8.JPG

     در آخرین عصر مهرماه سالجاری نمایشگاهی شامل مجموعه‌ عکس‌ برنده و ۵ اثر دیگری که به مرحله‌ی نهایی نخستین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب عکس FotoEvidence راه‌یافته بودند، در محل گالری VII واقع در محله‌ی بروکلین نیویورک گشایش یافت.  

    در این نمایشگاه که به مدت یک هفته برپا خواهد بود علاوه بر نمایش آثار راه‌یافته به مرحله‌ی نهایی کتابی دربرگیرنده‌ی عکس‌های مجموعه‌ی برگزیده‌ی سالجاری هم رونمایی شد. خاویر آرکنیلاس، فتوژورنالیست اسپانیایی که تاکنون برنده‌ی بیش از ۱۰۰ جایزه‌ی عکاسی در سراسر جهان بوده است، با مجموعه عکسی به نام « سیکاریوس: ترور در آمریکای لاتین» برنده‌ی این جایزه‌ شد. این مجموعه عکس با نظر هیات داوران از میان ۶ مجموعه‌ای که به مرحله‌ی نهایی راه‌یافته بودند، از جمله مجموعه‌ای از مجید سعیدی، انتخاب شد. پنج اثر دیگری که در این نمایشگاه به نمایش درآمده‌اند عبارتند از: «افغانستان: میان جنگ و زندگی» از پائولا برانستین (آمریکا)، «لاله‌های پژمرده» از ویلیام دانیلز (فرانسه)، «وحشیگری» از بونیفیس وانگی (کنیا)، «نوجوانان در پشت میله‌ها» از لیزی سادین (فرانسه) و «قربانیان جنگ افغانستان» از مجید سعیدی (ایران).

  مجموعه عکس برنده‌ی این جایزه که عکس‌هایش در گواتمالا گرفته شده است نگاهی دارد بر پدیده‌ی قتل و ترور در قبال دریافت پول که تبدیل به شغلی پرطرفدار و پردرآمد و حتی مورد توجه مردم در آمریکای لاتین و بخصوص در مکزیک، گواتمالا و السالوادور شده است.  افرادی که در قبال دریافت وجه نقد و بصورت سفارشی آدم می‌کشند به Sicarios معروف هستند و دستمزدی که می‌گیرند بین ۲۰ تا هزاران دلار متغیر است. عده‌ای از این افراد حتی زیر سن قانونی هستند و وسوسه‌ی پول آسان یا هیجان بالای کار آنها را فریب می‌دهد تا دست به آدم‌کشی بزنند. گواتمالا کشوری‌ست که قاتلان در آن به آسانی از مجازات فرار می‌کنند چرا که طبق آمار رسمی حدود ۹۵ درصد پرونده‌های قتل در این کشور آمریکای مرکزی هرگز به نتیجه نمی‌رسند. خاویر آرکنیلاس با تعدادی از این آدم‌کشان جوان اجیرشده از نزدیک روبرو شده و تصاویری گیرا و تکان‌دهنده از نحوه‌ی رفتار و فعالیت آنها به ثبت رسانده است. این مجموعه اکنون با برگزیده شدن در این رویداد عکاسی در کتابی نفیس چاپ و برای نخستین بار در نیویورک رونمایی شده است.

  مجموعه عکس مجید سعیدی یعنی «قربانیان جنگ افغانستان» درباره‌ی مجروحین مین‌ها و مهمات جنگی در افغانستان ا‌ست و تصاویر و پرتره‌هایی از مردم این کشور رنج‌کشیده را نشان می‌دهد که در اثر سال‌ها جنگ ویرانگر دچار معلولیت و ناتوانی‌های جسمی شده‌اند. پائولا برانستین، عکاس زن آمریکایی، هم در مجموعه‌ی «افغانستان: میان جنگ و زندگی» کوشش کرده است گوشه‌هایی از زندگی‌های پررنج مردم بویژه کودکان افغان را نشان دهد که از پس زندگی در کشوری که درگیر یکی از طولانی‌ترین جنگ‌های تاریخ است به دشواری روزگار می‌گذرانند؛ جنگی که، طبق آمار بین‌المللی، امروزه آمریکا برای آن در هر ثانیه ۲۲۰۰ دلار هزینه می‌کند. «لاله‌های پژمرده» از ویلیام دانیلز هم اثری درباره‌ی زندگی روزانه‌ی مردم در قرقیزستان است. کشوری که ۴۰ درصد مردمش زیر خط فقر زندگی می‌کنند و ترکیبی از فقر، ناپایداری‌های سیاسی و فساد هر از گاهی باعث بروز خشونت‌ها و ناآرامی‌های قومی و نژادی در آن می‌شود.  

  اما مجموعه‌ای که شایسته‌ی تقدیر هیات داوران شناخته شد «وحشیگری» از بونیفیس وانگی بود که داستان خشونت‌ و غارتگری‌های مرگباری را روایت می‌کند که در سال ۲۰۰۷ گریبان کنیا را گرفت. خشونت‌هایی که رنگ و بویی نژادی و سیاسی هم داشت و بسیاری از نیروهای دولتی در شعله‌ور شدن آن نقش داشتند. دیگر مجموعه عکس حاضر در بین برگزیدگان نهایی هم «نوجوانان در پشت میله‌ها» از لیزی سادین است که به موضوع کودکان زندانی می‌پردازد. عکاس با نگاهی دقیق و موشکافانه روزگار انسان‌هایی را که مجبورند کودکیشان را پشت میله‌های زندان بگذرانند، در زندان‌های روسیه، آمریکا، هند، ماداگاسکار، برزیل، کامبوج و کلمبیا به تصویر کشیده است.   

  جایزه‌ی کتاب عکس FotoEvidence توسط موسسه‌ی مستندنگاری FotoEvidence و با همکاری آژانس عکس VII (یکی از تاثیرگذارترین آژانس‌های عکس خبری و مستند در جهان) قرار است بطور سالانه به یک عکاس مستند اهدا شود که با تعهد و شجاعت در کارش به مستندنگاری پدیده‌هایی اقدام می‌کند که با عدالت اجتماعی و خشونت انسانی در جوامع بشری ارتباط دارند. هر سال بعنوان جایزه مجموعه عکس برگزیده در قالب کتابی ویژه چاپ می‌شود و به همراه دیگر مجموعه‌های فینالیست در گالری معتبر VII در معرض تماشای عموم قرار می‌گیرد.

عکس: مجید سعیدی