فیلترهای رنگی




تنها تعداد کمی از فیلترهای رنگی با دوربین های دیجیتال خوب کار می کنند. بعضی از این فیلترها می توانند اثر یک غروب را با تقویت یکنواخت رنگ قرمز در عکس زیاد نمایند. بعضی دیگر از این فیلترها تا نیمه رنگی هستند و می توان اثر غروب را فقط در رنگ آسمان تقویت نمود- آن را گرمتر یا تیره تر نمود- بدون این که در نیمه پایینی کادر تغییری ایجاد کرد.


در تصاویر زیر یک تصویر با فیلتر و بدون فیلتر گرم کننده (فیلتر قرمز رنگ) نشان داده شده است.



بدون فیلتر



با فیلتر گرم کننده
فیلترهای رنگی د رانواع مختلفی عرضه می شوند، ولی با استفاده از نرم افزارهایی نظیر فتوشاپ با تغییر در بالانس رنگی تصویر و یا تغییری اندک در اشباع بعضی از رنگها، می توان اثری شبیه به این فیلترها را روی عکسها ایجاد نمود.

سخن آخر
بیشتر فیلترهای اپتیکی چندان گرانقیمت نیستند، اما می توان برای کاهش هزینه از فیلترهای دست دوم موجود در فروشگاههای لوازم عکاسی نیز استفاده نمود. اما هنگام خرید فیلترهای دست دوم مواظب باشید: بعضی از فیلترها ممکن است بر اثر گذشت زمان خراب شده و غیر قابل استفاده باشند. این مشکل معمولا در فیلترهایی به وجود می آید که از لایه های ژلاتین در بین صفحات شیشه ای استفاده می کنند.



فیلتر UV خراب شده: ژلاتین بین لایه های شیشه شکسته است. فیلترهای با کیفیت بهتر از ژلاتین استفاده نمی کنند.
بعضی از اشکالات به وجود آمده در فیلترهای قدیمی با چشم قابل دیدن نیستند. بنابر این برای بررسی یک فیلتر ابتدا آن را تمیز کنید، و سپس در مقابل یک منبع نور آن را بررسی کنید و در زوایای مختلف نسبت به منبع نور آن را به دقت نگاه نمایید تا متوجه مشکلات احتمالی بشوید.
در صورتی که برای فیلتری مشکلی به وجود آمده باشد شکلی شبیه شکل فوق را خواهید دید. این فیلتر دیگر به درد استفاده نمی خورد. یک فیلتر دست دوم خوب باید دارای سطح بدون خش، و شیشه کاملا یکنواخت و شفاف باشد.
بااستفاده از فیلترها می توان خلاقیت را در عکسها اعمال نمود و با همراه کردن آن با تجربه و ممارست می توان به کلید طلائی عکاسی موفق دست یافت. دوربین دیجیتال یک وسیله عالی برای لذت بردن از عکاسی است و فیلترهای اپتیکی جزئی از این تجربه زیبا می باشد.