Mehmet Aslan

محمت اصلان عکاس اهل ترکیه با عکسش از یک پدر و پسر دچار قطع عضو در کمپ پناهندگی ترکیه احساسات جهانیان را برانگیخت. این عکس پس از دریافت یک جایزه عکاسی بین‌المللی در فضای مجازی به‌سرعت دست‌به‌دست شد و زندگی سوژه‌هایش را کاملاً تغییر داد.

در عکس پراحساس اصلان، یک پدر سوری را می‌بینیم که پای راستش را از دست داده و در حالی که به‌کمک چوب‌دستی ایستاده با پسر پنج ساله‌اش مصطفی که بدون دست و پا به دنیا آمده بازی می‌کند. این پدر و پسر هر دو قربانی جنگ داخلی سوریه هستند که با جنگ‌های متفرقش بیش از ده سال طول کشیده و هنوز هم نمی‌توان پایانی برایش متصور بود—شاید اکنون با وقوع جنگ‌های جدید از جمله جنگ در اوکراین بیشتر از یادها رفته باشد.

این عکس تأثیرگذار از پدر و پسر در نزدیکی مرز ترکیه و سوریه با دریافت جایزه عکس سال در رقابت عکاسی بین‌المللی سی‌ینا ۲۰۲۱ توجه جهانی را به خود جلب کرد. عکس «سختی زندگی»، اولین بار توجه رسانه‌های ایتالیا را به خود معطوف کرد و سپس در همه جا پخش شد.

این پدر که سه فرزند خردسال دارد (از جمله دو دختر ۲ و ۴ ساله)، با افتادن یک بمب در بازار ادلب سوریه، جایی که در آن مشغول خرید بود، پای راستش را از دست داد. همسر او طی جنگ داخلی سوریه در معرض گاز اعصاب سارین قرار گرفت و داروهای او باعث شد که پسرش به یک وضعیت نادر دچار شود و بدون دست و پا به دنیا بیاید.

Mehmet Aslan
Mehmet Aslan

داستان پشت عکس پدر و پسر پناهنده

اصلان می‌گوید: «قبل از گرفتن این عکس کمی با آن خانواده وقت گذراندم. با هم غذا خوردیم و خیلی با هم حرف زدیم. وقتی داشتم به قصه زندگی‌شان گوش می‌دادم، اطلاعاتی که می‌توانستند در عکاسی مفید باشند را در ذهنم جمع‌آوری کردم.

مصطفی با وجود این که دست و پا ندارد پسر شادابی است و همیشه لبخند می‌زند. می‌توانید انرژی مثبت او را حس کنید. بابا Munzir اما به‌خاطر تجارب بدی که داشته بسیار بدبین است. اما امید به نجات همچنان بالاست.

وقتی شروع به عکاسی کردیم، جاهایی بود که با هم می‌خندیدیم، اما همچنین طی عکاسی لحظاتی بودند که مرا از لحاظ عاطفی به هم می‌ریختند. یکی از اهدافم در این عکس این بود که نشان دهم جنگ چقدر می‌تواند بد باشد.»

اصلان که شغلش دامپزشکی است و از سال ۲۰۰۶ در وقت آزادش عکاسی می‌کند، در ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ با یک نیکون D850 و لنز Nikon AF-S 24-70mm f/2.8E ED VR تصویر این پدر و پسر را برای همیشه ثبت کرد.

«امیدوارم که بتواند باعث درمان مصطفی بشود» اولین فکری که با گرفتن این عکس در ذهن این دامپزشک نقش بست.

ماجرای جایزه عکاسی سی‌ینا و کارزار کمک به مصطفی و خانواده‌اش

محمت اصلان تصمیم گرفت که با این عکس در مسابقه عکاسی بین‌المللی سی‌ینا در ایتالیا شرکت کند. و این عکس در نهایت برنده جایزه عکس سال ۲۰۲۱ و مبلغ ۱۵۰۰ یورویی این رقابت شد.

محمت اصلان عکاس در کنار عکاسان شناخته‌شده جیمز ناکتوی (سمت چپ) و استیو مک‌کری (سمت راست) در جشنواره بین‌المللی عکاسی اکسپوژر 2022 در شارجه امارات متحده عربی.
محمت اصلان عکاس در کنار عکاسان شناخته‌شده جیمز ناکتوی (سمت چپ) و استیو مک‌کری (سمت راست) در جشنواره بین‌المللی عکاسی اکسپوژر ۲۰۲۲ در شارجه امارات متحده عربی.

لوکا ونتوری پایه‌گذار و مدیر هنری جایزه عکاسی سی‌ینا (SIPA) می‌گوید: «این عکس عمیقاً احساسات داوران ما و سپس همه ما را درگیر خود کرد. از همان اول معلوم بود که با یک عکس بسیار قوی طرف هستیم. من این عکس را زمانی دیدم که جلسه رأی‌گیری داوران تمام شد و آن را به‌عنوان برنده نهایی SIPA 2021 انتخاب کردند.

ما کارزاری را شروع کردیم چرا که از سراسر جهان پیشنهاد کمک دریافت می‌کردیم. مردم می‌خواستند کمک کنند و از ما می‌پرسیدند که چگونه می‌توانیم کمک کنیم. بنابراین، تصمیم گرفتیم که کارزاری را برای جذب کمک راه‌اندازی کنیم.»

ونتوری که یک عکاس آماتور برنده جایزه و یک مهندس است، کارزار «آیا یک عکس می‌تواند تغییری ایجاد کند؟» را در پلتفرم GoFundMe برای جمع‌آوری پول برای عمل پروتز سفارشی برای مصطفی و حمایت مالی از این خانواده راه‌اندازی کرد. او همچنین از طریق جشنواره عکاسی غیرانتفاعی خود از این خانواده حمایت کرد تا بتوانند ویزای ایتالیا بگیرند.

تا کنون، این کارزار توانسته بیش از ۱۷۶ هزار یورو از هدف ۴۰۰ هزار یورویی را جمع کند. لازم به ذکر است که به‌علت رشد مصطفی به پول بیشتری برای پروتز و درمان او نیاز خواهد بود.

تغییر در زندگی خانواده مصطفی

اصلان به‌زودی برای عکاسی از روند درمان، نصب پروتز، بهبودی و توانبخشی این پدر و پسر به ایتالیا سفر خواهد کرد.

گفته می‌شود که حال این خانواده خوب است و به محیط زندگی جدیدشان در ایتالیا و روند چک‌آپ و درمان کم‌کم دارند عادت می‌کنند.

اخیراً یک سازمان خیریه کاتولیک برای این پناهندگان سوری مکانی در اطراف شهر سی‌ینا (حدوداً ۸۰ کیلومتری جنوب فلورانس) تدارک دیده و هزینه‌های یک سال معاش آنها را پوشش داده است.

ونتوری می‌گوید: «من مرتباً به این خانواده سر می‌زنم و Munzir پدر خانواده از همه برای کمک‌شان خیلی تشکر می‌کند. البته، این عکس خیلی باعث دیده شدن ما شده، اما توجه اصلی به مصطفی، سلامتی او و خانواده‌اش معطوف است.»

در حال حاضر، مصطفی شش ساله بهترین مراقبت پزشکی را دارد و مهمتر این که بدن او به‌زودی با پروتز احیاء می‌شود.

Mehmet Aslan
Mehmet Aslan

آقای تتی (مدیر Centro Protesi Inail) به نیویورک تایمز می‌گوید که مصطفی «به‌عنوان یک کودک، از موهبت زمان برخوردار است. پژوهش‌ها احتمالاً در آینده و وقتی که مصطفی بزرگتر شد به او کمک خواهد کرد که بتواند مستقلاً رانندگی و کار کند.»

محمت اصلان عکاس و لوکا ونتوری مدیر جشنواره عکس سی‌ینا با کار خود نه‌تنها کمک بزرگی به یک خانواده مصیبت‌دیده از جنگ کردند که همچنین مصیبت قربانیان و بلای جنگ را پیش چشم جهانیان قرار داده‌اند، به‌ویژه جنگ در کشورهایی که کمک پزشکی برای اکثریت مردم آن کشور صرفاً یک امر تجملاتی به حساب می‌آید.

Source :