برای هر سفری کوله بار می‌بندند؛ برای دیدار خانه دوست اما، دست سبک می‌کنند و بال می‌گشایند. به اشتیاق هر قرار و دیداری، مسیر و مقصد معلوم می‌کنند، برای زائر اما درک وصل نه به جاده ختم می‌شود و نه وسیله. زیارت را منظوری جز میل به دیدار معشوق نیست به منظور کرامت، بزرگداشت و انس با او.

   سفر عکاسان برای زیارت خانه دوست در طول سه دوره پیشین این جشنواره، موجب شد ۲۶۲۳۷ بار مفهوم انس، کرامت و تعظیم در پیشگاه عشق، در قالب عکس ترجمه شود. مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی ضمن پاسداشت این حضور پرشور و با هدف بیان هنرمندانه، خلاقانه و معاصری از موضوع «زیارت» اقدام به برگزاری چهارمین دوره جشنواره سراسری عکس «خانه دوست» می‌کند.

دبیر جشنواره:
کیارنگ علایی

هیأت داوران بخش عکس:
اسعد نقشبندی، سید عباس میرهاشمی، مسعود زنده‌روح‌کرمانی، کریم متقی، سید‌مجتبی خاتمی

هیأت داوران بخش عکس‌نوشت:
نفیسه مرشد‌زاده، عباسعلی سپاهی‌یونسی، مهدی سیم‌ریز

بخش‌های جشنواره:
۱​- زیارت

   در این بخش تمامی عکس‌هایی که به صورت عینی و با رویکرد مستندگرایانه به نمایش وجوه مختلف زیارت در: اماکن متبرکه حرم حضرت رضا (ع)، حرمین شریفین، حرم امامان معصوم (علیهم السلام)، عتبات مقدسه، زیارتگاه‌های امام‌زاده‌گان، و تمامی زیارتگاه‌های مسلمانان در کشورهای مختلف اسلامی می‌پردازند، حق شرکت دارند. آداب زیارت، سنن، جشن‌ها و اعیاد، سلوک زائر، ارتباط معنوی زائر از دورترین شهرها با حرم‌ها و اماکن مربوط به دین اسلام  نیز می‌تواند به عنوان زیرمجموعه‌های موضوع مورد مداقه قرار گیرد. عکس‌ها می‌توانند در هر نقطه‌ای از ایران و جهان اسلام ثبت شده‌باشند، اما لازمه‌ی شرکت در این بخش استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای یا نیمه حرفه‌ای است که فایل خام (raw) عکس ارسالی را نزد عکاس  محفوظ داشته‌باشد.

۲​- زیارت از ورای دوربین تلفن‌همراه
   محدودیت‌های موجود در برخی از اماکن در مورد استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای و همچنین زیبایی‌شناسی خاص دوربین تلفن همراه و سادگی و صراحت این وسیله در برخورد با موضوعات اجتماعی و گسترش نوعی از عکاسی پرسه‌گردانه موجب شد تا بخش مستقلی در این جشنواره برای عکس‌های تلفن همراه در نظر گرفته‌شود.

   در این بخش تمامی عکس‌هایی که صرفاً با دوربین تلفن‌همراه ثبت شده‌اند، در موضوع جشنواره (زیارت) با همان رویکردی که در بخش یک و پاراگراف پیشین توضیح داده‌شده، قابل رقابت هستند. این عکس‌ها حتماٌ باید توسط حساب کاربری عکاس در اینستاگرام (حساب کاربری پابلیک نه پرایوت) منتشر شوند و از طریق ایجاد هشتگ #aqaks95 در کامنت یا کپشن عکس منتشر‌شده در اینستاگرام، به جشنواره معرفی شوند.

۳​- عکس‌نوشت
   
شکلی از همراهی عکس و متن در کنار یکدیگر که به تولید روایت‌های کوتاه داستانی از عکس‌های پذیرفته شده در دوره سوم این جشنواره می‌انجامد و در آن، عکس به عنوان منبع الهام نویسنده بوده است. زبان درون عکس، پشت عکس و ذهنیت نویسنده منجر به تولید اثری با هویت مستقل می‌شود. اثر خلق شده، داستانی است که الزاماً ارتباطی با واقعیت عکس ثبت‌شده ندارد و صرفاً اثری است داستانی و مستقل که حاصل نگاه و خلاقیت نویسنده است.

مقررات جشنواره:
۱- شرکت تمامی عکاسان آماتور و حرفه‌ای از سراسر ایران در این جشنواره آزاد و مغتنم است.
۲- جشنواره جهت افزایش بار آموزشی خود و کمک به ایجاد حرکتی فرهنگی، اقدام به برگزاری چند اردوی عکاسی برای عکاسان مشهدی و غیرمشهدی در آبان‌ماه سال جاری می‌کند. عکاسان در این اردوها، میهمان جشنواره هستند و تمامی هزینه‌های اقامت آن‌ها بر عهده جشنواره است. 
۳- ثبت‌نام و حضور در اردوها رایگان است و هیچ‌گونه هزینه‌ای به عنوان حق ثبت‌نام نخواهد‌داشت.
۴- جزییات چگونگی ثبت‌نام برای اردو و ارسال رزومه جهت بررسی و دعوت، متعاقباً در اطلاعیه‌های بعدی دبیرخانه اعلام خواهد‌شد.
۵- شرکت در جشنواره، محدود به عکاسان اردو نیست، دیگر عکاسان از هر نقطه‌ی این کشور، فارغ از حضور یا عدم حضور در اردوهای جشنواره، حق شرکت و رقابت برابر را دارند.
۶- تمامی عکاسان از تمامی شهرها جهت شرکت در جشنواره باید ابتدا ثبت نام اولیه را در سایت رسمی جشنواره  انجام داده و پس از sign up، نام کاربری و رمز عبور خود را برای تمامی مراحل بعدی جشنواره نزد خود حفظ کنند. کاربرانی که سال گذشته در سایت، ثبت نام کرده‌اند، لازم است مجدداً ثبت نام کرده و حساب کاربری مستقل و جدیدی را ایجاد کنند.
۷- آثار ارسالی در بخش «مستند» و «عکس‌نوشت» فقط از طریق سایت جشنواره بارگذاری و ارسال می‌شود و نیازی به ارسال پستی بر روی سی‌دی یا ارسال پرینت یا چاپ اثر نیست.
۸- در بخش عکس‌های تلفن همراه، نیاز به بارگذاری در سایت جشنواره نیست و لازم است عکاسان آثار خود را در صفحه شخصی‌شان در محیط اینستاگرام بارگذاری نموده و با ایجاد هشتگ  #aqaks95 در قسمت کپشن و یا در قسمت کامنت‌های هر عکس، آن را برای ورود به جشنواره مشخص کنند. تمامی عکس‌هایی که از این هشتگ برخوردار باشند، جهت داوری، به داوران معرفی خواهد شد، لذا محدودیتی برای تعداد اثر ارسالی توسط عکاس در این بخش وجود ندارد و تعداد اثر آپلود شده در این بخش کاملا آزاد و نامحدود است.
۹- برای شرکت در بخش عکس‌های «تلفن‌همراه»، حساب کاربری شرکت‌کنندگان در اینستاگرام باید عمومی (پابلیک) باشد، چرا که مطابق قوانین اینستاگرام، عکس‌هایی که توسط حساب‌های خصوصی (پرایوت) بارگزاری و هشتگ می‌شوند، فقط برای خود آن کاربر قابل رویت است و ما امکان دیدن آن عکس را نداریم. لذا از پابلیک بودن حساب‌های کاربری‌تان در اینستاگرام اطمینان داشته باشید و یا چنانچه قصد ندارید حساب فعلی اینستاگرام‌تان را پابلیک کنید، پیشنهاد می‌شود با افتتاح حساب کاربری جدید در اینستاگرام که مخصوص انتشار عکس‌های این جشنواره باشد، به یک حساب کاربری پابلیک دسترسی داشته‌باشید.
۱۰- محدودیتی در سال تولید عکس نیست و عکاسان می‌توانند عکس‌های گذشته خود را که منطبق با موضوع است نیز در هر دو بخش به جشنواره معرفی کنند. همچنین آن دسته از عکس‌ها که در سه دوره گذشته جشنواره مورد پذیرش داوران قرار نگرفته، نیز حق شرکت در دوره چهارم را دارند.
۱۱- عکس‌های ارسالی برای بخش «مستند» و «تلفن‌همراه» می‌‌بایست با محوریت کلی زیارت در جهان اسلام ثبت شده‌باشند.
۱۲- ویرایش عکس‌ها نباید به مرزهای گرافیک، تصویرسازی و حذف بعد و پرسپکتیو نماها بیانجامد. لازم به ذکر است تراز نور و کنتراست، تنظیم و کنترل رنگ، کراپ، پاسپارتو، اعمال یا کاهش گرین و تقویت شارپنس و کلاریتی آزاد است.
۱۳- در این جشنواره رقابت میان تک عکس و مجموعه‌عکس صورت می‌گیرد.
۱۴- هر عکاس می‌‌تواند در بخش «مستند» ۱۰ اثر (۱۰ تک‌عکس) و ۲ مجموعه عکس به دبیرخانه ارسال کند. فیلد ارسال تک‌عکس و مجموعه‌عکس در سایت جشنواره، از یکدیگر مجزا است و سهمیه آن نیز، مستقلاً برای تک‌عکس و مجموعه‌عکس.
۱۵- مجموعه عکس‌های ارسالی می‌توانند از ۲ تا ۸ فریم برخوردار باشند. 
۱۶- چیدمان چند عکس در یک قاب، از نگاه دبیرخانه مجموعه عکس قلمداد می‌شود نه تک عکس.
۱۷- در بخش عکس‌نوشت، شرکت کنندگان می‌توانند حداکثر روی ۵ عکس از میان آثار راه‌یافته به جشنواره سوم (عکس‌های جشنواره سوم در بخش گالری سایت جشنواره قابل دسترسی است و از همان‌جا باید ضمیمه متن ارسالی شما در سایت شود) متن روایی خود را که حداکثر چهارصد کلمه باشد، به نگارش درآورند. سپس متن خود را در فضای مشخص‌شده در سایت جشنواره، کپی و بارگذاری کنند و عکس مورد نظر را نیز در همان قسمت انتخاب و الصاق کنند. عکس انتخابی حتما باید از دوره سوم این جشنواره باشد.
۱۸- عکس‌های ارسالی برای بخش مستند می‌‌توانند رنگی یا مونوکروم باشند و با هر قالبی ثبت شده باشند اما در نهایت باید به صورت یک فایل jpeg که اندازه ضلع بزرگ آن حداقل پیکسل۱۵۰۰ (در عکس‌های افقی Width=1500 pixel و در عکس‌های عمودی Height=1500 pixel باشد) و حجم فایل ارسالی از ۲ مگابایت تجاوز نکند، ارسال شوند. همچنین dpi عکس‌های ارسالی تغییر داده‌نشود و با همان رزولوشنی که دوربین خروجی می‌دهد، ارسال شوند. 
۱۹- آثار از طریق ویدئو پروجکشن سونی و در تصویری به قطر ۶۵ اینچ برای داوران نمایش داده خواهد‌شد و نهایت دقت در کالیبراسیون نمایش تصویر صورت خواهد‌گرفت.
۲۰- شرکت‌کننده در جشنواره به عنوان عکاس و مالک اثر شناخته می‌شود و مسئولیت هرگونه دعوی در باب مالکیت اثر از عهده جشنواره خارج است.
۲۱- پس از داوری آثار و در صورت راهیابی اثر به بخش مسابقه مستند و عکس‌های تلفن‌همراه، سایز بزرگ و اوریژینال عکس جهت ارائه در نمایشگاه و چاپ کتاب از عکاس مطالبه می‌شود و بدیهی است عدم تحویل سایز مناسب در مهلت مقرر، منجر به حذف عکاس از فهرست پذیرفته‌شده‌گان، کتاب و عدم تعلق حق‌التألیف خواهد‌شد.
۲۲- برگزار‌کننده حق استفاده از آثار ارسالی را برای مصارف کاملاً فرهنگی خواهد‌داشت و چنانچه منفعت مالی از این راه حاصل شود، طبق یک قرارداد رسمی حق‌الزحمه صاحب اثر به وی پرداخت خواهد‌شد.
۲۳- آثار راه‌یافته به بخش مسابقه مستند، تلفن‌همراه و عکس‌نوشت، در قالب کتاب نفیسی به چاپ خواهد‌رسید و به جهت اهداف آموزشی جشنواره، یک نسخه از این کتاب به تمامی شرکت‌کنندگان جشنواره اهدا خواهد‌شد.
۲۴- آثار راه‌یافته به بخش مسابقه در قالب نمایشگاهی حرفه‌ای در نگارخانه رضوان مشهد در بهمن ماه سال جاری بر روی دیوار خواهد‌رفت و سپس در دیگر شهرستان‌های کشور به نمایش گذاشته خواهد‌شد.
۲۵- شرکت‌کنندگان باید آثار خود را تا حداکثر پایان روز ۱۹  آذر ۱۳۹۵ از طریق سایت جشنواره بارگذاری نمایند و این زمان به رسم تمامی جشنواره‌های قبلی «خانه دوست»، به خاطر احترام به قوانین و پایبندی به نظم، به هیچ عنوان تمدید نخواهد‌شد.
۲۶- ارسال آثار به معنای پذیرش تمامی مقررات این جشنواره است.

جوایز:
مجموعاً مبلغ بیست و پنج میلیون تومان در بخش‌های سه‌گانه جشنواره به عنوان حق‌التالیف پرداخت خواهد‌شد.

عوامل جشنواره:
– رییس ستاد جشنواره: علی ثابت‌نیا
– مدیر دبیرخانه: سجاد مصلی 
– مدیر اردوها: حمید سبحانی
– مدیر سایت: مهدی کمیلی
– پشتیبانی فنی و سایبری: حسین روکی
– مدیر فنی بخش تلفن‌همراه: محسن اعتضادی
– گرافیست: مریم جعفری
– عکاس: سیدعلی حسینیان‌نسب

تقویم جشنواره:
– آغاز به کار جشنواره: شهریور ۱۳۹۵
– ثبت نام اردوها: مهر ۱۳۹۵
– برگزاری اردوها: آبان ۱۳۹۵
– مهلت ارسال آثار: ۱۹ آذر ۱۳۹۵ (تمدید نمی‌شود)
– داوری: دی ۱۳۹۵
– برگزاری نمایشگاه: بهمن ۱۳۹۵

راه‌های ارتباطی و تماس:
دبیرخانه جشنواره سراسری عکس «خانه دوست»: مشهد، احمدآباد، خیابان عدالت ۱۸، شماره ۱/۹
تلفن: ۳۸۴۷۲۸۷۳-۰۵۱ (ساعت پاسخگویی: ۹ تا ۱۴)