موسسهٔ گلستان علی (ع) در سال ۱۳۸۳ با شعار و هدف حمایت و نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست خیابانی و یتیم آغاز به کار کرد، امروز کودکان خیابانی بیش از هر زمان دیگر به چشم می‌خورند و در چهارراه‌ها، معابر و میادین ما آن‌ها را می‌بینیم و چشمانمان نمی‌آوریم، ولی آن‌ها نظاره‌گر ما هستند، با کمترین توجه به این فرزندان نه تنها در یک کار خداپسندانه شرکت کرده‌ایم بلکه با تغییر مسیر آن‌ها امنیت را برایشان و حتی برای خانواده خودمان تضمین کرده‌ایم. جامعهٔ عکاسان ایران سعی دارد با نگاهی عاشقانه این توجه را به نمایش گذاشته و توجه عموم را جلب نماید. 

مراحل شرکت در جشنواره: 
۱. مطالعه دقیق و کامل فراخوان
۲. انتخاب عکس‌ها
۳.تغییر اندازه عکس‌ها با توجه به راهنمای تغییر سایز عکس
۴.ثبت نام در سایت جشنواره
۵. آپلود عکس‌ها

موضوعات: جشنواره در چهار بخش برگزار می‌شود.

A) موضوع کودکان خیابانی و کودکان کار 
B) موضوع کودک و خانواده
C) خلاقه با موضوع کودکان خیابانی و کودکان کار یا کودک و خانواده
D) مجموعه عکس با موضوع کودکان خیابانی و کودکان کار یا کودک و خانواده

تعاریف: 
   به جز در بخش خلاقه، عکس‌های سه بخش دیگر باید مستند باشند. عکس‌های که واقعیت را تغییر دهند یا سوژه‌هایی که برای عکاسی چیده شده باشند در این بخش پذیرفته نمی‌شود. تکنیک‌هایی که عاملی از عکس را اضافه، حذف یا جابجا می‌کنند در این بخش پذیرفته نمی‌شود. تنها کراپ (crop) کردن مجاز است. هر گونه تنظیمات عکس باید طبیعی به نظر بیاید. 

  تعریف PSA برای عکس خلاقه: خلاقه «تغییر واقعیت» است. عکس باید بطور مشهود تغییر در فرم، شکل، رنگ طبیعی و یا ترکیبی از این سه عامل را نشان دهد. عکس‌های HDR که تغییری در این سه عامل را نشان ندهند، به عنوان خلاقه محسوب نمی‌شوند. 

  توضیح بیشتر برای عکس خلاقه: عکس ارسالی باید توسط خود عکاس بر روی امولسیون عکاسی (نگاتیو یا اسلاید) و یا بصورت دیجیتالی عکاسی شده باشد (به عبارت دیگر عکس باید از برخورد نور به امولسیون عکاسی (نگاتیو یا اسلاید) و یا حسگر دیجیتال بوجود آمده باشد). در این بخش عکس را می‌توان با استفاده از تکنیک‌های سنتی، الکترونیکی و یا تکنیک‌های گرافیکی کامپیوتری دستکاری کرد، اما تمام اجزا مورد استفاده باید توسط خود عکاس، عکاسی شده باشد و محتوای عکس غالب باشد. خروجی نهایی باید بر روی کاغذ عکاسی چاپ شده و یا فایل دیجیتال عکس باشد. 

تعریف کودکان خیابانی و کودکان کار:  
• طبق تعریف کار‌شناسان سازمان بهزیستی کشور، کودکان خیابانی به افراد زیر ۱۸ سال گفته می‌شوند که بنا به هر علت به طور دایم و موقت سرپرست خود را از دست داده و با تشخیص و معرفی مقام قضایی به سازمان بهزیستی سپرده می‌شوند. 
• طبق تعریف یونیسف (صندوق کودکان ملل متحد) انسان زیر ۱۸ سال که بنا به مقتضیات جامعه مجبور به کار باشد، کودک کار محسوب می‌شود. 
• با توجه به تعاریف بالا عکس‌های ارسالی در این بخش می‌تواند با این موضوعات باشد: «کودکان خیابانی و بزه»، «کودکان خیابانی و فقر»، «کودکان خیابانی و اعتیاد»، «کودکان خیابانی و آسیب‌های اجتماعی»، «کودکان کار و مشاغل کاذب» و «کودکان کار و مشاغل سخت».

تعریف کودک و خانواده: 
 • عکس‌های ارسالی در این بخش می‌تواند با این موضوعات باشد: «کودک، خانواده و فرهنگ»، «کودک، خانواده و جامعه»، «کودک، خانواده و آموزش»، «کودک، خانواده و رسانه»، «کودک، خانواده و اوقات فراغت»، «کودک، خانواده و شادی»، «کودک، خانواده و سفر»، «کودک، خانواده و تفریح» و «کودک، خانواده». 
• بدیهی است آثاری در این بخش پذیرفته خواهند شد، که دارای نگاه مثبت و با محوریت کودکان باشند. 
• در سه بخش اول، برای هر بخش می‌توان چهار تک عکس (درمجموع دوازده عکس برای سه بخش) ارسال کرد. هر عکس را تنها می‌توان در یک بخش شرکت داد. عکس‌ها باید طبق تعاریفی که در انتهای فراخوان آمده باشند. 
• در بخش چهارم، هر عکاس می‌تواند، یک مجموعه عکس (شامل سه تا هفت قطعه عکس) با موضوع یکی از بخش‌های الف یا ب به جشنواره ارسال کند.

  تقویم جشنواره: 
• آغاز ثبت‌نام و دریافت عکس‌ها: ۱۵ اردیبهشت ۹۴
• آخرین مهلت ثبت‌نام و دریافت عکس‌ها: ۱۵ مرداد ۹۴ (تا ۳۰ مرداد ۹۴ تمدید شد.)
• داوری: یک تا پنج شهریور ۹۴
• اعلام نتایج: ۲۰ شهریور ۹۴
• زمان برگزاری اردو‌های عکاسی در اطلاعیه‌های بعدی اعلام خواهد شد

تیم برگزارکننده جشنواره: 
مدیر جشنواره: حمید رضازاده (مدیرعامل گلستان علی)
شورای سیاست‌گزاری: عماد خانی، سیدحمید رضا‌زاده، سعید عباسیان، آرش معیریان، سیدمجتبی خاتمی، چنگیز جلیلوند، سعید ابوطالب، سیدامیر سیدزاده و سیدعلی سیدی
دبیر جشنواره: فرامرز عامل بردبار
دبیر اجرایی: امیر کمانی
مشاور امور بین‌الملل: علی سامعی EFIAP، ESFIAP نماینده فیاپ در ایران
مدیر اجرایی: محمد رجایی
دبیرخانه: امیر کمانی
طراح گرافیک: محمود بازدار
عکاس: جعفر کبوتری

هیات داوران: اسماعیل عباسی، کیارنگ علایی، یلدا معیری، مهدی منعم و محمدرضا چای‌فروش.

شرایط شرکت در جشنواره: 

• شرکت در جشنواره برای تمام عکاسان جهان، اعم از حرفه‌ای و آماتور آزاد است. 
• عکس‌هایی که در دوره‌های قبل جشنواره پذیرفته شده‌اند و نیز عکس‌هایی که بسیار شبیه به آن‌ها باشند، نمی‌توانند در دوره‌های بعدی جشنواره شرکت نمایند. 
• کپی رایت: عکس‌ها باید توسط فرایند عکاسی ثبت شده باشند. در صورتی که عکس مونتاژی از چند عکس باشد، تمام اجزای مورد استفاده در عکس باید توسط خود عکاس، عکاسی شده باشد. کلیپ آرت، تصاویر آماده و پس زمینه‌های آماده که در فوتوشاپ استفاده می‌شوند و فاقد کپی رایت هستند، نباید در عکس‌ها استفاده شوند. برگزارکننده مسئول استفاده غیر مجاز شرکت کنندگان از کپی رایت نمی‌باشند. ارسال اثر و شرکت در جشنواره به منزله اعلام مالکیت معنوی عکس هاست. در صورت اثبات خلاف آن در هر مرحله، عکس ارسالی حذف شده و عواقب حقوقی آن نیز متوجه ارسال کننده خواهد بود. 
• در صورتی که فرایند ثبت نام و عکس‌های ارسالی مطابق شرایط فراخوان نباشد، امکان شرکت عکس‌ها در داوری وجود ندارد. 
• ثبت‌نام و ارسال عکس‌ها باید در سایت جشنواره انجام گیرد. 
• اندازه عکس‌ها: اندازه بزرگ‌ترین ضلع عکس ۱۴۰۰ باشد. (یعنی عرض یا ارتفاع هیچ عکسی از ۱۴۰۰ پیکسل بیشتر نباشد) در صورت ارسال عکس با سایز کوچک‌تر علاوه بر اینکه در داوری با‌‌ همان سازی کوچک دیده خواهد شد قطعا در داوری و امتیاز دهی تاثیر منفی نیز خواهد گذاشت. Quality عکس‌ها را بصورتی انتخاب کنید که حجم هر عکس از ۱ مگا بایت بیشتر نباشد. عکس‌ها باید با فرمت jpg ذخیره شوند. لطفا اندازه و حجم عکس‌ها را پیش از ارسال کنترل کنید، در صورتیکه عکس‌ها شرایط ثبت نام را نداشته باشند، در هنگام ثبت نام، آپلود نخواهند شد. می‌توانید راهنمایی روش تغییر سایز عکس را مطالعه کنید. 
• برای چاپ عکس‌های منتخب در سایز نمایشگاهی، پس از پذیرش اثر با عکاس تماس گرفته خواهد شد تا فایل آن را در اندازه بزرگ‌ترین سایز عکاسی شده با دوربین ارسال کند.
 


 

• عنوان عکس: عنوان فایل باید عنوان عکس به انگلیسی باشد. هر عکس را در تمام جشنواره‌ها فقط با یک عنوان می‌توان شرکت داد. حتی اگر عکسی را قبلا در جشنواره‌ای بصورت رنگی شرکت داده‌اید و در جشنواره دیگری آنرا سیاه و سفید ارایه می‌کنید هم، نباید عنوان را تغییر دهید. عکس را نمی‌توان با عنوان «بدون عنوان» ارایه کرد، زیرا عکس‌های بدون عنوان برای دریافت القاب فیاپ محاسبه نمی‌شوند. عنوان در داوری خوانده نمی‌شود و تنها برای شناسایی عکس است، به همین دلیل تمام عکس‌های خود را نامگذاری کنید. عنوان باید کوتاه باشد. عنوان‌های ساده برای عکس خود انتخاب کنید نه عنوان‌های بسیار پیچیده و عرفانی! 
• داوری عکس‌ها برروی تلویزیون پلاسما و با استفاده از نرم افزار داوریJudgment® خواهد بود. چهار عکس شرکت کنندگان در چهار دور مختلف به داوران نشان داده خواهد شد. طبق قوانین فیاپ، مدت زمانی که داوران یک عکس را می‌بینند با هم برابر بوده و تا پبش از مرحله انتخاب برندگان، داوران از رای یکدیگر اطلاعی ندارند. تنها در مرحله انتخاب برندگان است که داوران در مورد عکس‌ها با یکدیگر صحبت می‌کنند و رای گیری می‌شود. داوری بر مبنای پذیرش و رد انجام می‌گیرد. نظر هیات داوران قطعی است و اعتراضی پذیرفته نخواهد شد. 
• هیچ اطلاعاتی از قبیل عنوان عکس، نام عکاس یا کشور به داور‌ها ارائه نمی‌شود. هیچ نوشته‌ای از قبیل عنوان عکس، نام عکاس یا کشور در داخل عکس نباید باشد. عکس‌هایی که در داخل آن‌ها این قبیل اطلاعات باشد، از داوری حذف خواهند شد. 
• مطابقت با تعریف بخش: عکس‌های هر بخش باید مطابق تعریف که در بالا آورده شده، باشد. درصورت نیاز می‌بایست فایل خام و بدون ویرایش عکس جهت بررسی مطابقت با تعریف به دبیرخانه ارائه شود. عکس‌هایی که در چارچوب تعاریف ارائه شده نباشد از داوری حذف خواهد شد. 
•براساس سیاست‌های جشنواره و کیفیت آثار ارسالی تعدادی از آثار به نمایشگاه راه پیدا خواهند کرد. 
• شایان ذکر است چهارمین دورهٔ جشنواره عکس گلستانه به صورت دوسالانه در سال ۱۳۹۶ برگزار خواهد گردید. 

جوایز: 
درمجموع ۳۶۰۰ دلار جوایز نقدی

جوایز بخش کودکان خیابانی و کودکان کار: 
نفر اول: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۶۰۰ 
نفر دوم: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۴۵۰ دلار 
نفرسوم: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ دلار۳۵۰

جوایز بخش کودک و خانواده: 
نفر اول: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۶۰۰ 
نفر دوم: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۴۵۰ دلار 
نفرسوم: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ دلار۳۵۰

جایزه بخش خلاقه با موضوع کودکان خیابانی و کودکان کار یا کودک و خانواده: 
تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ۴۰۰ دلار برای بهترین عکس

جایزه بخش مجموعه عکس: 
تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ۴۰۰ دلار برای بهترین مجموعه عکس
 
گواهی شرکت و کتاب: به کلیه شرکت کنندگان در این جشنواره گواهی شرکت و یک نسخه کتاب اهداء خواهد شد. قیمت فروش کتاب در کتاب فروشی‌ها پنجاه و پنج هزار تومان خواهد بود. شرکت کنندگانی که مایل به خرید نسخه‌های اضافی کتاب می‌باشند می‌توانند کتاب را به قیمت چهل و پنج هزار تومان خریداری کنند. این تخفیف تنها شامل افرادی است که عضو فیاپ باشند و یا در جشنواره شرکت کرده باشند.
 

اعلام نتایج: نتایج هر شرکت کننده به ایمیل وی ارسال خواهد شد. شرکت کنندگان باید در فرم ثبت‌نام یک ایمیل صحیح ثبت کرده و مطمئن شوند که در تنظیمات ایمیلشان، ایمیل info@Golestanehexhibition.com به عنوان غیراسپم تنظیم شده باشد. 

استفاده از عکس‌ها: 

• شرکت در جشنواره به معنای پذیرش شرایط جشنواره بوده و برگزارکننده مجاز به استفاده از تمام یا بخشی از عکس‌های پذیرفته شده در جهت امور نمایشگاهی، تبلیغاتی و انتشاراتی با رعایت حقوق معنوی صاحب اثر است. 
• در بخش جنبی کتاب تعدادی از عکس‌های راه‌نیافته به نمایشگاه که دارای امتیاز بالاتری از نظر هیات داوران باشند به چاپ خواهند رسید. 
• تصمیم‌گیری در مورد موارد پیش بینی نشده با دبیرخانه جشنواره خواهد بود.. 
• حمید رضازاده به عنوان نماینده گلستان علی در داوری حضور داشته و اگر عکسی مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌های موسسه راه پیدا کند در تصمیم گیری شرکت می‌نمایند. 

تماس با دبیرخانه: 
آدرس دبیرخانه: مشهد، خیابان سناباد، بین سناباد ۴۱ و ۴۳، شماره ۳۵۱، موسسه گلستان علی (ع)، دبیرخانه جشنواره بین المللی عکس گلستانه
تلفن: ۳۸۰۹۴ (۰۵۱) – ۰۹۳۶۶۵۴۸۵۰۰
ایمیل جشنواره: info@Golestanehexhibition.com
وبسایت جشنواره