اختصاصی «سایت عکاسی» -هشتمین حراج تهران که دومین دورۀ حراج اختصاصی هنر معاصر ایران بود، شامگاه جمعه ۲۲ دی ماه در هتل پارسیان آزادی برگزار شد. در این شب همۀ ۱۲۰ اثر ارائه شده در این حراج، در مجموع به مبلغ ۱۴ میلیارد و ۹۵۲ میلیون تومان، به فروش رسید که رکورد تازه‌ای برای این حراجی محسوب می‌شود.

  بر خلاف دوره‌های قبلی آثار نقاشان نوگرای صاحب نام مارکت مانند سپهری، تناولی، احصایی، عربشاهی، کاظمی، محصص و صدر در این حراج حضور نداشتند و آثار ۲۴ هنرمند برای نخستین بار به خریداران پیشنهاد می‌شد.

  گران قیمت‌ترین اثر حراج هشتم تهران، اثر آیینه‌کاری سه لته‌ای منیر فرمانفرماییان به مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود و برای نخستین بار یک زن عنوان گران‌قیمت‌ترین هنرمند را از آن خود کرد. پس از آن یک اثر نقاشی از کامران یوسف‌زاده هنرمند ۶۱ ساله مقیم نیویورک (وای زی کامی) و همچنین یک اثر نقاشی از فرهاد مشیری هنرمند ۵۴ سالۀ پر آوازۀ حراجی‌ها، هر دو به قیمت یک میلیارد فروش رفت تا عنوان‌های دوم و سوم این شب را از آن خود کنند.

  اما در میان آثار به فروش رفتهٔ این شب، تعداد ۷ عکس از ۷ هنرمند نیز حضور داشتند که در مجموع مبلغ ۳۸۳ میلیون تومان از رقم کلی فروش حراج را به خود اختصاص دادند.


  گران‌ترین عکس فروخته شده متعلق به کارگردان بزرگ و تازه در گذشته عباس کیارستمی (۱۳۱۹-۱۳۹۵) بود. عکس بدون عنوان سه‌لته‌ای کیارستمی از مجموعۀ سفید برفی متعلق به سال ۱۳۸۰ با برآورد قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان در ‌‌نهایت با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان فروش رفت تا همچون همیشه عکس‌های این سینماگر مولف، از آثار عکاسی مورد اقبال حراجی باشد. از عباس کیارستمی در حراج‌های پیشین تهران ۵ اثر به فروش رفته که گران‌ترین آن‌ها با مبلغ ۱۴۰ میلیون تومان، عکسی دیگر از مجموعۀ سفید برفی بود. از این رو اثر ۲۰۰ میلیونی تومانی به فروش رفته در حراج امسال، رکورد تازه‌ای برای عکس‌های کیارستمی در حراج تهران به حساب می‌آید.
 


عباس کیارستمی، بدون عنوان از مجموعۀ سفیدبرفی
 

  دومین عکس گران این حراج، عکسی از سعید صادقی (متولد ۱۳۳۲) مربوط به عملیات کربلای پنج بود که با مبلغ ۵۵ میلیون تومان به فروش رفت تا یک بار دیگر عکسی مستند از جنگ ایران و عراق نه تنها وارد حراجی شود بلکه با چنین قیمت بالایی به فروش برسد. اگرچه فروش عکسی از دفاع مقدس در صدر اخبار حراجی امسال قرار داشت اما پیش از این در دی‌ماه ۱۳۹۵ عکس دیگری از سعید صادقی این عکاس شناخته شدۀ جنگ با عنوان داستان ۶۳ که تصویری مستند از سربازان در خط مقدم جنگ بود توانسته بود با قیمت ۳۴ میلیون تومان به فروش برسد. مسئله جالب توجه این بود که عکس کربلای پنج حدود سه برابر قیمت برآورد شدۀ اولیه (۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان) با رقم ۵۵ میلیون تومان به فروش رفت و بیشترین جهش قیمتی بود که اثری در حراج این شب تجربه می‌کرد.
 


سعید صادقی، کربلای ۵

 

  سومین عکس از لحاظ قیمت عکس بهمن جلالی (۱۳۸۸-۱۳۲۳) از مجموعۀ تصویر خیال بود که با برآورد قیمت ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان در ‌‌نهایت با مبلغ ۴۴ میلیون تومان به فروش رفت. پیش از این در حراج ۱۳۹۲ عکس دیگری از همین مجموعه با قیمت ۳۲ میلیون تومان به فروش رفته بود. بهمن جلالی در مجموعۀ تصویر خیال با از آن خودسازی تصاویر زنان از دورۀ قاجار و ترکیب آن‌ها با عناصری چون گل و آینه تلاش کرده تا با رویکردی معاصر دست به خلق آثاری در باب مسائلی چون هویت و بازنمایی زنان در پیوند با عکاسی ایران بزند.
 


بهمن جلالی، تصویر خیال

 

  پردهٔ انسانی، عکسی از صادق تیرافکن (۱۳۹۲-۱۳۴۴) نیز توانست عنوان چهارمین عکس از لحاظ قیمت فروش را از آن خود کند. این اثر که متعلق به سال ۱۳۸۸ است با برآورد اولیۀ ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان در ‌‌نهایت با قیمت ۴۰ میلیون تومان به فروش رفت. این چهارمین اثری بود که تا کنون از تیرافکن در حراج تهران به فروش رفته است. گران‌ترین اثر فروش رفتۀ او با مبلغ ۴۶ میلیون تومان مربوط به حراج خرداد ۱۳۹۴ بود و با این حساب اثر حاضر در حراجی امسال، در بین آثار تیرافکن، در رتبۀ دوم فروش قرار گرفت.
 


صادق تیرافکن، پردۀ انسانی

 

  علیرضا فانی (متولد ۱۳۵۴) هم با بام ۲ از مجموعۀ خیال توانست پنجمین عکاسی باشد که در حراج هشتم اثری از او به فروش رفته است. بام ۲ با برآورد قیمت ۱۵ تا ۲۰ میلیون در ‌‌نهایت با مبلغ ۱۵ میلیون به فروش رفت تا دومین اثری باشد که از این هنرمند در حراج تهران به فروش می‌رود. اثر پیشین او با عنوان تعلیق در دی ماه ۱۳۹۶ توانسته بود مبلغ ۶/۵ میلیون تومان را به خود اختصاص دهد.
 


روی بام ۲ از مجموعۀ خیال
 

  همچنین محمدرضا جوادی (متولد ۱۳۳۴) با عکسی از رمل‌های کویر و با عنوان زلف نشاط شانه کن، در کنار علیرضا فانی دیگر عکاسی بود که اثرش به مبلغ ۱۵ میلیون تومان در این شب به فروش رفت. عکس تک نسخۀ جوادی که در سال ۱۳۸۹ گرفته شده، ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده بود.
 


محمدرضا جوادی، زلف نشاط شانه کن

 

   آخرین عکس و همچنین اثر به فروش رفته در این حراج از لحاظ قیمت، اثر مجید کورنگ بهشتی (متولد ۱۳۴۶) با عنوان پشت صحنه بود که با برآورد اولیۀ ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان، در ‌‌نهایت با قیمت ۱۴ میلیون به فروش رفت. اثر کورنگ بهشتی در سال ۱۳۹۴ به شیوۀ پرینت دیجیتال بر روی بوم در یک نسخه ارائه شده بود. این چهارمین اثری بود که از کورنگ بهشتی تا کنون در حراج تهران به فروش می‌رود. آثار پیشین او در سال‌های ۹۱، ۹۲ و ۹۵ به ترتیب ۶، ۱۱ و ۱۶ میلیون تومان به فروش رفته بود.

 


 مجید کورنگ بهشتی، پشت صحنه

 

   هشتمین حراج تهران، با فروش همۀ آثار، سه اثر میلیاردی و صدرنشینی یک هنرمند زن برای نخستین بار، در ‌‌نهایت با فروشی نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان به کار خود پایان داد. در این حراج چهره‌هایی چون سید محمد بهشتی، مرتضی کاظمی، محمد کشتی آرای، حجت الله ایوبی و… حضور داشتند و حدود ۷۰۰ خریدار، هنرمند، خبرنگار و علاقمند به هنر از نزدیک شاهد این مراسم بودند.

کاتالوگ هشتمین حراج تهران