مراسم اختتامیهٔ پنجمین جایزهٔ عکاسی مستند اجتماعی «شید» جمعه ۴ اردیبهشت ۹۴ در تالار استاد جلیل شهناز خانهٔ هنرمندان ایران برگزار ‌شد. 

 به گزارش روابط عمومی خانهٔ هنرمندان ایران، بنا بر تصمیم هیات داوران تندیس پنجمین جایزهٔ عکس «شید» نصیب هیچ یک از عکاسان راه‌یافته به نمایشگاه امسال نشد. 

  ولی هیات داوران این دوره متشکل از مهران مهاجر، پیمان هوشمندزاده، مهدی وثوق‌نیا، آرش خاموشی و جلال شمس‌آذران تقدیرنامه و جایزهٔ نقدی ویژه‌ای را به محمد‌جواد مکتبی برای مجموعهٔ «عاطفه» دربارهٔ مبتلایان به اختلال اوتیسم اهدا کرد و از صادق سوری، حمیدرضا دستجردی، عرفان کوچاری، مهدی مرادپور، محمدجواد مکتبی، محمدرضا سلطانی و منا هوبه‌فکر به عنوان کاندیدهای دریافت پنجمین جایزهٔ عکس «شید» و استعدادهای جوان هم تقدیر به عمل آورد. 
 
 در بیانیهٔ هیات داوران که توسط پیمان هوشمندزاده خوانده شد آمده است: «هیات داوران پنجمین دورهٔ جایزه «شید» با قدردانی از شورای سیاست‌گذاری و ستاد اجرایی، نکات زیر را به اطلاع می‌رساند؛ روند داوری تمامی آثار این دوره با حضور هم‌زمان هر ۵ داور انجام شده است. علی‌رغم نگرش‌های مختلف داوران، نتایج اعلام شده در انتخاب عکاسان برگزیده، مجموع نظرات هر ۵ داور است. عکس های نمایش داده شده در گالری «ممیز» تنها بخش کوچکی از مجموعه های ارائه شده عکاسان هستند. همان‌گونه که در فراخوان هم ذکر شده است، هیئت داوران بر اساس تمام عکس‌های ارسال شده یک مجموعه داوری کرده است. هیئت داوران در انتخاب آثار برگزیده به نکاتی چون عکاسی مناسب، روایت درست، انتخاب صحیح عکس‌ها برای مجموعه، چینش صحیح، زیر نویس عکس‌ها و توضیحات ارسالی هر عکاس توجه کرده است. بدیهی است که عدم توجه عکاس به هر کدام از این نکات یا ضعف در هر یک از آنها ممکن است منجر به عدم راهیابی مجموعه به مراحل بالاتر شده باشد. نتیجه نهایی؛ هیئت داوران پنجمین جایزه «شید» امسال هیچ مجموعه‌ای را به عنوان برنده تندیس «شید» اعلام نمی‌کند. اما به جهت تداوم اشتیاق عکاسی مستند اجتماعی در میان عکاسان، یک مجموعه را شایسته تقدیر می‌داند. این تقدیرنامه به همراه جایزه نقدی تقدیم می‌شود به محمد‌جواد مکتبی برای مجموعه «عاطفه». 
 
 گفتنی‌ست در بخش دیگری از این مراسم، جایزهٔ «عکس‌آنلاین» که به جریان‌های تاثیرگذار در عکاسی ایران – از دید دست‌اندرکاران این جایزه – تعلق می‌گیرد به پاس انتشار حرفه‌ای کتاب‌های عکس مستند به محمودرضا بهمن‌پور – مدیر موسسهٔ چاپ و نشر «نظر» – اهدا شد. همچنین با پخش کلیپی مربوط به کتاب «انقلاب۵۷» دومین نشان «عکس‌آنلاین» امسال هم به خاطر انتشار این کتاب نصیب مریم زندی شد. گزارش کامل مراسم اختتامیه را می‌توانید در این لینک ببینید.