نمایشگاه انفرادی عکس جواد مولانیا با عنوان سایه‌نگاری از روز جمعه ۳ اردیبهشت ۹۵ در گالری شلمان گشایش می‌یابد.

   به گفتهٔ دست‌اندرکاران در این نمایشگاه تعداد ۹ عکس در ابعاد ۱۰۰×۷۰ سانتیمتر به نمایش درآمده است. جواد مولانیا متولد اسفند ۱۳۵۷ و فارغ‌التحصیل نقاشى است. حرفه اصلى او تئا‌تر، فیلم‌سازی مستند و تدریس عکاسى است و پیش‌ازاین هم نمایشگاهى انفرادى در گالرى نگاه برگزار کرده‌است.

   در بخشی از بیانیهٔ این نمایشگاه می‌خوانیم: «عکس‌های جواد مولانیا در مجموعهٔ «روزگار ما بر زمین چون سایه‌ای است» جستجوهایی هستند در قلمروهایی که مستقل از ما وجود دارند. وجودی گذرا لحظه‌ای و در حال از هم پاشیدن و محو شدن. «سایه»‌ها را از جهان واقعی برمی‌دارد و آن لحظهٔ در حال گذر را، آن «لحظهٔ تعیین‌کننده» را ثبت می‌کند.

  آن‌ها را به‌سوی توقفی جاودانه می‌کشاند و این کنش عکاسانه را با عبور از واقع‌گرایی جهان عینی و حرکت به سمت واقعیت تصویری-تجسمی به انجام می‌رساند. «سکون» عکس‌ها اجازه می‌دهد چشم بیننده آزادانه درون تصویر حرکت کند، غیر ساختگی بودن یا طبیعی بودن ظاهری تصویر هم نکتهٔ مهمی است که در برخورد با این مجموعه می‌توان بدان اشاره کرد.

  امروزه از نظریه‌ها و تئوری‌های هنر آموخته‌ایم که هر نوع بازنمایی حتی بازنمایی عکاسانه، صرفا تصویر انگاره‌ای از امر واقعی را بر می‌سازد، بازنمایی امر واقعی را تسخیر نمی‌کند، هرچند که در ظاهر چنین باشد. توگویی عکاس این مجموعه دریافته است که امر واقعی همواره پیشاپیش درکنش بازنمایی ازدست‌رفته است. عکاسی درواقع «تأویلی» از طبیعت است؛ اما تأویلی که خصیصه‌ی نسبتا «بی‌میانجی» خود را حفظ می‌کند و درنتیجه قابل‌اعتماد است.

   واقع‌گرایی در حال ناپدیدی تبدیل می‌شود به «لحظه‌ای تعیین‌کننده». یک صحنه در لحظهٔ خاصی از اوج درام بصری متوقف و به تصویر کشیده می‌شود، در حال حاضر در هر زمان در دسترس است.»

گشایش: جمعه ۳ اردیبهشت – ساعت ۱۶
بازدید از این نمایشگاه تا ۸ اردیبهشت ۹۵ همه‌روزه به‌جز پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ ادامه دارد. 
گالری شلمان: تهران، میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبار غربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک ۲۷