اختصاصی «سایت عکاسی» – سامسونگ در دنیای دوربین‌های دیجیتال شرکت خلاقی بوده است. تولید اولین سیستم Wi-Fi روی دوربین که تا به امروز ادامه دارد، دوربین‌های اندرویدی (نیکون نیز تقریبا همزمان یک مدل ارایه کرد)، و ارایه اولین دوربین سلفی با مدل‌های دارای دو نمایشگر از جمله این اختراعات است.



   اکنون نیز این شرکت با محصول جدیدی وارد فضای دوربین‌های بدون آینه شده است. سامسونگ برای اولین بار  یک دوربین سایز APS-C با سنسور ۲۸MP CMOS با تکنولوژی BSI تولید کرده است. در این نوع سنسور مدار تراشه پشت بخش جذب نور سنسور قرار دارد و جذب نور بیشتر و بهبود عملکرد در شرایط نور کم و کاهش نویز را ممکن می‌سازد. تا به حال، بزرگ‌ترین سنسور BSI تولید شده یک اینچی بود که تقریبا ۱/۳ اندازه یک سنسور APS-C است.

    NX1 در میدان رقابتی از دوربین‌های عالی – هم DSLR و هم بدون آینه – نظیر Nikon D7100, Canon EOS 7D Mark II, Panasonic DMC-GH4 و Fujifilm X-T1 وارد شده است. هر کدام از این مدل‌ها دارای مشخصاتی خواستنی است، از مشخصات ویدیوی پاناسونیک گرفته تا جمع و جوری فوجی یا توانایی‌های همه جانبه D7100 یا سرعت و فوکوس عالی ۷DII. در حالی که این دوربین‌ها دارای محدوده قیمت مشترک و کیفیت ساخت مشابهی هستند و مخاطبان مشترکی را هدف گرفته‌اند، NX1 با رو کردن سنسور هوشمند خود می‌خواهد در این باشگاه خودنمایی کند.



مشخصات کلیدی:
–    سنسور APS-C BSI-CMOS با رزولوشن ۲۸.۲ MP
–    سیستم فوکوس خودکار هیبرید با ۲۰۵ نقطه تشخیص فازی با پوشش ۹۰% کادر
–    سرعت عکاسی ۱۵ fps با فوکوس پیوسته
–    ثبت ویدئو ۴K (DCI 4K & UHD) بر روی HDMI
–    توان خروجی ویدیوی ۴:۲:۰ ۸-bit 4K  روی HDMI
–    نور کمکی فوکوس با برد ۱۵m
–    بدنه آلیاژ منیزیم عایق در برابر شرایط جوی
–    کاهش نویز تطبیقی بر اساس محتوای تصویر
–    نمایشگر لمسی سایز ۳ اینچ قابل گردش Super AMOLED
–    منظره‌یاب الکترونیکی با رزولوشن ۲.۳۶M dot OLED EVF
–    نمایش اطلاعات روی LCD بالای دوربین
–    دارای بلوتوث و وای- فای ۸۰۲.۱۱ac داخلی
–    خروجی USB 3.0
–    دستگیره باتری اختیاری
 

 

   مشخصات فوق نشانی از جاه‌طلبی سامسونگ برای این دوربین است: نه تنها این دوربین دارای بزرگ‌ترین سنسور BSI است که تابحال استفاده شده است، بلکه از لحاظ تعداد پیکسل در چنین فرمتی بالاترین است. مهم است بدانید که روی این دوربین یکی از وسیع‌ترین سیستم‌های تشخیص فازی روی سنسور استفاده شده است. این مشخصات همراه با بدنه آلیاژ منیزیم و نمایشگر LCD بالای دوربین، نشان می‌دهد که سامسونگ قصد دارد با این دوربین به رقابت مدل‌های APS-C بازار برود.

    همانطور که می‌بینید، مشخصاتی دیگری وجود دارد که تا بحال روی یک دوربین رده متوسط دیده نشده بود، نظیر سنسور خاص، ۸۰۲.۱۱ac Wi-Fi و استفاده از کدگذاری بهتر H.265. لامپ کمکی فوکوس دارای یک الگوی راه‌راه است که تا مسافت زیادی برد دارد. خیلی سال پیش سونی از نوعی مشابه در سیستم هلوگرام فوکوس خود استفاده کرده بود.



   پردازنده DRIMe چهار هسته‌ای (مشتق شده از Exynos SoC سامسونگ که روی تلفن‌های رده بالا استفاده می‌شود) توانایی پردازش تصاویر بزرگ ۲۸.۲ مگاپیکسلی  با سرعت ۱۵ فریم بر ثانیه، ضبط دو ویدئوی مختلف فوق رزولوشن بالا و کاهش تاخیر زمانی منظره‌یاب الکترونیکی به تقریبا صفر را دارد. این دوربین دارای سیستم فوکوس خودکار (NX AF System III) است که بنابر ادعای سامسونگ سریع‌ترین فوکوس موجود در بازار است. این سیستم از ۲۰۹ نقطه تشخیص کنتراست و ۲۰۵ نقطه تشخیص فاز متقاطع (کراس) که ۹۰ درصد کادر را پوشش می‌دهد تشکیل شده است.


انتخاب‌های کیت و تجهیزات جانبی

   NX1 در دو کیت مختلف عرضه می‌شود. کیت بدنه خالی دوربین ۱۵۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده است. در حالی که کیت حرفه‌ای که شامل لنز ۱۶-۵۰mm F2-2.8، دستگیره باتری (گریپ)، شارژر خارجی باتری، و باتری اضافی است ۲۸۰۰ دلار قیمت دارد.


    دو لنز رده بالای سری S برای دوربین سامسونگ وجود دارد: لنز ۱۶-۵۰mm F2-2.8 OIS که قبلا اعلام شده بود و نیز لنز تله زوم ۵۰-۱۵۰mm F2.8 OIS. هر دو لنز در مقابل شرایط آب و هوایی عایق‌شده و برای همراهی با NX1 ایده‌آل هستند.


سنسور
   
   تا بحال هیچ شرکتی موفق به ساخت یک سنسور APS-C CMOS  با روشنایی از پشت (BSI) نشده بود. در این نوع سنسور مدارات سنسور پشت سنسور قرار دارد و نور مستقیما روی فتوسایت‌ها تابیده و بنابر این در سطح بزرگ‌تری جذب می‌شود. در حالی که در سنسورهای معمولی نور باید از بین مدارات عبور کند و در انتها روی سطح حساس بتابد که  همین موضوع باعث کاهش نور جذب شده و اتلاف نور می‌شد. قبل از این بزرگ‌ترین سنسور BSI که تولید شده بود ۱ اینچ و توسط سونی تولید شده بود. بنابر این خبر تولید چنین سنسوری می‌تواند بسیار جذاب و هیجان انگیز باشد.



    رزولوشن سنسور ۲۸ مگاپیکسل است که تصویری در سایز ۶۴۸۰ x 4320 پیکسل ایجاد می‌کند. حداکثر حساسیت سنسور ISO 51,200 است که فایل‌های خام با عمق بیتی ۱۴ در عکس‌های عادی و عمق بیتی ۱۲ در عکاسی پیوسته ایجاد می‌کند. با در نظر گرفتن چنین رزولوشنی جای تعجب نیست که فیلتر ضد دندانه‌دار شدن لبه‌ها OLPF روی این سنسور وجود ندارد.

   طراحی BSI بدین معنی است که با وجود افزایش تعداد پیکسل‌ها، هر پیکسل همان میزان سطح حساس به نوری را دارد که در سنسور نسل قبل همین شرکت استفاده شده بود. اکنون سنسور با فرآیندی مدرن‌تر و دقیق‌تر نسبت به سنسورهای قبلی APS-C  سامسونگ تولید شده است و امیدواریم مشکلات عملکردی نسل قبلی تراشه‌های تصویر در این طراحی مجدد برطرف شده باشد.



سیستم فوکوس خودکار ترکیبی
 

   NX1 دارای سیستم فوکوس خودکار کاملا جدیدی است که به نام NX AF System III از آن نام می‌برد. چنین ادعایی را بارها قبلا شنیده‌ایم، اما سامسونگ می‌گوید که NX1 با ۵۵ms تاخیر زمانی در قفل فوکوس، سریع‌ترین سیستم فوکوس خودکار دنیاست.

    سیستم AF این دوربین ترکیبی است، به این معنی که ترکیبی از تشخیص فازی و کنتراست است. ۲۰۹ نقطه تشخیص کنتراست ( که به صورت دستی قابل انتخاب نیست) و ۲۰۵ نقطه تشخیص فاز (که ۱۵۳ آن متقاطع است) که مجموعا ۹۰ درصد کادر را پوشش می دهند.



      مزایای مختلفی برای سیستم فوکوس ترکیبی سامسونگ می توان در نظر گرفت. اول این که سرعت عملکرد این سیستم با ۵۲ میلی ثانیه بسیار سریع است و با اطلاعاتی که از فاصله سوژه تا دوربین ایجاد می‌کند، سیستم فوکوس به سعی و خطا برای شکار سوژه نیاز ندارد. در نظر گرفتن کل کادر باعث می‌شود که دوربین بتواند سوژه در عرض کادر و یا به سوی دوربین را ردگیری کند.

    هنگام ضبط ویدیو، بخش تشخیص فازی سیستم امکان فوکوس بدون نیاز به سعی و خطایی که در سیستم‌های تشخیص کنتراست انجام می‌شود را فراهم می‌کند.

    بنابر ادعای سامسونگ این سیستم در نور کم نیز بسیار خوب عمل می‌کند. بنابر این ادعا سیستم تشخیص فازی د رنوری تا -۲EV عملکرد دارد و با استفاده از سیستم تشخیص کنتراست به -۴EV می‌رسد. لامپ کمکی فوکوس منحصر به فرد این دوربین تا ۱۵ متر برد دارد که باعث می‌شود این دوربین در نور کم عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.

منبع: Dpreview