عکس: محمدرضا بهارناز
 

کتابی با عنوان «عروس برون» شامل مجموعه عکس‌هایی از آیین‌های عروسی اقوام و عشایر ایران کاری از محمدرضا بهارناز منتشر شد. 

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان امور عشایر ایران، این کتاب نفیس، مجموعه عکسی از ۷۰ آئین سنتی ازدواج و عروسی در اقوام و عشایر ایران است که طی ۱۵ سال عکاسی شده و دی‌ماه ۹۳ از سوی خود مولف چاپ و منتشر شده است. 

  محمدرضا بهارناز خود در خصوص چاپ این کتاب، می گوید: «مجموعه عکس «عروس برون» کتابی با موضوع عروسی‌های اقوام و عشایر ایران است که سال‌های زیادی سخت روی آن کار کردم تا مجموعه‌ای نفیس تهیه شود؛ البته نه از این نظر که کار من نفیس باشد، بلکه ثبت تصویری عروسی‌های اقوام ایرانی، کار فرهنگی اصیل و ماندگاری است. 
 
  بر اساس این گزارش، این کتاب ۲۵۶ صفحه‌ای گلاسه، در اندازهٔ رحلی با جلد گالینگور و کاور غلافی به چاپ رسیده است و با ۳۲۰ قطعه تصویر رنگی، داستانی منسجم از عروسی اقوام و عشایر ایران را روایت می‌کند. مطالب کتاب به دو زبان فارسی و انگلیسی و در شش فصل، شامل دعوت کنون، حنابندون، عقد بندون، هنرها، عروس‌برون، و حجله‌برون است. قیمت این کتاب ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است. 
 
 محمدرضا بهارناز متولد ۱۳۳۳ در تهران است و عکاسی را از سال ۱۳۵۸ آغاز کرده است. وی علاوه بر کسب مقام‌های متعدد در جشنواره‌های عکس داخلی، جوایز بین‌المللی زیادی را نیز از آن خود کرده است که از مهمترین آنها می‌توان به جایزهٔ اول مسابقات عکس یونسکو (۱۹۸۸) اشاره کرد. مسافران جاودانهٔ کوه‌ها و دشت‌ها (انتشارات سروش)، عشایر ایران (انتشارات یساولی)، آلبوم کوچ (انتشارات سوره) و عشایر همگام پرستوها (انتشارات گویا) مجموعه عکس‌هایی از زندگی عشایر ایران است که پیش از این توسط این عکاس فعال کشور به چاپ رسیده است. داوری مسابقات عکس و برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی عکس، از دیگر فعالیت‌های بهارناز در زمینهٔ عکاسی است.