1- آندریاس گرسکی Andreas Gursky (متولد 1955)

جدای از رکوردهای فروش آثارش در دنیای عکاسی هنری، گرسکی عکاسی است که جهان معاصر را به شیوه‌ی فریبنده به تصویر می‌کشد. عکس‌های او مکان‌هایی را تصویر می‌کنند که وجود ندارند.

چطور؟
البته که به کمک دستکاری‎های دیجیتالی! او محل‎های عادی و معمولی را دستکاری می‌کند تا به زیبایی‌شناسی یا نگاه شخصی خودش برسد.
به گفته‌ی خودش علت این کار او این است که برخی عناصر در این محیط‌های عادی اذیتش می‌کنند.

تمامی عکس‌های او ابعاد بزرگ یا نقطه‌ی دید مرتفع ندارند، اما با این حال این از ویژگی‌های عکس‌های گرسکی است.

تصویر جلد کتاب آندریاس گرسکی

باید صادقانه بگویم که در ابتدا با کار او چندان ارتباط برقرار نکردم. اما با چندباره بررسی کردن آثارش رفته‌رفته بسیار به او علاقه‌مند شدم.

به جرأت می‌توانم بگویم هنگامی که به عکس‌ها خیره می‌شوم، انگار در حال نگاه کردن به نقاشی‌های پالاک هستم، با این تفاوت که می‌فهمم موضوع از چه قرار است. ممکن است برخی درک درستی از نقاشی‌های پالاک داشته باشند، اما فهم من از هنر آبستره چندان نیست که دقیق نقاشی‌هایش را درک کنم، از نگاه کردن به آنها لذت می‌برم گرچه مطلب چندانی دستگیرم نمی‌شود. برخلاف این نقاشی‌ها، عکس‌های گرسکی را توانسته‌ام به‌خوبی بفهمم.

برای تماشای آخرین مجموعه‌ی گرسکی با نام «آمازون» به سایت او رجوع کنید.

آندریاس گرسکی در اینترنت:
سایت شخصی
آندریاس گرسکی در Artsy
تاثیرگذارترین عکس‎های همه دوران – 99cent