890214.jpg

کتاب «بحران واقعیت: در باب عکاسی معاصر» نوشته اندی گراندبرگ با ترجمه مسعود ابراهیمی مقدم و مریم لدنی از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری(متن) وابسته به فرهنگستان هنر منتشر شد. این کتاب دربرگیرنده ۳۵۸ صفحه مصور است که با قیمت ۷۵۰۰۰ ریال(جلد نرم) و ۹۵۰۰۰ ریال(جلد سخت) در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود. کتاب بحران واقعیت شامل بیش از ۵۰ مقاله در شش فصل، از نوشته‌های اندی گراندبرگ، نویسنده، منتقد و نظریه‌پرداز حوزه عکاسی است.
نوشته‌ها و دیدگاه‌های انتقادی اندی گراندبرگ، درک جامعی از قواعد واصول پیچیده عکاسی در دنیای هنر و رسانه‌ها به دست می‌دهد. گراندبرگ درباره عکس‌ها صحبت می‌کند و با متحول ساختن شیوه نگرش ما به واقعیت، مفاهیم سنتی و قراردادی ارتباط میان هنر و زندگی را دگرگون می‌کند. اینکه عکس‌ها چگونه رسالت هنـر را بازتعریف می کنند و به چه طریقی جایگزین واقعـیت شده اند، سوالاتی هستند که نوشته های انتقادی گراندبرگ همواره در جستجوی پاسخی برای آن بوده است.
اندی گراندبرگ از عکس به عنوان «متقاعدکننده ترین آثار هنری در انتهای سده بیستم» نام می‌برد. در این کتاب، او، طبیعت عکاسی و شیوه نگرش ما به آن را زیر سوال می برد، برخی از عکاسان بزرگ قرن بیستم را ارزیابی می کند، در مورد گرایشهای پست مدرن هنر در دهه هشتاد بحث می کند، و جریانهای کنونی در زمینه ژورنالیسم و مستندنگاری را تشریح می‌کند. همچنین در مورد رسانه‌های الکترونیک و آینده عکاسی در عصر الکترونیک نظرات روشنگری را ارائه می‌دهد.

گراندبرگ، به زبانی ساده و در عین حال با خردمندی، مهمترین مباحث عکاسی در ربع آخر قرن بیستم را موشکافی می کند. بحران واقعیت کتابی حیاتی برای کسانیست که در پی درک جایگاه عکاسی در جهان امروز هستند. نائومی روزنبلوم، نویسنده کتاب تاریخچه جامع عکاسی، درباره این کتاب میگوید: «این مقالات روشنگرانه درباره جریانهای معاصر عکاسی، درک جامعی را در مورد موضعی که رسانه در انتهای این قرن اتخاذ کرده، ارائه می‌کند.»

 گراندبرگ بیش از بیست و پنج سال(در زمان نگارش کتاب) در حوزه ی عکاسی و هنرهای تجسمی قلم فرسایی کرده است؛ از ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۱ به عنوان منتقد هنری در نیویورک‌تایمز فعالیت داشته است. از ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۷ مدیر انجمن دوستان عکاسیدر سانفرانسیسکو بود. او نویسنده کتاب های تعاملات عکاسی و هنر از ۱۹۴۶ (۱۹۸۷، به همراه کتلین مک کارتی گاس)، الکسی برودوویچ (۱۹۸۹)، مایک و دوگ استارن (۱۹۹۰)، راهنمای عکاسی گروندبرگ (۱۹۸۹) می‌باشد. نوشته‌های او علاوه بر نیویورک تایمز، در آرت فوریوم، هنر در آمریکا، عکس آمریکایی، ووگ انگلیسی و تعداد زیادی کاتالوگ، مجموعه مقاله و مجله دیگر چاپ می‌شد. در میان نمایشگاههایی که او سازماندهی کرد، می توان از رضایت و شکایت (۱۹۹۴)، نقاط ورود: فرهنگ های دنباله رو (۱۹۹۶)، و میراث انسل آدمز (۱۹۹۷) نام بـرد. او مـدرس نقـد و تاریخ عکاسـی در کالج دارتموث، دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو، انستیتو هنر سانفرانسیسکو و مدرسه هنرهای تجسمی نیویورک بوده است. وی هم‌اکنون رئیس دپارتمان عکاسی کالج هنر و طراحی کورکوران واشینگتون (از سال ۲۰۰۲) است.

تصحیح خبر:
ناشر در حال حاضر کتاب را فقط با جلد سخت و به مبلغ ۹۰۰۰۰ ریال عرضه کرده است.