شامگاه جمعه ۲۷ دی‌ماه ۹۲ مجید سعیدی، عکاس خبری ایرانی، به خاطر مجموعه عکس «زندگی در جنگ» به عنوان برندهٔ سومین جایزهٔ «لوکاس دوله‌گا» معرفی شد. 

     طبق اعلام بنیاد لوکاس دوله‌گا امسال از میان ۱۴۸ مجموعه که نامزد دریافت این جایزه بودند هیات داوران عکس‌های مجید سعیدی، که دنیای دیگری از افغانستان را نشان می‌دهد، به عنوان برندهٔ جایزه اعلام کردند. ریاست هایت داوران امسال را اتریس توپین، سردبیر بخش عکس مجلهٔ «نول ابزرواتور» برعهده داشت. گفتنی‌ست این جایزه جمعه شب در محل شهرداری پاریس به مجید سعیدی اهدا شد. 

921028_4
 عکس: مجید سعیدی – از مجموعه «زندگی در جنگ»

    علاوه بر تندیس، مبلغ ۱۰ هزار یورو وجه نقد به همراه یک دوربین نیکون Df و لنز فیکس آن به عنوان جایزه به این عکاس ایرانی تعلق گرفت. «زندگی در جنگ» عنوان مجموعه عکسی است که مجید سعیدی از چند سال پیش تاکنون با تمرکز بر زندگی مردم افغانستان از پس سال‌ها جنگ و ناآرامی‌های خشونت‌بار ثبت کرده است. این مجموعه تابستان امسال در جشنواره پرپینیان فرانسه هم به نمایش درآمده بود و پیش از آن نیز موفق به کسب جوایزی چون ورلدپرس فتو ۲۰۱۳ و جایزه یونیسف ۲۰۱۰ هم شده بود. 

921028_3
عکس: مجید سعیدی – از مجموعه «زندگی در جنگ»

   جایزهٔ «لوکاس دوله‌گا» در سال ۲۰۱۱ به یادبود لوکاس دوله‌گا، عکاس خبری فرانسوی آلمانی (۲۰۱۱-۱۹۷۸) که در جریان پوشش تصویری رویدادهای انقلاب تونس جان خود را از دست داد، تاسیس شده و به گفتهٔ دست‌اندکارانش به عکاسان خبری مستقلی اهدا می‌شود که در دفاع از آزادی اطلاع‌رسانی فعال هستند و در این راه تلاش، موضع مستقل و حضور متعهدانه دارند. سازمان گزارشگران بدون مرز، شهرداری پاریس و مجلهٔ پولکا حامیان اصلی این جایزه معرفی شده‌اند که در سال ٢٠١٣ به الیسیو رومینزی (ایتالیا، ۱۹۷۴) برای مجموعه عکس‌هایش از درگیری‌های سوریه اهدا شده بود.