partovi.jpg


با دوربین او وقایع انقلاب ثبت شد و حتی بعضی اعتقاد دارند که عکس معروف او از بیعت همافران با امام در روند انقلاب تاثیر داشت. حسین پرتویی عکاسی را به صورت حرفه ای از هفده سالگی در سرویس عکس روزنامه کیهان با عکاسی ورزشی شروع کرده و کار خود را با عکاسی خبری در شاخه های مختلف عکاسی ادامه داده است. از عکس های معروف و به یاد ماندنی او می توان به بیعت همافران با امام، بسته شدن فرودگاه در دوره بختیار و اعدام سران رژیم سابق در دبیرستان علوی اشاره کرد.
این عکس ها به قدری مهم بودند و سندیت داشته اند که بعد از چاپ عکس های بیعت همافران و بسته شدن فرودگاه دولت بختیار آن ها را تکذیب کرد و حتی حکم دستگیری عکاس صادر شد و این ها همه در زمانی بود که پرتویی به عنوان یک روزنامه نگار و عکاس خبری از جریان دولت جدا شده بود و به مردم پیوسته بود. وی در یکی از مصاحبه هایش می گوید: “یک روزنامه نگار واقعی هیچوقت به خطر فکر نمی کند و همیشه دنبال اعتقادش است. ما می گفتیم روزنامه مال مردم است. مال گروه و طبقه خاصی نیست. وجدان یک روزنامه نگار اصیل به او می گوید که تو مال اجتماع هستی و هرکاری که می کنی و هر قدمی که بر می داری برای مردم است.” و اینچنین بود که او روزها را در میان مردم و در میان اتفاقات لحظه به لحظه انقلاب می گذراند و آن ها را ثبت می کرد.
پرتویی با تیزهوشی خاصی که داشت توانست تنها عکاسی باشد که در مراسم بیعت همافران با امام حضور پیدا کند و تنها سند تصویری از آن روز را ثبت کند. به گفته خودش او به مسئولین حفاظت از مدرسه علوی قول داد که در عکسی که می گیرد صورت هیچ کس دیده نشود و این طور بود که اجازه پیدا کرد عکس بگیرد. بعد از چاپ این عکس در روزنامه کیهان بود که به همافرها حمله شد و مردم برای کمک به آن ها به پادگان ها ریختند و دولت وقت به وضوح دید که شرایط از کنترل او خارج است.
حسین پرتویی متولد سال ۱۳۳۱ تبریز است. وی کودکی خود را در جنوب تهران در خانواده ای که پدری کفاش آن را اداره می کرد گذراند. به گفته خودش از کودکی عاشق عکاسی بوده و با دوربین برادرش که شبیه جعبه بود بازی می کرد. او بعد از اتمام دوره سیکل دبیرستان تحصیل را رها کرد و برای کار به روزنامه کیهان مراجعه کرد. ابتدا در انبار روزنامه، بعد در آرشیو آن و بعد در لابراتوار آن مشغول به کار شد. شور و شوقی که او برای فراگیری داشت مسئولین روزنامه را ترغیب می کرد که به او کار های مهم تر بدهند و بالاخره در سن هفده سالگی عکاس بخش ورزشی روزنامه شد. خودش در این باره می گوید:” من معتقدم که اصلا باید عکاسی خبری را از بخش ورزشی شروع کرد چون در عکاسی ورزشی عکاس باید سرعت، دقت و مهارت را یک جا در خود جمع کند تا بتواند عکس خوبی بگیرد.” پرتویی از مهمترین اتفاقات ورزشی از جمله بازی های آسیایی تهران و جام ملت های آسیا عکس گرفته است ولی متاسفانه به دلیل این که آن موقع بر عکس ها اسم نمی گذاشتند نتوانسته آرشیو کاملی از عکس هایش داشته باشد.
این روزها حسین پرتویی، عکاسی که در دوره ای مهمترین وقایع ایران را با تیزهوشی ثبت کرده در بستر بیماری است. سایت عکاسی برای وی آرزوی سلامتی دارد.

*برگرفته از نشریه شاهد یاران/ بهمن ۱۳۸۵

عکس: محمد نوروزی