نمایشگاه عکس‌های مهدی منعم با عنوان «قربانیان جنگ، سفیران صلح» از شنبه ۲۲ شهریورماه ۹۳ در نگارخانهٔ مارلیک مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیای رشت برگزار می‌شود. 

   به گزارش ادارهٔ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان، در این نمایشگاه ۲۰ عکس سیاه و سفید در اندازهٔ ۱۰۰×۷۰ سانتیمتر به نمایش در خواهد آمد. 

   همچنین قرا است روز یکشنبه ۲۲ شهریورماه جاری از ساعت ۱۸ نشستی با حضور مهدی منعم در سالن دکتر رحمدل مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیای رشت برگزار ‌شود. 
 
   رضا ثقفی، رئیس ادارهٔ فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت، دربارهٔ عکس‌های مهدی منعم می‌گوید: منعم از اولین عکاسانی است که در عکس‌هایش معلولان جنگی، قربانیان مین و جانبازان شیمیایی را به تصویر کشیده است. نمی‌شود از عکاسی جنگ صحبت کرد و نامی از مهدی منعم نبرد هرچند که او از نام می‌گریزد و آهسته و بی‌صدا کار می‌کند. 

    وی این عکس‌ها را از ۵ استان مرزی غرب کشور شامل کردستان، کرمانشاه، ایلام، آذربایجان غربی و خوزستان که درگیر جنگ تحمیلی هشت ساله و عوارض بعد از جنگ بوده‌اند عکاسی کرده است. منعم از نخستین عکاسانی است که به شکلی متفاوت عواقب ناشی از جنگ هشت سالهٔ عراق را علیه ایران با مجموعه‌ عکس‌های قربانیان جنگ منتشر کرد. موضوع عکس برای او تنها یک سوژه‌ محض نیست که یک بار عکاسی‌اش کند و تمام.» 
 
   مهدی منعم متولد ۱۳۳۹ در رشت و عکاس خودآموختهٔ مستند است. وی در سال ۶۱ به عنوان عکاس در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران مشغول به کار شد. طی پنج سال در ایرنا از چندین عملیات نظامی جنگ عراق علیه ایران عکاسی کرد. اما در مدت ۲۵ سال پس از پایان جنگ نیز، همهٔ موضوعات عکاسی او آثار جنگ بر مردم بوده است. کتاب عکس «معجزهٔ امید» در ارتباط با زندگی رزمندگانی است که در جبهه‌های جنگ مجروح شده‌اند و «قربانیان جنگ» هم عنوان کتاب دیگری از مهدی منعم است که نگاهی دارد به آثار جنگ بر غیرنظامیان، که با حمایت کمیتهٔ بین‌المللی سازمان صلیب سرخ در سال ۸۸ به چاپ رسید. 

گشایش: شنبه ۲۲ شهریورماه ۹۳ – ساعت ۱۷
نمایشگاه تا ۲۷ شهریورماه ۹۳ هر روز از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۲۰ دایر است. 
رشت، میدان شهرداری، ابتدای خیابان سعدی، مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیا، نگارخانهٔ مارلیک