گریگوری هسلر را به عنوان فردی توصیف می‌کنند که «چشم یک هنرمند، فکر یک دانشمند و قلب یک ژورنالیست را دارد». او در زمینه پرتره مدرن، یک استاد واقعی است و برخی عقیده دارند که او شاید بهترین عکاس پرتره‌ای باشد که در قید حیات است. حدود ۷۰ پرتره روی جلد مجله تایم، از آثار هسلر است که همگی در موزه دائمی National Portrait Gallery نگه‌داری می‌شوند. عکس‌های شاخص او بارها  زینت بخش جلد مجلاتی مانند Life, Esquire, GQ, Sport Illustrated, ESPN, Fortune و New York Times بوده‌اند. به عنوان مدرس و سخنران نیز سوابق زیادی دارد. بخصوص تدریس در International Center of Photography،  School of Visual Arts، The Smithsonian Institution، وNational Geographic Society . شاید همین جنبه دوم شغلی او به عنوان مدرس باشد که باعث شده او به عنوان فردی مشهور باشد که هیچ چیزی از اسرار کاری‌اش را پنهان نمی‌کند و همواره  تجربیات و فوت و فن‌های کارش را در اختیار مشتاقان یادگیری قرار می‌دهد.

هر چند همه پرتره‌های او شهرت دارند، اما یکی از پرتره‌های او به دلیلی دیگر مشهور شد و آن، پرتره‌ای بود که  در سال ۱۹۹۰ از جرج بوش برای جلد مجله تایم گرفت. با استفاده از تکنیک دابل اکسپوژر داخل دوربین، پرتره‌ای از رئیس جمهور گرفت که ظاهراً دو وجه مختلف از شخصیت او را نشان می‌داد. این امر البته بدون اطلاع کاخ سفید صورت گرفته بود و بعداً مشخص شد که باعث نارضایتی آن‌ها شده است.

با این مقدمه، در ادامه کتابی از هسلر معرفی می‌شود که  حدود ۱۰ روز پیش ( ۲۲ اکتبر ۲۰۱۳ ) منتشر شده است.

Gregory Heisler, 50 Portraits: Stories and Techniques from a Photographer’s Photographer

همان‌گونه که از نام کتاب نمایان است، هسلر در این کتاب در مورد ۵۰ پرتره شاخص خود صحبت می‌کند. پرتره‌هایی که به عنوان آثار مهم او مشهور هستند. هر پرتره در ابتدای یک فصل قرار گرفته (به صورت یک صفحه کامل یا دو صفحه) و هسلر با فن خوب نویسندگی و معلمی خود، در مورد آن‌ها شرح می‌دهد: از شرایط و شخصیت افراد، اینکه چطور با آن‌ها رفتار کرده است و چگونه آن‌ها را آماده کرده است، اینکه برای هر شخصیت چه روشی برای عکاسی انتخاب کرده است و تا توضیحات بسیار مفید در مورد تکنیک عکاسی و نورپردازی پرتره‌ها.

درون کتاب

مطمئناً کتاب برای دوستداران عکاسی پرتره و تمام علاقمندان عکاسی بسیار مفید خواهد بود. تاکنون از هسلر تنها همین کتاب منتشر شده است و دیدن ۵۰ پرتره سیاه و سفید و رنگی او همراه با خواندن تجارب کمیاب در مورد عکاسی پرتره، بدون شک ارزنده خواهد بود. عکاسی پرتره در سطح بالا، همواره یکی از رشته‌های عکاسی است که بخاطر چالش‌های متعدد خود معروف است. چه در زمینه برخورد با سوژه و آماده سازی او و چه در زمینه تکنیک صحیح.

در ویدیوی زیر، هسلر در مورد همین جنبه عکاسی پرتره، یعنی روش برخورد صحیح با سوژه انسانی، صحبت می‌کند:

کتاب در ۲۲۴ صفحه و با جلد سخت، توسط انتشارات Amphoto منتشر شده است. مقدمه کتاب توسط مایکل بلومبرگ (شهردار نیویورک) نوشته شده است. قیمت کتاب ۴۰ دلار (و با تخفیف ۲۴ دلار) است که در صورت تمایل می‌توانید از برخی فروشگاه‎های کتاب آنلاین ایران، سفارش دهید تا بعد از خرید از آمازون، و احتساب هزینه پست، برای‌تان ارسال کنند. همچنین نسخه کیندل کتاب نیز با قیمت ۱۵ دلار عرضه شده است که می‌توانید پس از خرید، به صورت آنی دریافت کنید و در کامپیوتر یا دستگاه‎های تبلت خود مطالعه کنید (روش سفارش نسخه کیندل). هر چند به نظرم برای چنین کتابی، ارزش دارد که با صرف هزینه بیشتر و کمی صبر، نسخه اصلی و چاپی آن را تهیه کرد.

کتاب در سایت آمازون
سایت شخصی گریگوری هسلر