zen-photography.jpg



نشریه «حرفه: هنرمند» در راستای فعالیت فرهنگی خود، انتشار کتاب در حوزه های هنر، فرهنگ و ادبیات را آغاز و در اولین گام کتاب «ذن و عکاسی» نوشته «پل مارتین لستر» را در ۱۲۸ صفحه گلاسه تمام رنگی در قطع رقعی به دوستداران عکاسی عرضه کرده است.

این کتاب که شامل صد گفتار کوتاه در توضیح ارتباط میان عکاسی، تفکر، سکوت و تأمل است؛ با ۵۵ عکس شاخص از عکاسان مشهور دنیا همراه شده -که اضافه نشر فارسی کتاب است- تا از این طریق خواننده به تجسم ملموس تری از نوشته ها دست یابد. فصل پایانی کتاب، به بحث و گفتگوی میان پل مارتین لستر (نویسنده کتاب) و دانشجویانش می پردازد و آراء متقابل آنان را در خصوص مبحث ذن و عکاسی را منعکس می کند. این کتاب که توسط آقای زانیار بلوری به فارسی برگردانده شده، در مراکز فروش نشریه ، عرضه شده است و علاقه مندان می‎توانند از فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی خریداری کنند.

در معرفی این کتاب آمده است:  «ذن و عکاسی، مجموعه‌ای است مشتمل بر ۱۰۰ گفتار که نویسنده طی دوره‌ای بالغ بر ۲۵ سال نگاشته است. با تلفیق مطالعات عکاسی و فلسفه ذن، شخص می آموزد از دوربین به عنوان راه ارتباطی عمیقی با جهان استفاده کند. بنابراین دوربین به عنوان مانعی بین آنچه مشاهده می شود و آنچه تجربه می شود تلقی نمی گردد بلکه وسیله است در راستای یکی کردن عکاس با هر آنچه در فرایند عکاسی تجربه خواهد کرد. این کتاب می آموزد که عکاسی فراتر از اعداد دیافراگم، سرعت شاتر، انتخاب فیلم یا خرید دوربین است. اگر عکاسی صرفاً عملی تکنیکی بود پس ربات‌ها می توانستند عکس هایی فوق العاده بگیرند. یادگیری مستلزم آمادگی است. شما شخصی با قدرت تعقل و احساس هستید، می خواهید خلاق باشید و عکس‌های خود را به سطحی برسانید که از مشاهده لحظه‌ها بیاموزید و به دیگران بیاموزانید از این لحظه‌ها متاثر شوند.»

پل مارتین لستر (Paul Martin Lester) استاد ارتباطات دانشگاه ایالتی فولرتن کالیفورنیا است. بعد از اخذ مدرک لیسانس روزنامه نگاری از دانشگاه تگزاس آستن و استخدام به عنوان عکاس خبری برای Times_picayunne در نیواورلئان، وی درجه استادی خود را از دانشگاه مینه سوتا دریافت کرد و در رشته ارتباطات جمعی از دانشگاه ایندیا دکترا گرفت. او نویسنده و ویراستار چندین عنوان کتاب است.