نمایشگاه عکس‌های مهدی منعم با عنوان «پس از جنگ» از روز جمعه ۲۶ شهریورماه ۹۵، ساعت ۱۶ در گالری شماره شش گشایش می‌یابد.

   در این نمایشگاه ۱۸ عکس رنگی در ابعاد ۳۰×۲۰ سانتی‌متر به زندگی زوج جوانی به نام سلاح سعیدپور که بر اثر انفجار مین از دو چشم نابینا و هر دو دستش را نیز از دست‌داده و سروه، همسر او که دو سال است زندگی مشترک سراسر عشق و ایثار را در کنار هم می‌گذرانند، اختصاص دارد .

   همچنین ۱۳ عکس سیاه و سفید در ابعاد ۴۰×۶۰ سانتی‌متر، پرتره‌های محیطی از مصدومان و مجروحان غیرنظامی که عموماً پس از جنگ و در اثر انفجار مین و بمب‌های شیمیایی بخشی از اعضای بدن خود را از دست داده‌اند، را به نمایش می‌گذارد.

   مهدی منعم در بیانیه‌ی این نمایشگاه می‌نویسد:«در ۲۲ سپتامبر۱۹۸۰ با بمباران شهرهای ایران رسماً جنگ عراق و ایران آغاز شد. در ابتدا کمتر کسی تصور می‌کرد که این جنگ به یکی از طولانی‌ترین مناقشات تاریخ تبدیل شود.

   در طول هشت سال جنگ علاوه بر نبردهای شدید در جبهه‌ها، شهرها و مناطق مسکونی غیر نظامی هم بر‌خلاف معاهدات بین‌المللی حقوق بشر و کنوانسیون‌های نه‌گانه ۱۹۴۹ ژنو، بارها هدف بمباران‌ها، حملات موشکی وحتی بمباران‌های شیمیایی قرار گرفت.

   من عکاسی بودم که کارم از جبهه‌های نبرد شروع شد. از آن دوره خاطرات تکان‌دهنده‌ای برایم باقی مانده‌است. اما پس از جنگ نیز با صحنه‌های وحشتناک و تلخی روبرو شدم که آن‌ها را با دوربین عکاسی ثبت کردم. این عکس‌ها نتیجه احساس نا‌خوشایندی است که از کابوسی به نام جنگ در ذهن دارم. با همه توانم تلاش کردم تا این احساس ناخوشایند جنگ را به همه منتقل کنم.»

   مهدی منعم متولد ۱۳۳۹ در رشت و عکاس خودآموخته‌ی مستند است. وی در سال ۱۳۶۱ به عنوان عکاس در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران مشغول به کار شد و طی پنج سال از چندین عملیات نظامی جنگ عراق علیه ایران عکاسی کرد. اما در مدت ۲۵ سال پس از پایان جنگ، همه‌ی موضوعات عکاسی او آثار جنگ بر مردم بوده‌است. کتاب عکس «معجزهٔ امید» در ارتباط با زندگی رزمندگانی است که در جبهه‌های جنگ مجروح شده‌اند و «قربانیان جنگ» ۱و ۲ نیز عنوان کتاب دیگری از مهدی منعم است که نگاهی دارد به آثار جنگ بر غیرنظامیان، که با حمایت کمیته‌ی بین‌المللی سازمان صلیب سرخ در سالهای ۱۳۸۸ و ۱۳۹۴ به چاپ رسید. 

گشایش: جمعه ۲۶ شهریور – ساعت ۱۶ تا ۲۰
بازدید از این نمایشگاه تا روز جمعه ۲ مهر ۹۵ از ساعت ۱۶ تا ۲۰ ادامه دارد.
گالری روزهای پنجشنبه تعطیل است.
گالری شماره شش: تهران، خیابان میرزای شیرازی، کوچه بیستم، پلاک ۲، طبقه همکف

+گفتگوی سایت عکاسی با مهدی منعم، ۲۳ مهر ۱۳۸۶