بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دومین دوره مسابقه عکس خانه روستایی را با هدف مستندسازی معماری روستایی ایران و شناخت تاثیرات عوامل اقلیمی، اقتصادی، فرهنگی- اجتماعی و سوانح طبیعی بر بافت و مسکن روستایی در دو بخش (تک‌عکس و عکس‌های مقایسه‌ای در گذر زمان) برگزار می‌کند.

دبیر مسابقه:
مهناز شفیعی

برگزارکننده: 
معاونت امور بازسازی و مسکن روستایی/  دفتر مطالعات و تحقیقات مسکن روستایی

شورای سیاست‌گذاری:
سید امیرحسین گرکانی، حمیدرضا سهرابی، غلامرضا مجیدی، حسن رضایی، حسن غفاری، سید محسن هاشمی، مهناز شفیعی، مریم لاوی، وحید کاظم‌زاده

محورهای موضوعی:
–  
زندگی قدیم-کالبد جدید/ زندگی جدید-کالبد قدیم:
   شیوه‌های زندگی روستاییان در دوران معاصر به شدت تحت تاثیر مجاورت‌های مداوم میان سنت و مدرنیته قرار داشته‌است. به گونه‌ای که امروزه شاهد ترکیب‌های متفاوتی از جلوه‌های سنتی و مدرن در عملکرد و کالبد سکونت‌گاه‌های روستایی در کشورمان هستیم. بیگمان ثبت و بررسی این ترکیبها میتواند دستاوردهایی ارزشمند در زمینه حصول به مسکن مطلوب روستاییان در پی داشته‌باشد. ثبت تغییرات ناشی از تقابل سنت و مدرنیته در روستاها و واکاوی میزان پاسخگویی معماری سنتی به نیازهای جدید از موضوعات قابل طرح در این محور است.

– معماری مسکن روستایی (داخلی- کالبد بیرونی):
   مسکن بومی روستایی، دارای ارزشهای معماری همانند سادگی و بی‌پیرایگی، الگوهای بصری و زیبایی شناختی، انطباق با محیط طبیعی، هماهنگی با عملکرد زیستی و معیشتی، استفاده از مصالح محلی و دانش بومی و… هستند که به آن هویت خاصی میدهد. معماری روستایی به لحاظ ماهیت کارکردی و پاسخگویی به نیازهای انسانی، مجموعه‌ای همگن با هویت کالبدی خاص خود را تشکیل می‌دهد که تجلی‌گاه ارتباطات، کارکردها و نقش چندعملکردی فضاها است. معماری روستایی گستره بی‌بدیلی از چاره‌اندیشی‌های خلاقانه برای به کارگیری امکانات محیط طبیعی و برآورده کردن نیازهای مادی و معنوی روستاییان برای بقای زندگی آن‌ها است. به تصویر کشیدن معماری مسکن روستایی (داخلی- کالبد بیرونی) در نمونه‌های سنتی و واحدهای احداثی در طرحهای توسعهای اخیر از جمله طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، هدف از طرح این محور است.

– رابطه فرهنگ و معماری روستا:
   هر روستا دارای فرهنگ منحصربه‌فردی است که موثر بر زندگی روستاییان و شکل گیری کالبد روستا است. در این میان مسکن روستایی یکی از مهمترین عناصر فرهنگی روستا است. به تصویر کشیدن پیوند گسست‌ناپذیر خانه روستایی و فرهنگ مردم و تاثیر مولفههای فرهنگی بر جنبه‌های زیست و فضاهای سکونتی روستا از اهداف طرح این محور است.

– مسکن روستایی و سوانح طبیعی:
   
کشور ما همواره مستعد وقوع سوانح مختلف از جمله سیل و زلزله بوده است. در این میان کالبد مسکن روستایی به دلیل آسیب‌پذیری بالای آن، در مواجهه با این مخاطرات همیشه تخریب و خسارات زیادی به همراه داشته است. ثبت تصاویر روستا حین و بعد از سانحه، در شناخت ابعاد آسیب‌پذیری مسکن روستایی مؤثر خواهد بود. به تصویر کشیدن روند بازسازی و مشارکت روستاییان در فرایند بازسازی نیز از اهداف مورد نظر این محور است.

– مسکن معیشت‌محور:
   سکونت‌گاههای روستایی یکی از ارکان توسعه اقتصادی کشور محسوب می¬شوند. در این میان، خانههای روستایی از مهمترین عناصر اقتصادی روستا هستند. مسأله مشترکی که در بین بسیاری از مساکن روستایی وجود دارد این است که مسکن روستایی بر خلاف مسکن شهری، صرفاً محل سکونت و استراحت افراد نیست، بلکه به اقتضای معیشت خانوار، محل نگهداری و پرورش دام و طیور، تولید فرآوردههای دامی، صنایع دستی، و نیز نگهداری وسایل و ابزار تولید و محصولات کشاورزی است.  منظور از فضاهای معیشتی، فضاهایی است که فعالیت و اشتغال غالب روستاییان در آن‌ها انجام می‌شود، مانند فضاهای دامی، کشاورزی، خدماتی، صنایع و تولیدات محلی. نحوه ارتباط و چیدمان فضاهای زیستی و معیشتی در اقلیم‌ها و مناطق مختلف کشور و اشتغال روستاییان در ارتباط با محیط کالبدی ابعاد مورد نظر در این محور است.

– بافت کالبدی سازگار با محیط:
   سازگاری بافت‌ کالبدی مصنوع با محیط پیرامونی، در کنار مفهوم زیبایی‌شناختی، پایداری فضاهای انسان‌ساخت را به دنبال دارد. به تصویر کشیدن پیوند میان انسان، طبیعت و عناصر کالبدی (بافت، مسکن، معبر، مرکز محله و…) و همچنین اثرات اجرای پروژه‌های عمرانی (بویژه طرحهای هادی روستایی، طرح‌های بهسازی بافت با ارزش روستایی، طرح‌های گردشگری و …) بر زندگی مردم از اهداف این محور است.

بخش‌های مسابقه:
۱- تک‌عکس

شامل تک‌عکس‌هایی است که با یک یا چند موضوع از محورهای ذکر شده مسابقه مطابقت دارد.

۲- عکس‌های مقایسه‌ای در گذر زمان
شامل عکس‌هایی می‌شود که در یکی از محورهای موضوعی ذکر شده از یک زاویه مشخص و یک موضوع معین در دو زمان گذشته و حال، عکاسی و در قالب یک عکس با یکدیگر تلفیق شده باشند.

 آیین‌نامه:
– شرکت برای تمامی هنرمندان و علاقه‌مندان به عکاسی در این مسابقه آزاد است.
– هر عکاس می‌تواند حداکثر هفت قطعه عکس (شش عکس در بخش اول و یک عکس در بخش دوم) به صورت سیاه و سفید یا رنگی در این مسابقه ارسال کند.
– عکس‌ها می‌بایست با فرمت JPG در اندازه ضلع بزرگ حداقل ۱۲۸۰ پیکسل و حداکثر حجم فایل MB ۲ برروی سایت مسابقه بارگذاری شوند.
– دریافت آثار تنها از طریق سایت مسابقه و در مهلت مقرر امکان‌پذیر است.
– شرکت‌کنندگان موظفند در صورت راه‌یابی آثار به نمایشگاه، اصل فایل را با کیفیت مناسب برای چاپ ۵۰ در ۷۰ سانتی‌متر با رزولوشن dpi ۳۰۰ برای دبیرخانه مسابقه  ارسال کنند.
– عکس‌های ارسالی در بخش تک‌عکس باید مستند بوده و از هرگونه دستکاری که جنبه استنادی عکس را مخدوش می‌کند خودداری شود.
– عکس‌های مورد استفاده در بخش عکس‌های مقایسه‌ای باید به‌گونه‌ای باشد که نمایان‌گر تغییرات کالبدی، اقتصادی و فرهنگی سوژه مورد نظر در طی زمان متناسب با محورهای مسابقه باشد.
– در بخش عکس‌های مقایسه‌ای در گذر زمان، در صورت استفاده از عکس‌های قدیمی سایر عکاسان، رعایت کلیه حقوق مادی و معنوی عکس بهره‌برداری شده به عهده عکاس است.
– عکس‌های ارسالی، نباید دارای امضای عکاس، پاسپارتو، قاب، تاریخ، واتر مارک، لوگو یا هرگونه نشانه‌های تصویری باشند.
– آثار ارسالی نباید در مسابقه پیشین یا مسابقه‌های عکاسی روستایی دیگری شرکت کرده باشند.
– تمام ‌عکس‌ها باید دارای توضیحات باشند و اطلاعات مربوط به مکان، زمان عکس‌برداری و محور مسابقه هنگام بارگذاری در سایت مسابقه و در قسمت توضیحات درج شوند.
– ارسال عکس‌ها توسط شرکت‌کننده به منزله اعلام مالکیت عکس است و برگزارکننده هیچ‌گونه مسئولیتی در خصوص عدم رعایت مالکیت معنوی عکس‌ها ندارد.
– بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حق استفاده از عکس‌های ارسالی به مسابقه را در کلیه نشریات، مطبوعات، سایت‌های اینترنتی، سایت بنیاد مسکن و‌… داشته و به نمایش در آوردن آن‌ها در سایر مکان‌ها در داخل و خارج از کشور را با حفظ حقوق معنوی عکس برای خود محفوظ نگه می‌دارد.
– به صاحبان آثار راه‌یافته به نمایشگاه مبلغ ۶۰۰ هزار ریال به عنوان حق‌التصویر پرداخت خواهد شد.
– ارسال آثار به‌معنای پذیرش تمامی مقررات این مسابقه و تصمیم‌گیری در مورد مسایل پیش‌بینی‌نشده به‌عهده برگزارکننده است.

 جوایز:
یک جلد کتاب مسابقه، لوح تقدیر به‌همراه جوایز نقدی ذیل (درمجموع ۱۹ نفر):

بخش تک‌عکس:
– نفر اول: سی میلیون ‌ریال
– نفر دوم: بیست میلیون ‌ریال
– نفرسوم: ده میلیون‌ ریال

بخش عکس‌های مقایسه‌ای در گذر زمان:
– برای یک نفر مبلغ چهل میلیون ‌ریال

هیأت داوران:
محمد خادمیان طرقی، جاسم غضبانپور، حسن غفاری، ابراهیم صافی، سید امیرحسین گرکانی

تقویم مسابقه:
آخرین مهلت ارسال آثار: ۱۶ آبان ماه ۱۳۹۵
داوری آثار: یکم آذرماه ۱۳۹۵
برگزاری نمایشگاه و اعلام نفرات برگزیده:هفته اول بهمن ماه ۹۵

راه‌های ارتباطی و تماس:
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وب‌سایت  و یا کانال تلگرام جشنواره مراجعه کرده و یا با دبیرخانه اجرایی دومین مسابقه عکس «خانه روستایی» در ارتباط باشند.
دبیرخانه اجرایی: تهران، خیابان فلسطین جنوبی، بعد از تقاطع خیابان جمهوری، پلاک ۲۹، واحد۳   |   تلفن:  ۶۶۴۶۵۴۴۰