پیشرفت‌های تکنولوژی در سال‌های اخیر و گسترش روز افزون شبکه‌های اجتماعی، انسان‌ها را بیش از پیش به اشتراک‌گذاری نگاه خود از طریق عکس و فیلم سوق داده است.
 
     "سالانه‌ی یک نگاه ایرانی" در نخستین فراخوان مسابقه عکس، در نظر دارد تا با گردآوری آثار عکاسان ایرانی تا حد امکان طیف‌های مختلف "یک نگاه ایرانی" را مورد حمایت قرار دهد. دبیرخانه "سالیانه‌ی یک نگاه ایرانی" (سینا) از کلیه‌ی عکاسان حرفه‌ای و آماتور دعوت می‌کند تا با ارسال عکس‌ها در این مسابقه شرکت کنند.
 
     «هدف برگزارکننده از برپایی این مسابقه ارتقای سطح عکاسی و حمایت از عکاسان ایرانی برای انجام پروژه‌های عکاسی است.» مسابقه در ۲ بخش "مستند و خبری" و "هنری یا خلاقه" با موضوع آزاد و بخش ویژه‌ی "قهوه، قهوه‌خوری و کافه‌"برگزار می‌شود.
 
شرایط شرکت در مسابقه: 
– هر عکاس می‌تواند حداکثر ۵ تک عکس در هر یک از بخش‌ها ارسال نماید.
– عکس‌ها باید پس از سال ۱۳۹۲ گرفته شده باشند.
– لازم به ذکر است که هیچ‌کدام از عکس‌ها نباید قبلا در هیچ مسابقه عکسی پذیرفته یا در هیچ نمایشگاه گروهی عکس به نمایش درآمده باشند. ارسال عکس تنها از طریق سایت اختصاصی مسابقه انجام می‌شود و شرکت‌کننده لازم است پس از آپلود در وبسایت، عکس‌ها را با سایز ۴۰×۳۰ سانتیمتر با وضوح ۳۰۰ dpi به دبیرخانه ارسال کند.
– حجم هر عکس آپلود شده نباید بیشتر از ۱۰۰ کیلوبایت باشد.
– ارسال مجموعه عکس در این مسابقه پذیرفتنینیست و هر عکاس می‌تواند حداکثر ۵ تک عکس در هر بخش ارسال نماید. به طور مثال عکاس می‌تواند ۵ تک عکس در بخش مستند و خبری به علاوه ۵ تک عکس در بخش هنری یا خلاقه ارسال نماید.
– برگزارکننده حق چاپ آثار نمایشگاه را در اقلام تبلیغاتی مسابقه برای خود محفوظ می‌دارد اما در صورت انتخاب عکس‌ها برای هر نوع استفاده دیگر با هر عکاس به صورت جداگانه مذاکره و توافق خواهد کرد.
 
بخش ویژه: دبیرخانه در دوره‌ی اول، یک بخش ویژه با موضوع "قهوه و قهوه‌خوری"برگزار خواهد کرد. برای بخش ویژه علاوه بر ارسال عکس‌های (هنری) و (مستند و خبری) عکس‌های صنعتی و تبلیغاتی نیز بلامانع است.
 
داوران اولین دوره: محمود کلاری، هدیه تهرانی، جمشید بایرامی، علی سعادتمند و نادر داوودی.
 
جوایز:
 
بخش آزاد (هنری یا خلاقه):
نفر اول: ۳۰ میلیون ریال
نفر دوم: ۲۰ میلیون ریال
نفر سوم: ۱۰ میلیون ریال
 
بخش آزاد (مستند و خبری):
نفر اول: ۳۰ میلیون ریال
نفر دوم: ۲۰ میلیون ریال
نفر سوم: ۱۰ میلیون ریال
 
بخش ویژه (قهوه و قهوه خوری):
نفر اول: ۵۰ میلیون ریال
نفر دوم: ۳۰ میلیون ریال
نفر سوم: ۲۰ میلیون ریال
 
بخش استعدادیابی (جوانان زیر ۲۵ سال):
نفر برگزیده: یک دوربین Canon 600D 
نفر مورد تقدیر: یک دوربین Canon G12
 
برگزار کننده در نظر دارد تا به هر یک از نفرات برتر و مورد تقدیر مجموعه‌ای از هدایا در ارتباط با موضوع قهوه و قهوه‌خوری نیز اهدا نماید.
 
تقویم مسابقه:
آخرین مهلت ارسال آثار: ۱۵ تیرماه ۹۳
داوری و انتخاب آثار راه‌یافته به نمایشگاه: ۲۰ تیرماه ۹۳ 
افتتاح نمایشگاه: ۱۷ مردادماه ۹۳
 
    این مسابقه تحت نظارت و حمایت مالی «شرکت مولیناری و فروشگاه هانی‌تایم» برگزار خواهد شد. کلیه عکاسان متقاضی باید آثار خود را حداکثر تا تاریخ ۱۵ تیرماه از طریق وبسایت مسابقه آپلود نمایند.
 
     لازم به ذکر است فایل اصلی آثار آپلود شده در وبسایت فراخوان باید با مشخصات ذکر شده بر روی CD به دفتر دبیرخانه نیز ارسال شود. لطفا برای دریافت اطلاعات بیشتر و کسب جزئیات به وبسایت مسابقه مراجعه نمایید.