سایت عکاسی، کاوه بغدادچی- در روزهای سرد و بارانی آبان‌ماه، هنرمندان ایرانی در آن سوی کرانه‌های خلیج فارس با ثبت رکوردهای چشمگیر و قابل توجه گرمابخش یازدهمین حراج هنر مدرن و معاصر خاورمیانه‌ی موسسه‌ی کریستیز در دوبی بودند.

    امسال موسسه‌ی کریستیز حراج دبی خود را، که به هنر مدرن و معاصر دنیای عرب، ایران و ترکیه اختصاص داشت، به دو بخش مجزا تقسیم کرده بود. بخش نخست حراج شامگاه ۳ آبان‌ماه با عرضه‌ی ۴۶ اثر هنری شاخص در محل هتل امارات تاورز بندر دوبی آغاز شد. تمام آثار عرضه شده در این شب در برآوردهای اولیه به قیمتی بیشتر از ۵۰ هزار دلار دست یافته بودند و در پایان حراج ۸۲ درصد این آثار به ارزش کلی ۵ میلیون و ۱۴۵ هزار و ۳۵۰ دلار به فروش رسیدند. +

  در میان آثار عرضه شده در شب نخست تعداد ۵ قطعه عکس نیز دیده می‌شد که در مجموع به ارزش ۳۲۴ هزار دلار فروخته شدند.  + عنوان گرانترین عکس نصیب اثری از Ahmet Elhan، عکاس ۵۲ ساله‌ی اهل ترکیه شد که در برآورد اولیه بین ۶۰ تا ۸۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده بود و نهایتا به ارزش ۸۰ هزار و ۵۰۰ دلار به فروش رفت. عکسی از Lalla Essaydi، هنرمند ۵۵ ساله‌ی مراکشی ۶۸ هزار و ۵۰۰ دلار و اثری از Ansen، عکاس ۳۳ ساله‌ی ترک، هم به همراه عکسی از شیرین نشاط، عکاس ۵۴ ساله‌ی ایرانی، با عنوان «فائزه و امیرخان» از مجموعه‌ی «زنان بدون مردان» هر کدام به قیمت ۶۲ هزار و ۵۰۰ دلار فروخته شدند. عکس شیرین نشاط پیش از برگزاری حراج از سوی کارشناسان کریستیز بین ۵۰ تا ۷۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده بود. + آخرین و ارزانترین عکس شب اول حراج دبی هم اثری از Murat Germen، عکاس ۴۶ ساله‌ی مراکشی، بود که ۵۰ هزار دلار فروخته شد.

  اما سهراب سپهری، نقاش و شاعر فقید ایرانی، که به تازگی عنوان گران‌ترین هنرمند حراجی ساتبیز لندن را بدست آورده بود، + ستاره‌ی شب پرفروغ یازدهمین حضور کریستیز در دبی هم شد. یک تابلوی نقاشی از این هنرمند شهیر ایرانی از مجموعه‌ی «تنه‌ی درختان»، که او به سال ۱۹۶۹ میلادی امضا کرده است، به بهای خیره‌کننده‌ی ۶۶۲ هزار و ۵۰۰ دلار فروخته شد تا در کمتر از یک ماه سهراب سپهری گران‌قیمت‌ترین هنرمند خاورمیانه لقب گیرد. جالب اینجاست که این تابلوی نقاشی که گرانقیمت‌ترین اثر شب نخست حراج دبی لقب گرفت، با قیمت پایه‌ی ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دلار به معرض فروش گذاشته شده بود. درخشش هنر ایران تنها منحصر به رکوردشکنی سپهری نشد چرا که افشین پیرهاشمی هنرمند ۳۷ ساله ایرانی با فروش نقاشی تحسین‌برانگیز خود تحت عنوان «به سوی نیویورک» به قیمت ۱۵۸ هزار و ۵۰۰ دلار عنوان گران‌ترین هنرمند زیر ۴۰ سال خاورمیانه و شمال آفریقا را به دست آورد. شایان ذکر است عکس فروخته‌شده‌ی شیرین نشاط هم در میان ۳۹ اثر به فروش رفته در شب نخست حراج از نظر ارزش در جای سی‌ام ایستاد.

  شب دوم یازدهمین دوره‌ی حراج کریستیز دبی هم به آثاری اختصاص داشت که در برآوردهای اولیه با قیمت پایه‌ای کمتر از ۵۰ هزار دلار روبرو شده بودند. عمده هنرمندان حاضر در این بخش را جوانان و نام‌های کمتر شناخته‌شده‌ی دنیای اقتصاد هنر تشکیل می‌دادند. تعداد ۱۵۲ اثر، شامل ۵۶ اثر از ایران، در این شب برای حراج چکش خوردند که نهایتا در مجموع به قیمت ۲ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۷۵۰ دلار به فروش رسیدند. + در این شب علاوه بر بدست آمدن رکوردهای چشمگیر از سوی آیدین آغداشلو، رضا درخشانی،‌ محمود بخشی‌مؤخر،‌ پویا آریان پور و بیتا وکیلی، فروش ۹۰ درصدی آثار جوانان هنرمند ایرانی، حراجی به یادماندنی برای نسل نوی هنرهای تجسمی ایران رقم زد.

     در این قسمت از حراج ۲۲ عکس +، شامل ۷ قطعه عکس از هنرمندان ایرانی، نیز به چشم می‌خورد. + رکورد گرانترین عکس حراجی در شب دوم از آن Youssef Nabil، عکاس ۳۹ ساله‌ی مصری، شد و پس از این عکس که ۵۶ هزار و ۲۵۰ دلار به فروش رفت اثری از Lalla Essaydi، هنرمند مراکشی قرار گرفت که به ارزش ۴۳ هزار و ۷۵۰ دلار فروخته شد. عکسی از خسرو حسن‌زاده، هنرمند ایرانی ۴۸ ساله، از مجموعه‌ی «یا علی مدد» و عکسی از شیرین نشاط با عنوان «فائزه» از مجموعه‌ی «زنان بدون مردان» هم هر کدام ۲۱ هزار و ۲۵۰ دلار فروخته شدند تا رکورد سومین عکس گرانقیمت این شب را مشترکا از آن خود کنند. فهرست کامل آثار عکاسان ایرانی که در دومین شب حراجی به فروش رسیدند، به ترتیب قیمت بدست آمده، بدین شرح است:

900912_1

     در این شب یک تابلوی نقاشی از مجموعه‌ی «خاطرات انهدام» اثر آیدین آغداشلو، هنرمند ۷۱ ساله‌ی ایرانی، و مجسمه‌ای از Ahmed Askalany، هنرمند مصری، هر کدام به ارزش ۶۸ هزار و ۵۰۰ دلار به فروش رسیدند و به عنوان گرانترین آثار شب دوم حراج معرفی شدند. اما رکورد دوم این شب را نیز هنرمند دیگر ایرانی، «رضا درخشانی» از آن خود نمود چرا که تابلویی از او با عنوان «شیرین و فرهاد» ۶۱ هزار و ۲۵۰ دلار به فروش رسید تا Paul Guiragossian،‌ هنرمند فقید لبنانی که نقاشی‌اش ۶۰ هزار دلار فروخته شد در جای سوم قرار گیرد.

   اما تقسیم این رویداد به دو بخش که در دو شب مجزا برگزار شد یکی از ابتکارات مسئولان موسسه‌ی کریستیز بود که به گفته‌ی آنان به این منظور انجام شد تا استعدادهای نوظهور و هنرمندان با استعداد ولی کمتر شناخته‌شده برای ارایه کارشان در بخش دوم فرصت ارائه و دیده‌شدن داشته باشند. به عقیده‌ی مسئولین کریستیز این مدل از ارایه‌ی آثار از تشتت مخاطب و خصوصا خریداران و مجموعه‌داران در انتخاب آثار کاسته بود. حلا خیاط از کارشناسان موسسه کریستیز در توضیح بیشتر درباره‌ی بخش دوم حراج می‌گوید: هنرمندان زیادی در منطقه‌ی خاورمیانه علاقه‌مند به شرکت در حراج‌های کریستیز هستند و در میان آنها استعدادهای نوظهور زیادی دیده می‌شوند. من فکر می‌کنم دو بخشی کردن حراج، مجال خوبی برای ارائه و دیده شدن آثار این دسته از هنرمندان فراهم آورد.» به هر صورت این‌بار نیز موسسه‌ی کریستیز با رسیدن به فروش کلی ۷ میلیون و ۵۲۸ هزار و ۱۰۰ دلار، همچون دوره‌ی دهم +، یکی از موفق‌ترین حراج‌های خود در دبی را تجربه کرد.