اختصاصی سایت عکاسی – فراخوان چهاردهمین جایزهٔ فتوژورنالیست زن سال Canon منتشر شد. امسال هم شرکت کانن با همکاری انجمن زنان روزنامه‌نگار فرانسه، بنیاد فرهنگی Image Evidence و مجلهٔ Elle اقدام به اهدای این جایزهٔ ارزشمند ۸ هزار یورویی خواهد کرد که به یک فتوژورنالیست زن تعلق می‌گیرد. شرایط و قوانین شرکت در این مسابقه شرح زیر است: 

– شرکت تمام فتوژورنالیست‌های زن حرفه‌ای از سراسر جهان فارغ از ملیت و سن آزاد است. 
– تمامی عکاسان خبری زن که بر روی پروژه‌ای کار کرده‌اند که موضوعی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی یا فرهنگی را با روشی ژورنالیستی پوشش دهد می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند. 
– این جایزه فقط یک برنده خواهد داشت و انجام پروژهٔ مشترک و کار گروهی مدنظر نیست. 
– عکاس برگزیده باید مبلغ اهدایی جایزه را صرف تکمیل یا بهبود پروژه‌ای نماید که مورد پذیرش هیات داوران جایزه قرار گرفته است. 
– شرکت در این مسابقه رایگان است و هزینه‌ای در برندارد. 
– آخرین مهلت شرکت در این مسابقه ۵ خردادماه ۹۳ است. 
– عکاسان زنی که خواستار شرکت در این مسابقه هستند باید توانایی نوشتن و مکالمه به یکی از زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی را داشته باشند. 
– عکاسی باید حرفهٔ اصلی بانوان شرکت‌کننده در این فراخوان باشد و آن‌ها پیش از این باید حداقل یک مجموعهٔ عکس خبری یا مستند (منتشرشده یا نشده) را به اتمام رسانده باشند. 
– مدارک لازم برای شرکت در این مسابقه به شرح زیر است: 

۱. فرم تکمیل شدهٔ فراخوان که به امضای شخص عکاس رسیده باشد. 
۲. فتوکپی کارت شناسایی بین‌المللی یا گذرنامهٔ معتبر عکاس. 
۳. نامه‌ای رسمی که گواهی دهد عکاس شرکت‌کننده یک فتوژورنالیست حرفه‌ای است. این نامه باید توسط روزنامه، خبرگزاری یا رسانه‌ای که فرد متقاضی برایش کار می‌کند یا یک عکاس مطرح جهانی نوشته شود. 
۴. شرح و توضیح شخصی عکاس دربارهٔ مجموعه عکسی که در صورت برنده شدن بر روی آن کار خواهد کرد. این نامه باید به صورت تایپ شده و حداکثر در یک صفحه ارائه شود و باید هیچ‌گونه نشانه‌ای، که منجر به شناسایی هویت عکاس توسط هیات داوران شود، در آن نباشد. 
۵. تخمینی از بودجه و هزینه‌ها‌ی پیشنهادی عکاس برای تکمیل یا اصلاح پروژهٔ عکاسی ارائه شده. 
۶. یک مجموعه عکس به صورت رنگی یا سیاه و سفید. عکاس در صورت برنده شدن موظف است از مبلغ جایزه برای تکمیل یا گسترش و بهبود همین مجموعه استفاده کند و مجاز به تغییر سوژه نیست. شرح و توضیح ارسالی توسط عکاس (بند ۴) هم باید دربارهٔ همین مجموعه باشد. 
۷. رزومهٔ کاری عکاس به صورت تایپ شده که شامل سوابق کاری، جوایز، نمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و تمام فعالیت‌های او در زمینهٔ فتوژورنالیسم باشد. 
۸. حداکثر سه نمونهٔ اصل یا کپی آثار منتشرشدهٔ عکاس در رسانه‌های خبری چاپی یا آنلاین. گفتنی‌ست آثار چاپ شده در کتاب قابل قبول نیست و عکس‌ها باید در رسانهٔ خبری منتشر شده باشند. (این قسمت اختیاری است و اجباری برای ارسال آن توسط تمامی عکاسان شرکت‌کننده نیست.) 

– مجموعه عکس ارسالی باید بین ۱۰ تا ۲۰ فریم عکس داشته و شرح اختصاصی هر عکس یا توضیح کلی مجموعه در قسمت File Info آن ذخیره شده باشد. هر فریم فقط با فورمت JPEG و با حجم حداکثر ۳ مگابایت برای هر فریم.

-نام عکس‌های ذخیره شده فقط شامل شماره‌گذاری باشد: ۰۱، ۰۲، ۰۳، ۰۴،… و اسم عکاس در عنوان فایل هر عکس قید نشود. تمامی فریم‌ها در داخل فولدری به اسم عکاس (عنوان فولدر) ذخیره شوند. 

– فولدر عکس‌های مجموعه به همراه مدارک خواسته شده به صورت فایلی با فورمت Zip به صورت FTP برای مسابقه ارسال شود. عنوان فولدر زیپ شده به این ترتیب نوشته شود: CanonAwardPhotographerName مثلا کسی که نامش سارا اکبری باشد باید فولدر زیپ را این‌گونه نامگذاری کند: CanonAwardPhotographerSaraAkbari 

– تمام مدارک ارسالی برای این مسابقه باید به یکی از زبان‌های فرانسوی یا انگلیسی در فقط در قطع A۴ نوشته شده باشد. در صورتی‌که اصل مدرک به هر زبان دیگری است عکاس شرکت‌کننده موظف به ارائهٔ ترجمهٔ رسمی از آن است. 

– ضرورتی نیست که مجموعه عکس ارسالی به پایان رسیده باشد و امکان ارسال مجموعه‌های در حال پیشرفت هم وجود دارد چرا که هدف اصلی از اهدای اینجایزه تکمیل و ارتقای مجموعه‌هاست. بنابراین هیات داوران به کامل بودن مجموعه‌های ارسالی توجهی نخواهند کرد. اهمیت سوژهٔ انتخابی، چگونگی پرداخت آن با منظور کردن اصول و استانداردهای ژورنالیستی و نیز کیفیت زیباشناسانهٔ تصاویر معیارهای اصلی داوران در انتخاب مجموعهٔ برگزیده خواهند بود. 

– متن کامل فراخوان این مسابقه شامل فرم شرکت ( آخرین صفحه) را می‌توانید از اینجا دریافت کنید. 

– برای فرستادن عکس‌ها و مدارک لازم به صورت FTP می‌توانید از نام کاربری و گذرواژه‌ای که در داخل فرم فراخوان قید شده استفاده کنید. آدرس اینترنتی لازم برای این کار هم در‌‌ همان فرم وجود دارد. برای مثال: 
ftp.images-evidence.com
Login: canon-award
Password: 4?7X6jgRi@

– هیات داوران این دوره متشکل از عکاسان حرفه‌ای و فتوژورنالیست‌های باسابقه و نیز چند نماینده از انجمن زنان روزنامه‌نگار فرانسه خواهد بود که اوایل تیرماه سالجاری عکاس برگزیده را انتخاب خواهد کرد. 

– فتوژورنالیست زن برگزیدهٔ این دوره باید برای دریافت جایزه و سایر هماهنگی‌ها همزمان با برگزاری بیست و ششمین جشنوارهٔ فتوژورنالیستی پرپینیان حتما ۱۵ شهریورماه ۹۳ در محل جشنواره حضور یابد. 

– عکاس برگزیده متعهد می‌شود که مجموعه عکس خود را حداکثر تا ۲۶ فروردین ۹۴ تکمیل و به برپاکنندگان اینجایزه ارائه نماید چرا که این مجموعه باید در بیست و هفتمین دورهٔ جشنوارهٔ پرپینیان در شهریورماه ۹۴ به نمایش گذاشته شود. همچنین عکاس برنده نباید مجموعهٔ کامل خود را تا جشنوارهٔ بیست و هفتم پرپینیان در جای دیگری به نمایش بگذارد یا در مسابقه‌ای شرکت دهد. 

– فتوژورنالیست زنی که در هر دورهٔ این مسابقه برنده شود تا ۵ سال پس از دریافت جایزه، نمی‌تواند بار دیگر برای شرکت در این مسابقه درخواست دهد. 

– عکاس برنده متعهد می‌شود که در آینده و هنگام ارائهٔ مجموعه‌اش در هر زمان و هر مکان حتما عنوان «برگزیدهٔ جایزهٔ بهترین فتوژورنالیست زن سال Canon» را در کنار توضیحات مجموعه‌اش قید کند. 

– برگزارگنندگان این جایزه و حامیان آن حق دارند از عکس‌های مجموعهٔ منتخب برای استفاده در نمایشگاه‌ها، کاتالوگ‌ها یا هرگونه تبلیغات مربوطه استفاده کنند. 

– عکاس برگزیده باید ۵ فریم از عکس‌های مجموعه و یک فریم سلف‌پرتره از خودش را با کیفیت بالا برای استفاده در تبلیغات مرتبط با نمایشگاه و جایزه برای برگزارکننده ارسال کند. پس از اتمام پروژه هم نیاز به ارسال ۳ فریم دیگر از مجموعه برای این منظور خواهد بود. تمام این فریم‌ها باید بدون ادعای حق‌ رایت و دریافت هزینه ارائه شوند. 

– مجلهٔ ELLE قصد دارد در صورت فراهم شدن شرایط، نسخهٔ نهایی مجموعه عکس برگزیدهٔ امسال را همزمان با جشنوارهٔ پرپینیان ۲۰۱۵ چاپ کند. 

– سال گذشته سیزدهمین دوره جایزهٔ بهترین فتوژورنالیست زن سال نصیب «مری کالورت» عکاس آژانس خبری زوما شد. او در این مجموعهٔ جسورانه و خلاق، گوشه‌ای از خشونت‌های جنسی و تبعیض‌های جنسیتی رایج در میان سربازان ارتش آمریکا را به تصویر کشیده بود.