توضیح «سایت عکاسی» – چندی پیش خبری منتشر کردیم درباره برگزاری نشست عکاسی محمدمهدی رحیمیان در اراک با عنوان «انتقاد رحیمیان از تک عکسی بودن جشنواره‌های عکاسی». متن خبر توسط روابط عمومی انجمن سینمای جوان برای «سایت عکاسی» ارسال شده بود.
 

    اکنون محمدمهدی رحیمیان با ارسال متن زیر خواستار اصلاح برخی نکات مطرح شده در متن خبر قبلی شده است. بنابراین متن ارسالی محمدمهدی رحیمیان عینا در زیر بازنشر می‌شود: 

   «رویکردهای مبتنی بر مطالعات و پژوهش‌های جامعه‌شناختی در ارتباط با موضوع انسان و ماشین از سوی محمدمهدی رحیمیان در «کارگاه تخصصی عکاسی مستند اجتماعی در محیط کارخانه» در پنجاهمین جشنوارهٔ منطقه‌ای انجمن سینمای جوانان در فرهنگسرای آینهٔ اراک مورد بررسی قرار گرفت. 

    این کارگاه از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۰:۳۰ روز دوشنبه ۳ شهریورماه ۹۳ در محل نمایشگاه عکس آثار منتخب این دوره از جشنواره با حضور جمعی از میهمانان جشنواره و استادان مدعو علیرضا کریمی صارمی و علی فریدونی برگزار گردید. 

  رحیمیان در این جلسه با ارائه‌ی‌ تعریف واژه‌ها و شرح معانی مدرک، سند، ‌ عکاسی مستند و عکاسی مستند اجتماعی و واکاوی سیر رویکرد عکاسانهٔ مردم‌شناسان و جامعه‌شناسان از اواخر قرن نوزدهم تا دوران معاصر به بررسی آرا و نظریات والتر بنیامین، جان سارکوفسکی، پیر بوردیو، جان برجر، کارتیه- برسون و اندی گروندبرگ پرداخت. 

   وی معتقد بود: عکاس مستند اجتماعی باید توانایی تشخیص، تحلیل و ارائه‌ی نظر دربارهٔ مسائل اجتماعی انسان امروز را از منظر دوربین با بکارگیری رسانهٔ عکس داشته باشد. 
 
   محمدمهدی رحیمیان در ادامه با تشریح روند شکل‌گیری پروژه‌ها و مجموعه‌های عکس عکاسان بزرگ در این حوزه، پژوهش و مطالعات‌ سازماندهی شده و منظم دربارهٔ سوژه را ابزاری لازم برای درک جهان سوژه و تشخیص چرایی و کارکرد عکس‌های تهیه‌شده دانست و تاکید بر افرایش مهارت در نوشتن و انجام منظم این کار را ضرورتی غیر قابل اجتناب برای تکمیل پژوهش‌ها و نگارش استیتمنت دانست. 
 
   وی در ادامه‌ی‌ صحبت‌های خود دلیل ضعف‌ها و کمبودهای عکاسی ایران در گرایش‌های مختلف را ضعف تئوریک و عدم آگاهی لازم و کافی در عکاسان نسبت به سوژه‌ مورد نظرشان دانست. 
 
   این کارگاه با نمایش آثار جیمز نچوی، کارتیه- برسون، مارتین پار، اد کاشی و دیگر عکاسان مگنوم و عکاسان آزاد آغاز شد و در ادامه با نمایش آثار سال‌های اخیر مایکل ولف و گفت‌وگو پیرامون ویژگی‌های پروژه‌های وی خاتمه یافت. 
 
   در پایان کارگاه، علیرضا کریمی صارمی، رئیس آژانس عکس ایران، با استقبال از حرف‌ها و رویکرد محمدمهدی رحیمیان در زمینهٔ رویکردهای نوین در عکاسی اجتماعی و آرت‌فتوگرافی در نقد جشنواره‌ها، این روش را کهنه‌ و منسوخ شده دانست و نوید تغییرات اساسی را در روند اجرایی جشنواره‌های عکس، توسط انجمن سینمای جوانان ایران در آینده‌ی‌ نزدیک داد. 
 
   صارمی در پایان صحبت‌های خود اضافه کرد: همان‌طور که انجمن سینمای ایران بیست‌ و پنج سال پیش پایه‌های عکاسی ایران را دچار تغییر کرد زمان آن رسیده که تغییر دیگری در راستای به‌روز کردن ذهنیت عکاسان و پررنگ کردن حضور آن‌ها در ارائه‌ی‌ عکس‌های خود انجام شود. وی افزود: به‌زودی اخبار بیشتری در این مورد از سوی انجمن سینمای جوان منتشر خواهد شد.