Nano Crystal: برای حذف Ghost و Flare
زاویه دید: از ۸۴ درجه تا۲۰ درجه
کمترین فاصله فوکوس: ۴۵ سانتی‌متر در تمام دامنه زوم
کمترین دیافراگم:۲۲
تعداد تیغه‌های روزنه : ۹ عدد- گرد
اندازه فیلتر: ۷۷
وزن: ۷۱۰ گرم
سیستم لرزش گیر: نسل دوم VR دارای دو حالت نرمال و اکتیو
سیستم فوکوسAF-S . و IF بدون تغییر طول لنز هنگام فوکوس
سیستم Nikon Super Integrated Coating برای بهبود کیفی اپتیکال لنز 


ساخت و هندلینگ لنز:
مشخصاً نسبت به لنز ۲۴-۷۰ کوچکتر و سبکتر است. نسبت به ۲۴-۱۲۰ قدیمی کمی‌ بزرگتر شده است. قسمت خارجی لنز از آلیاژ منیزیوم ساخته شده است، در برابر گرد و غبار و رطوبت درزگیری شده و رینگ‌های فوکوس و زوم نیز نرم کار می‌کنند.

Nikon_24_70mm_vs_Nikon_24_120mm_f4_vs_Nikon_24_120mm_f3.5_5.6.jpg

به ترتیب از راست به چپ: لنز ۱۲۰-۲۴ قدیمی، لنز ۱۲۰-۲۴ جدید و لنز ۷۰-۲۴

nikon_24_120mm_76155_mount.jpg

ماونت فلزی لنز

فوکوس: موتور فوکوس بی‌صدا است. فوکوس سریعی دارد اما به پای ۲۴-۷۰ نمی‌رسد. سیستم Focus-Tracking خوب عمل کرده و فوکوس دقیقی را فراهم می‌کند.
شارپنس، کنتراست و تولید رنگ:
حتی در دیافراگم باز نیز شارپنس خوبی دارد. شارپنس محیطی در دیافراگم باز کمی ضعیف است اما در دیافراگم ۵.۶ شارپ می‌گردد. بهترین شارپنس لنز در دیافراگم ۸ تا ۱۱ است. بهترین شارپنس و رزولوشن لنز در فواصل کانونی ۵۰ تا ۸۵ میلیمتر بدست می‌آید. بهترین شارپنس و رزولوشن در دیاف ۴ را در فواصل کانونی ۴۰ تا ۷۵ میلیمتر خواهید داشت.

CA لنز کم است و بیشتر در فواصل ۲۴ تا ۳۵ میلیمتر دیده می‌شود. تولید رنگ و کنتراست لنز عالی است.
در قیاس با لنز ۲۴-۷۰نتایج خوبی از لحاظ شارپنس دارد. هر چند ۲۴-۷۰ برتر است اما رفتار اپتیکال این لنز نیز بسیار خوب است. بخصوص اینکه دارای سیستم لرزش گیر نیز هست و در برخی شرایط می‌تواند برتری‌هایی ایجاد نماید.
در قیاس با لنز قدیمی ۲۴-۱۲۰ کاملاً برتر است. در تمامی فواصل کانونی تصاویر شارپ‌تری تولید می کند و تولید رنگ آن نیز برتر است.

24120.jpg


سیستم لرزش‌گیر:
سیستم لرزش‌گیر VR II لنز به خوبی عمل می‌کند و می‌تواند باعث تصاویر شارپ تا ۴ استاپ سرعت‌کمتر از معمول گردد. مثلا امکان تهیه عکس شارپ با سرعت یک هشتم ثانیه در فاصله کانونی ۱۲۰ میلیمتر وجود دارد. سیستم لرزش گیرش واقعاً همان‌گونه که در تبلیغات نیکون گفته می‌شود، عمل می‌کند.

Bokeh
کلاً  لنزهای با دامنه وسیع، بوکه خیلی عالی ندارند. این لنز نیز در قیاس با ۲۴-۷۰ بوکه شلوغ‌تری دارد. اما بوکه آن در فاصله کانونی ۱۲۰ و دیافراگم ۴، زیبا و رضایت‌بخش است.

sample2_l.jpg
بوکه لنز هم در پیش زمینه و هم در پس زمینه زیباست

Vignetting: تقریبا در تمام فواصل کانونی دارای Vignetting حدود ۲EV است که حتی از لنز قدیمی نیز کمی بیشتر است. وین‌یت در دیافراگم زیر ۵.۶ دیده می‌شود.

Ghost و Flare : بعلت دارا بودن پوشش Nano Crystal مشکل Flare و Ghost بخوبی کنترل شده است. حتی در شرایط عکاسی رو به منبع نور، عکس‌های خوبی از لحاظ کنتراست تولید می کند.

sample4_l.jpg
شرایط عکاسی رو به منبع نور بدون مشکل Flare

Distortion : در حالت واید دیستورشن Barrel دارد و با زوم بیشتر دیستورشن Pincushion . خوشبختانه امکان اصلاح دیستورشن در نسخه های جدید نرم‌افزار ACR وجود دارد و ادوبی پروفایل مخصوص این لنز را نیز برای اصلاح خودکار دیستورشن ارائه کرده است.

Focus Breathing : برخی لنزهایی که دامنه وسیع دارند ممکن است در فواصل فوکوس نزدیک و فاصله کانونی حداکثر، نتوانند آن فاصله کانونی اسمی خود را نشان دهند. خوش‌بختانه این لنز از این لحاظ مشکلی ندارد ( بر خلاف لنز ۲۸-۳۰۰ )

کاربردهای لنز:
با توجه به دامنه زوم و دیافراگم، یک لنز همه‌کاره خوب برای دوربینهای فول فریم نیکون است. بعلت وزن مناسبش، برای مسافرت و عکاسی در حال قدم زدن بسیار ایده‌ال است .
در فاصله کانونی ۱۲۰ و دیافراگم باز می‌تواند به عنوان یک لنز پرتره نیز بکار رود و این مساله نیز یکی از مزایای لنز به شمار می‌رود.

sample1_l.jpg
لنز ۲۴-۱۲۰ به عنوان لنز پرتره

همچنین با توجه به فاصله فوکوس نزدیکش می‌تواند با ارائه نسبت بزرگنمایی ۱:۴ کاربرد نسبی ماکرو نیز داشته باشد.

نتیجه:


nikon-24-120mm-d700-2759_1.jpg


کیفیت ساخت، لرزش‌گیر و سرعت فوکوس لنز جایی برای بحث ندارد. در مورد خروجی اپتیک، کیفیت عکس در مرکز تصویر حتی در دیافراگم‌های کاملا باز خوب است اما در کناره‌های تصویر، افت شارپنس وجود خواهد داشت. که با بستن دیافراگم این اختلاف کمتر خواهد شد.

معرفی لنز جدید ۲۴-۱۲۰ نیکون یک خبر خوش برای کسانی بود که می‌خواستند وارد وادی دوربین‌های فول‌فریم نیکون شوند.  ۳ دلیل مهم برای این موضوع وجود دارد: سبک بودن، کیفیت اپتیک خوب و قیمت مناسب لنز که برای یک دوربین فول‌فریم بسیار اهمیت دارد. علاوه بر آن، دامنه زوم بسیار کاربردی و دیافراگم ثابت ۴ آن را به یک لنز ایده‌ال تبدیل می‌کند.
کیفیت خروجی قابل قبول، سرعت و دقت فوکوس مناسب و کیفیت ساخت مناسب لنز، آن را تا نزدیک وادی لنزهای حرفه‌ای ۲.۸ نیکون پیش می‌برد.
اگر به دیافراگم ۲.۸ لنز ۲۴-۷۰ نیازی ندارید این لنز انتخاب مناسبی خواهد بود. اگر وزن لنز ۲۴-۷۰ برای‌تان ناگوار است، وزن این لنز شما را شاد خواهد کرد. اگر با خرید دوربین فول‌فریم نیکون، بودجه کافی برای ۲۴-۷۰ ندارید، این لنز امید را برای‌تان به ارمغان خواهد آورد. اگر نداشتن لرزش‌گیر در لنز ۲۴-۷۰ شما را نگران کرده است، لنز ۲۴-۱۲۰ خبرهای خوبی برای‌تان دارد. اگر نیاز به لنز کاملا حرفه‌ای، مقاوم، با فوکوس بسیار سریع و دیافراگم ۲.۸ دارید، پس‌انداز کنید و ۲۴-۷۰ را بگیرید.

اگر قبلاً لنز ۲۴-۷۰ را دارید، به عنوان خرید یک لنز دوم همه کاره، علاوه بر این لنز باید گوشه چشمی هم به لنز ۲۸-۳۰۰ جدید نیکون داشته باشید. شاید بیشتر برای‌تان مناسب باشد.
قیمت لنز حدود ۱۱۰۰دلار است.

منابع: Nikon imaging, mansurovs, DXO Mark, Kenrockwell, Photozone.de


آیین نامه باز نشر مقالات سایت عکاسی