891228.jpg
 

 آیین ایرانی قدمتی چند هزار ساله داشته و میراث فرهنگی ملتی بزرگ است که جهان وامدار اوست. این آیین که در همیشه تاریخ، نگاهی به الوهیت داشته، در ادامه مسیر خود با ورود اسلام و مذهب شیعه زیبا‌تر و درخشان‌تر هم شده است.
سفره‌های ایرانی اسلامی گوشه‌ای از زیبایی‌های این آئین را با خود، در طول دوران و در گستره جغرافیای ایرانیان به همراه داشته و حتی به عنوان نشانه‌ای از مناسبت‌های مختلف به شمار می‌آیند و شاید، تنها نشانه‌ای که می‌توان آن را در قاب تصویر به ثبت رساند و متمایز از دیگران به تماشا نشست. ما از این بین، چهار سفره شاخص را برگزیدیم تا بتوانیم از زاویه نگاه زیبابین هنرمندان عکاس، مروری بر سبک زندگی یک ساله ایرانیان و هم کیشانشان داشته باشیم؛ سفره‌های افطاری، سفره‌های حسینی، سفره‌های یلدا و سفره‌های هفت سین. همه این سفره‌ها، در نقاط مختلف این خاک پاک، گسترده می‌شوند و منظره‌ای از وحدت فرهنگی این مردم کهن بوجود می‌آورند؛ و این در حالی است که در این وحدت، تنوع قومی و جغرافیایی به جای جای این منظره، رنگ و روی خاص خود را می‌بخشد.
دبیرخانه سفره‌های ایرانی اسلامی در پایان سومین سال برگزاری این مسابقات، که تا کنون با حمایت و مشارکت صمیمانه و متعهدانه هنرمندان و هنردوستان علاقمند به این مرز و بوم و فرهنگ غنی‌اش به راه خود ادامه داده است؛ با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (دفتر توسعه هنرهای تجسمی) فراخوان سومین مسابقه عکاسی از سفره‌های هفت سین، ویژه نوروز ۱۳۹۰، را منتشر می‌کند.

موضوع مسابقه:
این مسابقه با نگاهی وسیع به موضوع «سفره هفت سین» در دو بخش تک عکس و مجموعه عکس و تنها تاکید بر عکس محور بودن آثار برگزار می‌شود.
توصیه می‌شود محوریت آیین‌ها و رسوم غذایی در تدارک و گستردن «سفره پر برکت هفت سین» اعم از: تهیه، خرید، بازار، برخورد و نگرش اقوام ایرانی، آرایش سفره، نقش اعضای خانواده در تزیین این سفره، تکریم جایگاه پدر و مادر، نگاه‌های ویژه به حاشیه‌های این سفره، احترام به حریم سفره و… مد نظر شرکت کنندگان قرار گیرد.

تعداد آثار ارسالی:
هر متقاضی می‌تواند حداکثر با ۵ قطعه عکس در بخش تک عکس و با ۳ تا ۵ عکس در بخش مجموعه، به صورت سیاه و سفید یا رنگی، در قالب‌های آنالوگ یا دیجیتال شرکت کند.

گاه شمار مسابقه:
مهلت ارسال عکس: علاقمندان می‌توانند از تاریخ ۱۰ فروردین ماه تا ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ آثار خود را به دبیرخانه سفره‌های ایرانی اسلامی ارسال کنند.
ارزیابی و داوری: سه هفته پس از اتمام مهلت ارسال عکس اطلاع رسانی: ۲۴ ساعت پس از جلسه داوری.
برگزاری نمایشگاه و آیین اختتامیه: متعاقبا اعلام خواهد شد.

دبیر مسابقه: محمد صالح حجت الاسلامی

هیات انتخاب و داوری عکس‌ها: محمدمهدی رحیمیان، محمد غفوری و شهریار توکلی.

جوایز برگزیدگان:  سه نفر بر‌تر، لوح تقدیر و یادمان نمایشگاه به همراه سه میلیون ریال جایزه نقدی

 آیین نامه شرکت در مسابقه:
۱-برگزارکننده به منظور احترام به سایر شرکت کنندگان هیچ زمانی را برای تمدید مهلت دریافت عکس در نظر نخواهد گرفت.
۲- شرکت در این مسابقه هزینه‌ای در برنداشته و برگزارکننده از تمامی عکاسان و علاقمندان برای حضور در این حرکت عکاسانه دعوت می‌کند.
۳- برگزارکننده در تعیین و اعطای رتبه در هر دو بخش «تک عکس و مجموعه عکس» تمایزی قائل نمی‌باشد.
۴- عکس‌ها می‌توانند به صورت تک رنگ، سیاه و سفید و رنگی و در قالب‌های آنالوگ و دیجیتال برای ارسال به دبیرخانه انتخاب شوند.
۵- گروه ارزیابی و داوری حداکثر ۵۰ قطعه عکس را برای نمایشگاه و چاپ در کتاب انتخاب می‌کنند که به تمامی عکسهایی که در نمایشگاه پذیرفته شده باشند گواهی شرکت و مبلغ پانصد هزار ریال (پنجاه هزار تومان) به عنوان حق التصویر تعلق خواهد گرفت.
۶- برگزارکننده با توجه به اصل پویایی و پیشرفت و همچنین احترام به عکاس و مخاطب از پذیرش عکس‌هایی که در سایر مسابقه‌ها دارای رتبه بوده و یا جایزه‌ای را کسب کرده باشند، معذور است. ضمنا عکس‌هایی که در دوره‌های گذشته به این دبیرخانه ارسال شده باشند به مرحله داوری راه پیدا نخواهند کرد. ملاک تشخیص در این اصل، برگزارکننده و گروه داوران می‌باشند.
۷- هر متقاضی می‌تواند به صورت مستقل با ارسال حداکثر ۵ قطعه عکس در بخش تک عکس و با حداکثر ۵ قطعه عکس در بخش مجموعه عکس، شرکت کند.
۸- عکس‌های ارسالی تنها در اندازه‌ای که ضلع یکی از ابعاد عکس ۳۰ سانتی‌متر باشد، قابل پذیرش می‌باشند (مثلا: ۲۰×۳۰- ۲۴×۳۰- ۳۰×۴۰).
۹- متقاضیان ‌بایستی عکس‌های (اسلاید، نگاتیو، فایل) خود را در اندازه‌های تعیین شده با کیفیت مطلوب بصورت لوح فشرده – سی دی – به همراه یک نسخه چاپ مناسب (در صورت تمایل) در اندازه‌های ذکر شده مطابق با نسخه اصلی (سیاه سفید و رنگی)، ارسال نمایند.
۱۰- در صورت ارسال آثار چاپ شده، به منظور مشارکت متقاضی در انجام امور دبیرخانه‌ای، خواهشمند است آثار خود را درون پوشه‌ای با نام خود قرار داده و در لوح فشرده – سی دی – رایت نموده و به دبیرخانه ارسال و یا تحویل نمایید.
۱۱- عکس‌های دیجیتال و یا اسکن شده می‌بایست در ابعاد مناسب جهت چاپ در نسخه نمایشگاهی (۲۰ در ۳۰) و با فرمتJPG و با رزولوشن ۳۰۰dpi ارسال شود.
۱۲- عکس‌های ارسالیبر روی لوح فشرده (سی دی)، ‌بایستی با اندازه‌های اصلی با کیفیت ۳۰۰ dpi و با فرمت jpg ارسال شوند.
۱۳- برگزارکننده تنها ویرایشی را بر روی عکس می‌پذیرد که سندیت عکس را از بین نبرد، البته تنظیم نور و کنتراست و اصلاح رنگ قابل پذیرش است. ویرایش‌هایی به وسیله ابزار‌ها و نرم افزار‌ها که منجر به اتلاق عنوان دخل و تصرف باشد عکس را از دور مسابقه خارج خواهد کرد.
۱۴- نامگذاری فایل عکس‌های ارسالی بایستی با حروف و اعداد انگلیسی انجام شود.
برای نامگذاری فایل‌ها ابتدا نام خانوادگی ثبت شود. سپس با قرار دادن نقطه عدد عکس ارسالی و بعد از خط فاصله تعداد آثار ارسالی ثبت شده و سپس با درج نقطه شماره همراه عکاس تایپ شود. مثال:Rahimi.1-5.09123208842 – Rahimi.2-5.09123208842 
۱۵- لوح‌های فشرده آثاری که مورد پذیرش داوران قرار نگرفته باشند پس از برگزاری مسابقه معدوم خواهند شد. این در حالی است که تصاویر چاپ شده ارسالی تنها به مدت دو ماه تقویمی (۶۰ روز) پس از آیین اختتامییه در دفتر «سایت لقمه» جهت مراجعه و دریافت عکاسان و شرکت کنندگان نگهداری می‌شود. برگزارکننده پس از این موعدهیچ مسئولیتی در قبال حفظ و نگهداری آثار نخواهد داشت.
۱۶- برگزار کننده ضمن به کاربردن ‌‌نهایت کوشش خود در حفظ و نگهداری عکس‌ها، هیچگونه مسئولیتی در قبال آسیب‌های ناشی از ارسال نامطلوب را نمی‌پذیرد، خواهشمند است در بسته‌بندی و ارسال آثار ‌‌نهایت دقت را صرف کنید.
۱۷- دبیرخانه مسابقه به طور قطع آثار دریافتی پس از مهلت اعلام شده را نخواهد پذیرفت.
۱۸- عکس‌های دریافتی که فاقد «فرم تکمیل شده شرکت در مسابقه» باشند، پذیرفته نخواهند شد.
۱۹- ستاد برگزاری، ارسال کننده را مالک عکس می‌شناسد اما در صورت تشخیص خلاف این نکته، برگزارکننده تمامی امتیازهای متعلقه را سلب و عکس مربوطه را از دور مسابقه حذف خواهد کرد.
۲۰- برگزارکننده مجاز است تا از عکس‌های منتخب گروه داوران در امور مربوط به تبلیغات دبیرخانه، نمایشگاه و چاپ کتاب با ذکر نام عکاس استفاده نماید.
۲۱- تمامی متقاضیان شرکت در مسابقه که در داخل و یا خارج از کشور می‌توانند با ارسال فایل مقادیر خواسته شده به نشانی (ایمیل) الکترونیکی: loghme@gmail.com در این رقابت شرکت نمایند. اطمینان از دریافت آثار ارسالی بر عهده متقاضی است.
۲۲- ارسال آثار به منزله قبول آیین نامه شرکت در مسابقه و تایید مالکیت عکس‌ها است.
۲۳- تصمیم گیری در مورد مسایل پیش بینی نشده بر عهده برگزار کننده است.

دریافت فرم فراخوان
این فرم از ۱۰ فروردین در سایت لقمه قابل دریافت خواهد بود.

نحوه ارسال آثار:
آثار می‌توانند به وسیله پست به نشانی خیابان شریعتی – خیابان بوشهر- پلاک ۱۹ و یا پست الکترونیکی (ایمیل) به نشانی loghme@gmail. com به دبیرخانه ارسال شوند.
علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های: ۷۷۶۰۴۱۴۴-۷۷۶۴۷۸۶۱ در تهران و شماره‌های همراه: ۰۹۱۲۳۲۰۸۸۴۲- ۰۹۱۹۶۴۵۹۶۷۹و ۰۹۳۶۷۸۳۲۸۹۶ تماس حاصل نموده و یا با نشانی loghme@gmail.com مکاتبه کنند.