Micah Garen از گتی ایمیجز. جشن نوروز، حوالی ئاکری، عراق، مارس ۲۰۱۹
خانواده‌های کرد در ناحیه‌ی کوهستانی حوالی ئاکری در عراق نوروز را جشن می‌گیرند. نوروز همزمان با شروع سال نو و آغاز بهار در نقاط مختلفی از غرب و مرکز آسیا جشن گرفته می‌شود.

در میان عکس‌های سال ۲۰۱۹ در رسانه‌های جهان عکس‌های قابل توجهی قرار داشتند که می‌توان آنها را در حوزه‌ی جامعه و فرهنگ قرار داد. این عکس‌ها نمایانگر مناسبات اجتماعی و فرهنگی در نقاط مختلف جهان هستند و دغدغه‌های متفاوت در نقاط مختلف جهان در سال ۲۰۱۹ را نشان می‌دهند.

در این بخش از عکس‌های برگزیده سال ۲۰۱۹ در رسانه‌های جهان، با عکس‌هایی از جامعه و فرهنگ همراه خواهیم شد.

وحید سالمی از اسوشیتد پرس. حضور زنان در ورزشگاه آزادی، تهران، ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹
افسران پلیس زن در ورزشگاه آزادی در کنار زنانی که مشغول تماشای رقابت فوتبال مقدماتی جام جهانی میان ایران و کامبوج هستند. حضور زنان در ورزشگاه در پی فشارهای اجتماعی و فشار فدراسیون جهانی فوتبال فیفا رخ داد. این نخستین بار بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ است که زنان به‌صورت غیرگزینشی موفق شدند فوتبال مردان را در ورزشگاه ببینند. حضور زنان در ورزشگاه در بازی‌های باشگاهی ایران همچنان ممنوع است.

Brent Stirton از نشنال جئوگرافیک. پترُنلا چیگومبورا، ۲۰۱۹
پترُنلا چیگومبورا از اعضاء آکاشینگا—یگان غیرانتفاعی برای مقابله با شکار غیرمجاز که همگی اعضاء آن را خانم‌ها تشکیل می‌دهند—در حال تمرین تکنیک‌های شناسایی در بوته‌زارهای زیمبابوه، آفریقا.

JR از نیویورک تایمز. پاریس، ۳ آوریل ۲۰۱۹
در این عکس ستاره‌ی موسیقی پاپ مدونا را در میان عکس خودش که در سال ۱۹۹۱ گرفته شده (عکاس: Steven Meisel) می‌بینیم.

Jim Huylebroek از نیویورک تایمز. یکاولنگ، افغانستان، ۱۹ می ۲۰۱۹
دانش‌آموزان از مدرسه‌ی رستم، که در پشت آنها دیده می‌شود، به خانه‌شان در آن سوی کوهستان می‌روند. نود درصد از دانش‌آموزان این مدرسه به دانشگاه می‌روند. بیشتر آنها دختر هستند.

Luca Locatelli از تایم. ساگرادا فامیلیا، بارسلونا، اسپانیا، ۱۸ مارس ۲۰۱۹
در این عکس گردشگران را درون صحن کلیسای ساگرادا فامیلیا می‌بینیم. هر سال حدود ۴ میلیون بازدیدکننده از این مکان دیدن می‌کنند. حق ورودی پرداختی این گردشگران برای تکمیل پروژه‌ی بزرگ ساخت این کلیسا به کار می‌رود. تیم سازنده‌ی این کلیسا امیدوارند که تا سال ۲۰۲۶ بتوانند ساگرادا فامیلیا را تکمیل کنند.

Fabrizio Villa از گتی ایمیجز. تئاتر ماسیمو بلینی، کاتانیا، سیسیل، ایتالیا، ۱ آوریل ۲۰۱۹
تئاتر ماسیمو بلینی صرفاً برای موسیقی و اپرا نیست. سرآشپزان در سالن اپرا دومین روز از جشنواره‌ی «چیبو نُستروم» (این غذای ماست) را که در مورد غذاها و نوشیدنی‌های ایتالیایی است، جشن می‌گیرند.

Tolga Akmen از AFP و گتی ایمیجز. تابلو «پارلمان وافرگشته» بنکسی، حراجی ساتبی لندن، ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۹
در این عکس کارکنان گالری را به‌همراه تابلو نقاشی بنکسی با عنوان «پارلمان وافرگشته» در حراجی ساتبی لندن می‌بینیم. این اثر هنری، که حضور نخستیان در نیمکت‌های پارلمان را نشان می‌دهد، در حراجی با قیمت رکوردشکن ۸.۸۷۹.۵۰۰ پوند (۱۲.۲۰۰.۰۰۰ دلار) به فروش رفت.

Kevin Frayer از گتی ایمیجز. فریاد سربازان، پکن، چین، ۱ اکتبر ۲۰۱۹
در این عکس سربازان چینی را در حال فریاد کشیدن طی رژه‌ی نظامی به‌مناسبت هفتادمین سالگرد جمهوری خلق چین می‌بینیم.

Will Oliver از EPA-EFE و Shutterstock. لندن، ۱ ژوئن ۲۰۱۹
یکی از گاردها طی تمرین‌های نظامی برای جشنواره‌ی Trooping the Colour در لندن، در اثر گرمازدگی از هوش رفته است. بعداً به او کمک شد که روی پایش بایستد.

Mathieu Shamavu از پارک ملی ویرونگا. سلفی با گوریل‌ها، ۱۸ آوریل ۲۰۱۹
دو گوریل با نام‌های Ndakazi و Ndeze در این سلفی که یکی از کارکنان پارک ملی ویرونگا در جمهوری دمکراتیک کنگو آن را گرفته است، رفتارهای انسانی را تقلید کرده‌اند. حساب اینستاگرام پارک نوشته است: «این گوریل‌ها همیشه پررو هستند و این عکس بسیار خوبی از شخصیت واقعی آنهاست!»

Anthony Wallace از گتی ایمیجز و AFP. هنگ‌کنگ، ۱۱ مارس ۲۰۱۹
یک مجسمه‌ی بادی ساخته‌شده توسط هنرمند آمریکایی KAWS در اسکله‌ای در هنگ‌کنگ. این مجسمه با طول ۳۷ متر بعداً در لنگرگاه ویکتریا قرار گرفت.

Victor J. Blue از نیویورک تایمز. هندوراس، آمریکای مرکزی، ۱۸ ژانویه ۲۰۱۹
دنیس دنیل فلُرِس کارانزا ۹ ساله بر سر مزار خواهرش. خواهر او هنگامی کشته شد که تنها ۱۴ سال سن داشت. هندوراس از مرگ‌بارترین مکان‌ها برای زنان است.

Martin Parr از مگنوم. کارناوال سن پُل، بریستُل، انگلستان، ۲۰۱۹
روی تابلویی که پسربچه نگه داشته نوشته شده است: «من یک رویا دارم: یک روز همه‌ی نژادها با هم باشند. سفر ما ادامه دارد.» در سال ۲۰۱۹ رسانه‌های جهان توجه ویژه‌ای به تظاهرات کودکان و نوجوانان داشتند.

برای دیدن سایر عکس‌های برگزیده سال ۲۰۱۹ در رسانه‌های جهان به اینجا رجوع کنید.