تصاویر کلاسیک در یک مسافرت؛
طلوع و غروب خورشید ­
طلوع و غروب خورشید­ همیشه نظر عکاسان را به خود جلب می‌کند چرا که بسیار ساده می‌توانند عکس زیبایی با طیف وسیعی از رنگ را ثبت و تصویری رمانتیک به بیننده منتقل کرد.

sunset.jpg

طلوع آفتاب
بعضی از عکاسان آماتور با دیدن ابرهای زیبا دوربین را مستقیما به سمت آسمان هدف می‌گیرند حال آنکه اضافه کردن یک یا چند عنصر حاشیه‌ای در پس یا پیش زمینه کمک می‌کند تا تصویر جذاب تر به نظر برسد. برای مثال می‌توان به منظره ی زیبای یک غروب ساحلی، برج فانوس دریایی و یا قدم زدن یک زوج در پس زمینه را اضافه کنید و آن را خیال انگیزتر به تصویر بکشید.

sunrise.jpg
قرار دادن سوژه در پشت و یا پس زمینه کادر، زیبایی منظره‌ی غروب و یا طلوع خورشید را دو چندان می‌کند

رعد و برق
عکاسی هنگام رعد و برق با خطرات خاصی همراه است. بنابراین توصیه می‌کنیم با حفظ فاصله و از یک مکان سربسته اقدام به این کار کنید و از دوربین‌تان در برابر باران و رطوبت شدید مراقبت بیشتری کنید. شما می‌توانید در روز هم از رعد و برق عکاسی کنید اما به طور کلی هنگام تاریک شدن آسمان عکس های بهتری  به دست می‌آید.

lightning.jpg
عکس خوب از رعد و برق به تمرین زیادی احتیاج دارد.

برای عکس برداری از رعد و برق در روز، دوربین را روی سه پایه قرار داده و مرکز احتمالی رعد و برق را هدف بگیرید. دوربین را با نور معمولی روز تنظیم کنید، از دیافراگم باز و سرعت شاتر طولانی تر بهره ببرید.
اکثرا تاریکی هوا امکان دست یابی به عکس‌های دراماتیک‌تری را به ما می‌دهد. از طریق پنجره‌های طبقات بالای هتل یا محل اقامتتان، منظره شهر را در پشت زمینه قرار داده و با بهره گیری از گزینه B دوربین، عکس‌هایی با نوردهی بسیار بالا تهیه کنید.

lightning1.jpg
امکان گرفتن یک عکس خوب از رعد و برق با نوردهی د طولانی و یا نوردهی چند نوبته بسیار بالا ست

یکی از روش‌های ساده قرار دادن دوربین روی سه پایه و استفاده از سر پوشش لنز است. بدین شکل که بعد از تنظیم کادربندی، سرپوش را روی لنز می‌گذاریم و منتظر یک رعد بزرگ در آسمان می‌شویم. به محض بروز یک رعد در آسمان پوشش را بر می‌داریم و دوباره لنز را می‌پوشانیم و بعد از دو تا سه بار تکرار، شاتر دوربین را می‌بندیم و دوربین را برای گرفتن عکس‌های دیگر آماده می‌کنیم.
دستور عمل خاصی برای تنظیم دیافراگم وجود ندارد. اما می‌توانید برای بار اول روی  f/5.6 و ISO 100 تنظیم کرده و متعاقبا اعداد دیافراگم را تغییر دهید.

باران
بارش باران به معنای تمام شدن فرصت عکاسی نیست. در واقع گاهی باران امکان ثبت تصاویر بسیار زیبا و غیر منتظره‌ای را برای ما فراهم می‌کند. باران به برگ گل‌ها و درختان شفافیت می‌بخشد و جلوه روشن و با شکوهی از مناظر شهری و سایر چشم اندازها ایجاد می‌کند.

rain.jpg
بارندگی به معنای پایان عکاسی نیست!

اما توجه داشته باشید مراقبت از دوربین بسیار مهمتر از سوژه است و اگر به ابزار کمکی برای محافظ از دوربین دسترسی ندارید، از چند کیسه نایلونی برای پوشش موقت استفاده کنید.
هنگام بارندگی بسیار شدید، سرعت شاتر را روی ۱۲۵/۱ و حتی سریع تر تنظیم کنید تا قطرات باران به صورت ثابت در تصویر ثبت شوند. از سوی دیگر با تنظیم سرعت شاتردوربین بر روی ۳۰/۱ و حتی پایین تر می‌توان قطرات باران را به شکل رگه‌هایی کش دار و زیبا بر روی منظره ی دلخواهتان به تصویر بکشید.

rain1.jpg
عکاسی از باران با سرعت شاتر پایین

مه و غبار

مه و غبار یکی از قوی‌ترین موقعیت‌های جوی برای به تصویر کشیدن یک صحنه دراماتیک و احساسی ست و تاثیر آن بر بیننده بسته به شخصیت‌اش متفاوت است. عکسی از منظره یک روستای فرو رفته در مه صبحگاهی ممکن است در شما یک حس بسیار مسرت بخش و لطیفی را ایجاد کند در حالیکه امکان دارد دوست شما از دیدن همان صحنه  غمگین و ملول شود.

انعکاس روشنایی ناشی از مه، دوربین‌های اتوماتیک را در تنظیم میزان نوردهی دچار اشتباه می‌کند بنابراین یک درجه به میزان نوردهی دوربین اضافه کنید. اگر دوربین شما از این امکان بی‌بهره است عدد ISO را به نصف آنچه دوربین پیشنهاد داده است کاهش دهید اما بیاد داشته باشید که بعد از اتمام عکاسی در مه به حالت اولیه بازگردانید.

لنز تله برای فشرده کردن یک فضای مه آلود کمک بسیار بزرگی است. در نتیجه عکاسان حرفه‌ای برای گرفتن عکس از یک منظره کوهستانی محاط شده در مه،  اغلب از لنزهای تله ۳۰۰ و یا بیشتر استفاده می‌کنند. اما نه همیشه!

fog.jpg

fog1.jpg

رنگین کمان

هر چند باران ممکن است برنامه یک روز از گردش شما را برهم بزند اما در عین حال می‌تواند نویدبخش بروز یکی از زیباترین جلوه های طبیعت باشد. رنگین کمان می‌تواند به ثبت یک تصویر خیالی انگیز و رمانتیک کمک کند. بهترین زمان برای عکس گرفتن از رنگین کمان در هنگام بارندگی ست و نه پایان آن. سعی کنید یک سوژه جالب را در پیش زمینه رنگین کمان قرار داده تا از زیبایی آن برای معنایی جدید کمک بگیرید.


می‌توانید از فیلتر پولاریز برای تنظیم و برجسته کردن رنگ‌های یک رنگین کمان بهره ببرید. از طریق منظره‌یاب دوربین زمان مناسب برای عکسبرداری با فیلتر پولاریز را تشخیص داده و در نظر داشته باشید قرار گرفتن در موقعیت اشتباه باعث از بین رفتن رنگ‌ها و ضعیف شدن نور عکس می‌شود. از طرفی این فیلترها، نور یک تصویر را ۳/۱ ۱ کاهش می‌دهند، بنابراین عدد ISO دوربین را بالاتر تنظیم کنید و یا با قرار دادن دوربین بر روی سه پایه عکس‌هایی با نوردهی بالا بگیرید.

rainbow.jpg
با قراردادن دوربین بر روی سه پایه، نودهی بالا، استفاده از فیلتر پلاریز و کادربندی مناسب، عکس‌های زیبایی از رنگین کمان تهیه کنید

قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

منبع