یادداشت زیر از Ethan Chiang، عکاس خیابانی، مقاله‌ای با موضوع نکات مهم در عکاسی خیابانی است. او دو سال است که با گوشی آیفون عکاسی خیابانی می‌کند. عکس‌های او پر از شخصیت‌ها، روایت داستانی و لحظات جادویی‌ است که شاید در هیچ جای دیگری جز خیابان رخ نمی‌دهد. 


 

۱. آماده باشید
    من همیشه آیفون را در حالت دوربین می‌گذارم. هر زمان گوشی را از حالت قفل خارج می‌کنم، آمادهٔ عکس گرفتن است. این قضیه باعث می‌شود سریع واکنش نشان دهم و تقریبا هیچ عکسی را در خیابان از دست ندهم. 
 


۲. استواری
   
واضح به نظر می‌رسد، اما در عکاسی با موبایل به راحتی عکس‌ها تار می‌شوند، پس سعی کنید در هنگام عکاسی، موبایل را تا جایی که امکان دارد محکم و ثابت در دست بگیرید. 
 


۳. هندزفری
    
دکمه‌های تغییر صدا بر روی هندزفری آیفون مانند شاتر از راه دور دوربین کار می‌کنند. گاهی اوقات در هنگام عکس گرفتن، می‌توانید به آهنگ گوش کردن یا تلفن حرف زدن تظاهر کنید. این قضیه باعث می‌شود بدون لرزاندن گوشی با فشار شاتر، عکس شفافی بگیرید. 
 

 

۴. نوردهی اتوماتیک
با نوردهی اتوماتیک، سر و کله زدن با منابع نوری موجود در خیابان آسان‌تر است. مثلا در یک روز روشن آفتابی یا در یک هوای ابری. با این قضیه دیگر تصاویرتان خیلی روشن یا خیلی تاریک نخواهند شد. علاوه بر این، با فیکس کردن نوردهی این شانس را خواهید داشت که فضاهای نوری مختلفی از عکس‌ها را زیر یک منبع نور ثابت تجربه کنید. 
 

 

۵. فقط انجامش دهید
    
تردید نکنید، آن لحظات ناگهانی در خیابان‌ها هیچ وقت تکرار نمی‌شوند. شما می‌توانید بعدتر عکس‌هایی که دوست ندارید را پاک کنید، اما نمی‌توانید آن لحظات ناگهانی را دوباره به‌وجود بیاورید. پس اگر قریحه‌تان می‌گوید صحنه‌ای را ثبت کنید، عکس را بگیرید. فقط انجامش دهید. 


 

۶. پیش‌بینی کنید
   هیچ‌وقت نمی‌دانید چه اتفاقی در خیابان رخ خواهد داد، اما بعضی وقت‌ها می‌توانید نشانه‌هایی از آن لحظات دراماتیک را ببینید. برای مثال پاشنهٔ کفش زنی که کفش پاشنه بلند پوشیده و در حال دویدن است، ممکن است بشکند، چتر یک پیرزن در باد شدید ممکن است واژگون شود. 

    من این لحظات احتمالی آینده را می‌بینم و دوربینم را آماده می‌کنم، بعضی اوقات خوش‌شانسم و آن لحظه‌های دراماتیک را ثبت می‌کنم. حتی اگر عکاسی نمی‌کنید، سعی کنید هنگام راه رفتن در خیابان همه چیز را مشاهده کنید. شما هم چیزهایی که گفتم را خواهید دید. 


 

۷. باتری
   
 همیشه در موقع عکاسی خیابانی یک باتری یدکی همراهم دارم. یکی از بزرگترین نقاط ضعف آیفون، عمر کم باتری آن است. اطمینان خاطر پیدا کنید که شارژ باتری موبایلتان برای عکاسی خیابانی پر باشد. 


 

۸. افقی عکس بگیرید
   
مردم تمایل دارند با آیفون‌شان در حالت پرتره (عمودی) عکس بگیرند. من این جریان را نمی‌دانستم تا وقتی که متوجه شدم اکثریت عکس‌هایم در حالت پرتره هستند. چون در عکاسی با موبایل، نگه داشتن گوشی و فشار دادن دکمهٔ شاتر در این حالت آسان‌تر است. اما اجازه ندهید این قضیه تصور و تخیل شما را محدود کند، دفعهٔ بعدی در حالت منظره (افقی) عکاسی کنید. 


 

۹. همه چیز به نور بستگی دارد
   
در مورد نقاط دیگر مطمئن نیستم اما در تایپه و سئول زمان بین ۹ تا ۱۱:۳۰ صبح و ۱۵ تا ۱۷:۳۰ عصر بهترین موقع برای عکاسی خیابانی هستند، نورها خیلی پویا و جنبده‌اند، سایه‌های جذاب زیادی را بین ساختمان‌ها می‌بینید و این جریان فرصت‌های بیشتری را به شما برای ساخت داستان‌های بزرگ می‌دهد. 


 

۱۰. صبور باشید
    
گاهی اوقات باید داستان‌های بزرگ را در خیابان‌ها خلق کنید، اگر پوستر جذابی دیدید، منتظر بمانید تا کسی از مقابلش بگذرد، اگر نور جذابی مشاهده کردید، همان‌جا صبر کنید، ممکن است اتفاق خیلی دراماتیکی عایدتان شود. عکاسی خیابانی فقط وابسته به شانس و اتفاقات غیرمترقبه نیست، بعضی وقت‌ها فقط باید صبور باشید. 


 

اشتیاق داشتن در عکاسی خیابانی کافی نیست


   شما شور زیادی برای عکاسی خیابانی دارید، انرژی زیادی در خیابان مصرف می‌کنید و همیشه به دنبال فعل و انفعال‌های مخصوص و جذاب میان مردم و چیزها در خیابان هستید مانند کنار هم قرار دادن سوژه‌ها در کادر [۱]، پرتره‌های بی‌هوا [۲]، لحظات جذاب، شخصیت‌های خاص. بعضی از عکس‌های منتشرشده‌تان ممکن است لایک‌های زیادی بر روی فیسبوک بگیرد و کامنت‌هایی مانند عجب عکسی یا یک عکس شگفت‌انگیز را در فلیکر دریافت کنید، اما بزودی خسته خواهید شد.

    آرزوهایتان بزرگتر و بزرگتر می‌شود و دیگر با آن لایک‌ها و کامنت‌ها راضی نخواهید شد، و اگر عکس‌های جذاب‌تری از آثار قبلی‌تان نگیرید، دیگر حتی انگیزهٔ درآوردن موبایل از جیبتان برای عکاسی را نخواهید داشت. این قضیه عادی است. من هم چنین دورانی را سپری کرده‌ام. در واقع اعتقاد دارم اکثر عکاسان خیابانی این قضیه را حداقل یک‌بار تجربه کرده‌اند. 



   سعی کنید موقع عکاسی در خیابان در ذهن‌تان هدف‌گذاری کنید. این هدف گذاری انگیزه‌تان را بالا می‌برد و اجازه‌ می‌دهد قدرت مشاهده‌تان بهبود یابد. نکات دیگر:
 

۱. همیشه در موقع عکاسی خورشید را پشت‌ سرتان قرار دهید. 
۲. دنبال سیگاری‌ها باشید. 
۳. آدم‌ها با چتر در یک روز آفتابی. 
۴. آدم‌ها بدون چتر در یک روز بارانی. 
۵. از ارتفاع ران پا (بدون نگاه کردن به اسکرین) عکاسی کنید. 
۶. دنبال آدم‌هایی که موقع راه رفتن با موبایلشان کار می‌کنند، باشید. 
۷. مردهای کت‌و‌شلواری. 
۸. آدم‌هایی که با کلاه ایمنی به سر در حال راه رفتن هستند (در تایپه این اتفاق زیاد دیده می‌شود). 
۹. آدم‌هایی که در حال راه رفتن، غذا می‌خورند. 
۱۰. اجسامی که نور را بازتاب می‌دهند، آینه‌ها، شیشهٔ مغازه‌ها، آب فواره‌ها. 
۱۱. دنبال سایه‌ها باشید. 
۱۲. ضدنور را از دست ندهید. 
۱۳. صورت‌های خسته و ناهوشیار
۱۴. از زاویه دید سگ‌ها عکس بگیرید. 
۱۵. فقط زمانی که با سوژه چشم تو چشم شدید، عکس بگیرید. 
این لیست می‌تواند تا ابد ادامه پیدا کند. 


پی‌نوشت: 
۱. Juxtaposition
۲. Candid Portraits

منبع: Ten PRACTICAL MOBILE STREET PHOTOGRAPHY TIPS