اختصاصی «سایت عکاسی» – فراخوان نهمین مسابقهٔ عکس ۳۵ هزار یورویی هنری کارتیه برسون چندی پیش توسط بنیاد هنری کارتیه برسون و با برخورداری از حمایت بنیاد Hermès در پاریس منتشر شد.

 تمامی عکاسان مستندنگار از سراسر جهان می‌توانند پس از خواندن مفاد فراخوان و برخورداری از شرایط ذکر شده در آن، نسبت به ارسال اثر به این مسابقه اقدام کنند:
 
۱. شرکت در این مسابقه برای تمامی عکاسان آزاد است ولی هر شرکت‌کننده باید از طرف یک موسسه یا مرجع رسمی مرتبط با عکاسی برای شرکت در مسابقه کاندیدا یا معرفی شود. 
۲. محدودیتی از نظر سن یا ملیت برای شرکت در این مسابقه وجود ندارد. 
۳. شرکت در این مسابقه تنها با ارائهٔ مجموعه عکس مستند میسر است. از ارسال تک عکس خودداری کنید. 
۴. آخرین مهلت دریافت آثار این مسابقه ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۹۴ است. 
۵. تمامی شرکت‌کنندگان باید موارد زیر را برای شرکت در این مسابقه ارسال کنند: 

– یک توصیه‌نامه یا متن معرفی عکاس که توسط یک نهاد یا مرجع مرتبط با عکاسی نوشته شده باشد. این متن حداکثر به اندازهٔ یک صفحهٔ A4 باشد و فقط به صورت تایپ شده به زبان انگلیسی یا فرانسوی نوشته شود. 
– حداقل ۱۵ و حداکثر ۲۰ فریم عکس از یک مجموعهٔ مستند تکمیل شده که به صورت پرینت یا کتاب ارسال شود. در صورت ارسال به صورت پرینت اندازهٔ هر عکس بیشتر از ۳۰در۴۰ سانتیمتر نباشد. 
– عکاس شرکت‌کننده باید متنی به عنوان کپشن و اطلاعات بیشتر پیرامون مجموعه عکس ارسالی و بیان ویژگی‌های آن و دلایل کار بر روی آن ارائه دهد. عکاس در بخشی از این نوشته باید متعهد شود که مجموعه عکس ارسالی خود را نهایتا تا ۱۰ شهریور ۹۵ به پایان خواهد رساند. این متن باید حداکثر در دو صفحهٔ A4 و فقط به صورت تایپ شده به زبان انگلیسی یا فرانسوی نوشته شود. 
– بیوگرافی و رزومهٔ عکاس که شرح بک‌گراند و فعالیت‌های حرفه‌ای او، نمایشگاه‌ها، جوایز، گرنت‌ها و آثار چاپ شدهٔ او باشد. 
– فرم تکمیل‌شدهٔ شرکت در مسابقه که باید پرینت و توسط عکاس امضا شده باشد. 

۶. موسسه یا مرجع رسمی مرتبط با عکاسی که باید عکاسان را برای شرکت در مسابقه کاندیدا یا معرفی کند می‌تواند موزه، انجمن عکاسی، آژانس عکس، گالری، کیوریتور حرفه‌ای، مدارس هنری، دانشگاه، مجله، ناشر یا دبیرخانهٔ یک فستیوال باشد. 
۷. تمامی آثار و مدارک خواسته شده را تا پیش از اتمام مهلت زمانی، با پست ویژه، به آدرس زیر ارسال کنید: 

HCB Award, Fondation Henri Cartier-Bresson
۲ impasse Lebouis
۷۵۰۱۴ PARIS – FRANCE

۸. شرکت در این مسابقه رایگان است. 
۹. ترجیحا روی پاکت‌های ارسالی بنویسید without commercial value تا از معطلی در گمرک جلوگیری شود. 
۱۰. اگر تمایل دارید که مدارک و عکس‌های ارسالی شما در صورت پذیرفته نشدن به شما بازگردانده شود همراه با بستهٔ ارسالی پاکت تمبرخورده‌ای که آدرس شما روی آن نوشته شده باشد ارسال کنید. در صورت عدم ارسال این پاکت بنیاد از پس فرستادن عکس‌های ارسالی معذور است. 
۱۱. در صورت آسیب دیدن عکس‌های شما در اثر ارسال نامطلوب پستی، بنیاد کارتیه برسون هیچ مسئولیتی نخواهد داشت. لطفا در بسته‌بندی و زمان‌بندی ارسال عکس‌های خود دقت کنید. 
۱۲. داوری این مسابقه توسط تیمی متشکل از ۷ داور بین‌المللی متخصص در عکاسی، هنر، ادبیات و سینما طی روزهای یکم و دوم تیرماه ۹۴ در پاریس انجام خواهد شد و پس از آن نام برندهٔ جایزه اعلام می‌شود. 
۱۳. برندهٔ این مسابقه جایزه‌ای برابر ۳۵ هزار یورو وجه نقد به عنوان کمک هزینه‌ای برای تکمیل یک پروژهٔ عکاسی مستند دریافت خواهد کرد که بدون این جایزه امکان کار بر روی آن برای عکاس وجود ندارد. 
۱۴. علاوه بر این، نمایشگاهی انفرادی شامل مجموعه عکس ارسالی و منتخب‌ عکاس برنده طی ۱۸ ماه پس از اعلام نتایج داوری در محل بنیاد کارتیه برسون در پاریس برپا خواهد شد و در صورت موافقت عکاس کاتالوگ ویژه‌ای از آن هم به چاپ خواهد رسید. همچنین در صورت فراهم شدن شرایط، این نمایشگاه انفرادی در سایر شهرهای جهان به ویژه در فضاهای نمایشگاهی بنیاد Hermès به نمایش گذاشته خواهد شد. 
۱۵. عکاس برگزیده متعهد می‌شود تا ۵ عکس پرینت شده از مجموعهٔ خود را امضا و به بنیاد هنری کارتیه برسون اهدا کند. 
۱۶. بنیاد کارتیه برسون و حامیان آن می‌توانند ۱۵ فریم از عکس‌های مجموعهٔ برگزیده را به انتخاب خود به منظور امور تبلیغات و معرفی نمایشگاه و مسابقه تکثیر و منتشر کنند. 
۱۷. حقوق چاپ عکس‌های برگزیده متعلق به خود عکاس خواهد بود ولی او باید موافقت خود را با استفاده از عکس‌ها توسط بنیاد کارتیه برسون و حامیان مسابقه برای نمایشگاه‌ها یا انتشارات مختلف اعلام کند. 
۱۸. متن کامل فراخوان و فرم شرکت در مسابقه را می‌توانید از این لینک دریافت کنید. 

 هشتمین دورهٔ این جایزه در سال ۲۰۱۳ نصیب Patrick Faigenbaum عکاس فرانسوی متولد سال ۱۹۵۴ شد. گفتنی‌ست نخستین دورهٔ این جایزه را هم Chris Killip (متولد ۱۹۴۶ در Isle of Man، جزیره‌ای میان انگلیس و ایرلند) در سال ۱۹۸۹ از آن خود کرد. 
 
 جوزف کودلکا (متولد ۱۹۳۸ در چک) هم دومین جایزه را در سال ۱۹۹۱ به دست آورده بود. Larry Towell (متولد ۱۹۵۳ در کانادا) در سال ۲۰۰۳، Fazal Sheikh (متولد ۱۹۶۵ در آمریکا) در سال ۲۰۰۵، Jim Goldberg (متولد ۱۹۵۳ در آمریکا) در سال ۲۰۰۷، David Goldblatt (متولد ۱۹۳۰ در آفریقای جنوبی) در سال ۲۰۰۹ و Vanessa Winship (متولد ۱۹۶۰ در بریتانیا) به سال ۲۰۱۱ برندگان سابق این جایزه بوده‌اند.

  هنری کارتیه برسون (۲۰۰۴ – ۱۹۰۸) یکی از نامدارترین عکاسان فرانسوی قرن بیستم میلادی است. وی در ابداع و گسترش فوتوژورنالیسم، عکاسی خیابانی و طرح تئوری «لحظه قطعی» نقش مهمی ایفا کرد. دوربین لایکای ۳۵ میلیمتری او در کنار چشم دقیقش برای طراحی صحنه، شیوه منحصربه‌فرد کارش و تسلطش به اصول تئوری و عملی عکاسی بخشی از ماندگارترین‌های تاریخ عکاسی در قرن بیستم بود. او یکی از بنیانگذاران و عکاسان اولیهٔ بنیاد عکس مگنوم هم بود.