شعبه دوم گالری راه ابریشم از جمعه ۶ آذر ۹۴ در دو نوبت میزبان نمایشگاهی تجسمی با عنوان «اسرار ازل، خیام و هنر معاصر» خواهد بود.

  در این نمایشگاه آثاری از شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی از جمله عکاسی ارائه خواهد شد. هنرمندان حاضر در این نمایشگاه عبارتند از: محمد احصایی، شهریار احمدی، پویا آریان‌پور، فرح اصولی، هاوار امینی، محمود بخشی، رعنا جوادی، بزرگمهر حسین‌پور، ناهید حقیقت، ابراهیم حقیقی، بهرام دبیری، لیلی درخشانی، مصطفی دره‌باغی، مصطفی دشتی، فرناز ربیعی‌جاه، حامد رشتیان، مریم زندی، جلال سپهر، فرحناز شریفی، بهرام شیردل، شاهد صفاری، گلناز طاهری، سمیرا علیخانزاده، شادی قدیریان، بابک کاظمی، بهمن کیارستمی، عباس کیارستمی، رضا کیانیان، مجید کورنگ بهشتی، پریوش گنجی، رضا لواسانی، فرشید مثقالی، مهرداد محب‌علی، حسین محجوبی، احمد مرشدلو، تهمینه منزوی، شهره مهران، هومن مهدی‌زاده جعفری، نیکزاد نجومی، ابراهیم نوروزی، مهشید نوشیروانی، گیزلا وارگا سینایی، مهدی وثوق‌نیا، مهسا وحدت و هادی هزاوه‌ای.

 گالری راه ابریشم در یادداشتی برای معرفی این نمایشگاه آورده است: «خیام نیشابوری، اگر چه فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس، منطقی، موسیقی‌دان هم بوده است اما عمده شهرت خود در روزگار معاصر را مدیون شاعری خود و به طور مشخص رباعیات خویش است. رباعیات خیام از مشهورترین قطعات ادبی در جهان است که همواره مورد اقبال جامعه اندیشمند جهانی بوده است، رباعی‌هایی که گمان‌برانگیز و پرسش‌آمیز هستند و هریک بازگوکننده حیرت فیلسوفانه و تهور عالمانه خیام است. پیشرو بودن و آزاداندیشی توام با منطق و شاعرانگی، رباعیات خیام را متنی قابل درک و همدلی برای تمامی آدمیان فارغ از زمان و زبان و نژاد بدل کرده است.

  پروژه  اسرار ازل، خیام و هنر  امروز، نتیجه هم‌فکری و هم‌یاری نزدیک هنرمندان شاخص معاصر ایران با گالری راه ابریشم است. در دهه‌های اخیر، پرداختن به هنر شرقی در جامعه غرب به سنتی رایج تبدیل شده و نمایشگاه‌های متعددی پیرامون هنر ایران برگزار گردیده است. اما در ایران، پرداختن به پروژه ای که محصول هم اندیشی و همراهی میان هنرمندان و برگزار کنندگان و با فاصله گرفتن از فضای رویدادهای معاصر و مبتنی بر رجوع به مبانی کهن تمدنی باشد، نگاهی نو به مفهوم برگزاری نمایشگاه است. هنرمندانی که به پیشنهاد خلق اثری با موضوع «خیام» در مدیوم مورد نظر خود پاسخ داده اند، شکلی جدید از فرآیند ارائه اثر «هنری» را رقم زده اند.  هر هنرمند با شرکت در این نمایشگاه، اثری منحصر به فرد اما در امتداد سبک و مکتب خویش خلق نموده و بدین گونه راهی جدید برای ایجاد پیوند هنر معاصر ایران و فرهنگ و ادبیات کهن ایرانی با عبور از فاصله زمانی چند هزار ساله یافته است.

  نمایشگاهی که پیش رو دارید مروری بر تلاش های سه نسل از هنرمندان ایرانی برای درک، بازتولید و چالش با سؤالات و مفاهیم فلسفی همواره تازه و فراگیر رباعیات خیام است.»

افتتاحیه اول: ۶ آذر – ساعت ۱۶ تا ۲۰ 
نمایشگاه تا ۴ دی ۹۴ هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۰ دایر خواهد بود.

افتتاحیه دوم: ۱۸ دی – ساعت ۱۶ تا ۲۰
نمایشگاه تا ۱۶ بهمن هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۰ دایر است.
تهران، بلوار کشاورز، بین قدس و وصال شیرازی، ساختمان تکنو آجر، شماره ۲۱۰ف گالری راه ابریشم