نمایشگاه سومین جشنواره سراسری عکس «خانه دوست»، عصر جمعه ۳۰ بهمن ۹۴ در نگارخانه «رضوان» مشهد گشایش یافت و از کتاب عکس این دوره هم رونمایی شد.

   آثار منتخب این دوره در اندازه‌های ۴۰×۶۰ و ۵۰×۵۰ سانتیمتر به‌صورت چاپ دیجیتال و قاب بر روی دیوار رفته است. این آثار به‌صورت هم‌سطح، برگزیدگان این دوره از جشنواره هستند. مسعود زنده‌روح کرمانی، رئیس انجمن عکاسان ایران و جواد آرین‌منش، رئیس هیات مدیره موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس، به‌عنوان میهمانان ویژه در این مراسم حضور داشتند.

  در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب جشنواره، مسعود زنده‌روح کرمانی گفت: «مشهد بدون تردید یکی از قطب‌های عکاسی ایران است و همواره در دوسالانه‌ها و جشنواره‌های عکاسی نام بچه‌های مشهد سرآمد بوده است». زنده‌روح کرمانی سپس به بسترهای ایجادشده در شهر مشهد اشاره کرد و افزود: «هم‌اکنون ۱۸۲ جشنواره عکاسی در کشور برگزار می‌شود که از این تعداد تنها تعداد انگشت‌شماری در عکاسی ایران تأثیرگذار بوده‌اند و بانظم برگزارشده‌اند که خوشبختانه جشنواره خانه دوست یکی از تأثیرگذار‌ترین بسترهایی است که وجود دارد. در این نمایشگاه برایم بسیار جالب است که گاهی باید روی زانو خم شوم و بنشینم و عکس تماشا کنم. این نوع چیدمان آثار در نمایشگاه بسیار جالب است»

   رئیس انجمن عکاسان ایران در ادامه گفت: «کاش در ۳۱ استان کشورمان افرادی مانند کیارنگ علایی داشتیم تا انرژی پراکنده در استان‌ها را جمع کرده، متمرکز کرده و شاهد چنین خروجی‌هایی در سایر استان‌ها هم باشیم».

  در بخش دیگری از این مراسم علی ثابت نیا، رئیس ستاد جشنواره و مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری به حضار گفت: «خاطرات ماه‌های گذشته را مرور می‌کنم؛ میان‌ روز‌ها و شب‌های کار مداوم جشنواره، خاطره شب‌های برفی داوری در ذهنم پررنگ‌تر است. شبی که پرواز‌ها با تاخیر فراوان به زمین نشست و داوری عکس‌ها تا ساعت چهار صبح طول کشید، آنچه این شب را در ذهنم پررنگ‌تر می‌کند دقت نظر گروه اجرایی این جشنواره است».

   پس از سخنان مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری، کیارنگ علایی دبیر جشنواره سراسری عکس «خانه دوست» به صحبتی کوتاه با حاضران در نمایشگاه پرداخت و گفت: «آنچه بر روی دیوارهای گالری رضوان می‌بینید حاصل شش ماه کار مداوم دبیرخانه جشنواره و فعالیت شبانه‌روزی همکاران من در موسسه آفرینش‌های هنری و دبیرخانه جشنواره است و قضاوت درباره خروجی نهایی سومین دوره، عملکرد ما و نتیجه کار طبیعتا با شماست، کتابی که تا دقایقی دیگر رونمایی خواهد شد در زمانی بسیار کوتاه تولیدشده است اما همه تلاشمان این بود که در این بازه زمانی کوتاه از زمان پایان داوری تا امروز، یعنی کمتر از دو ماه کتاب جشنواره را به بهترین شکل ممکن و به‌صورت رسمی با اخذ مجوزهای لازم به این مراسم برسانیم».

علایی در ادامه، برقراری نظم در جشنواره‌ها را حلقه مفقوده اکثر جشنواره‌های ایرانی دانست و گفت: «همه سعی ما بر این بود تا به تعهداتی که در فراخوان داده‌ایم به‌درستی و دقت عمل کنیم و وظایفی که بر دوشمان است در زمان صحیح انجام دهیم چراکه این اولین قدم در راستای احترام به حقوق معنوی عکاسان ایرانی است».

 در پایان مراسم نیز ازکتاب سومین جشنواره سراسری عکس «خانه دوست» توسط مسعود زنده‌روح کرمانی رونمایی شد. این کتاب پس از مراسم، به عکاسان شرکت‌کننده حاضر در نمایشگاه اهدا شد و از هفته آینده نیز برای تمامی شرکت‌کنندگان جشنواره که از طریق سایت جشنواره آثار خود را ارسال کرده‌اند، به‌صورت پستی ارسال خواهد شد.