عکاس: محمدرضا میرزایی

صد عکاس از سراسر جهان دعوت شده بودند تا در چهارم نوامبر در یک لحظه مشخص یک عکس بگیرند و سپس آن را با یکدیگر قسمت کنند، لحظه ای که به وقت ما در تهران چهار و پنجاه و چهار دقیقه بعد از ظهر بود. این ایده شاید در اولین نگاه بسیار ساده به نظر رسد اما حالا که این پروژه بر روی وب قرار گرفته می بینم که حتی  از آن چه که فکر می کردم، دوست داشتنی تر است.

فراموش نکنیم روز چهارم نوامبر در آمریکا یک روز بزرگ تاریخی بود: روز انتخابات ، روز تغییر و روز اوباما. چیزی که مشخصا بخشی از این عکس ها را تحت تاثیر قرار داده است.

اما جذابیت این مجموعه می تواند در این باشد که هر عکاس در آن لحظه ساده از زندگی اش چه کار می کرده و در دنیایش چه می گذشته است.

برای مثال در دنیای فولویو برتولوتزو  خبری از باراک اوباما و تغییر نیست، او خیلی ساده یکی دیگر از آن مناظر زیبای تورینی اش را به تصویر کشیده است.  عکسی که  امی استاین، عکاس صاحب نام آمریکایی از یک تلفن عمومی در نیویورک گرفته نیز از آثار مورد علاقه من در این پروژه است.  از دیگر عکس های  مورد علاقه ام می توانم به آثار برایان اولریچ  و یوآهونگ چنگ و لائورل پیتاک اشاره کنم. میزان شخصی بودن این لحظات، چیزی است که بسیار دوستش می دارم.


اما عکسی که من برای @۶۰۰ گرفتم از دیواریست که روبروی پنجره اتاقم قرار دارد و دست کم روزی یکبار با آن چشم در چشم می شوم. راستش آن دیوار تنها چیزی بود که در آن بعد از ظهر ساکت و معمولی توجهم را به خود جلب کرد [تصویر فوق].

عکس های دیدنی بسیاری در این مجموعه وجود دارد که مطمئنم از دیدنشان لذت خواهید برد.