پدیده‌های شهری مدرن نظیر خیابان‌ها و بزرگراه‌های شلوغ، مسایل ترافیکی، آپارتمان‌نشینی، فضاهای سبز شهری و … که در مسیر تکوین تمدن شهری جدید و نیازهای انسان امروزی به وجود آمده‌اند می‌تواند محیط بهتر و مناسب‌تری را برای زندگی انسان‌ها فراهم کند، منوط به این‌که به معضلات و تبعات منفی موجود در مسیر اجرای قوانین نیز توجه کافی شود.

   سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اراک به عنوان یکی از نهادهای فعال و تاثیر‌گذار در عرصه مدیریت شهری در این مقوله نیز ورود کرده و با برگزاری مجموعه جشنواره‌های شهروند آفتابی گام‌های موثری در این راستا برداشته‌است. اولین جشنواره ملی عکس «من و شهر، زشت و زیبا» از مجموعه جشنواره‌های شهروند آفتابی باهدف استفاده از پتانسیل جامعه هنری و به‌طور خاص از نگاه عکاسان عزیز میهن اسلامی، تلاش می‌کند به این مهم پرداخته و با به‌کارگیری کلیه توان و امکانات موجود، در راه نیل به مقصود که تلاش برای توسعه فرهنگ شهروندی است، اقدامات مفید و مؤثری انجام دهد.

بخش‌های جشنواره:
۱- حوزه شهروندی (بخش غیرحضوری) با موضوعات:

حمل‌و‌نقل و ترافیک، فضای سبز شهری، پسماند، ایمنی و آتش‌نشانی

۲- بخش ویژه (حضوری):   
زیبایی‌ها و جاذبه‌های شهر اراک (بازار تاریخی اراک؛ اماکن مذهبی؛ نماهای داخلی و بیرونی مساجد؛ تکایا؛ زیارتگاه‌ها؛ بناهای تاریخی؛ خانه‌های قدیمی؛ معاصر و مدرن شهر اراک؛ فرهنگ، آداب و شیوه‌های زندگی اقلیمی؛ نمادها و المان‌های اختصاصی شهر اراک؛ نگاه خلاقانه به نورپردازی محیطی؛ سیمای شبانه شهر اراک و …)

مقررات جشنواره:
– شرکت برای تمامی علاقه‌مندان به عکاسی و عکاسان (آماتور و حرفه‌ای)  آزاد است.
– هر شرکت‌کننده می‌تواند حداکثر ۱۰ عکس در هر بخش و جمعا ۲۰ عکس در هر دو بخش، ارسال کند.
– در بخش شهروندی (غیرحضوری)، عکس‌ها می‌بایست در فرمت jpeg و با طول ضلع بزرگ ۱۲۰۰ پیکسل و حداکثر حجم یک مگابایت به همراه رزومه کامل عکاس و تلفن تماس، به آدرس پست الکترونیک جشنواره (man.shahr95@gmail.com) ارسال شوند. برای ارسال عکس‌های برگزیده، از صاحبان آثار دعوت می‌شود حداکثر در مدت سه روز پس از اعلام پیامکی، سایز اصلی عکس را با توضیحات کامل ارسال کنند.
– متقاضیان شرکت در بخش ویژه (حضوری) می‌بایست در زمان اعلام‌شده، درخواست خود را در بخش ویژه (حضوری) جشنواره، به همراه رزومه و ۱۰ عکس شاخص از آثار خود را (فارغ از موضوع)، به آدرس پست الکترونیک جشنواره ارسال کنند.
– هیئت داوران، عکس‌ها را به صورت دیجیتال داوری خواهند کرد . بنابراین آثار ارسالی باید از کیفیت مناسبی حتی پس از کاهش اندازه، برخوردار باشند.
– معیار داوری آثار، زیبایی‌شناسی، نگاه خلاق، چالش‌برانگیزی و الهام‌بخشی برای جلب توجه عمومی بیشتر به موضوع مربوطه است. 
– هیچ‌گونه دستکاری در عکس پذیرفته نمی‌شود؛ ویرایش عکس نیز در حد تصحیح کادر بندی و تصحیح رنگ به مقداری که به اصل اثر خدشه وارد نسازد، قابل قبول است .
– جنبه اسنادی عکس باید حفظ شده‌باشد و هیچ گونه استفاده از تمهیداتی مانند کلاژ پذیرفته نیست .
– عکس‌های ارسالی نباید دارای امضا، نشان، پاسپارتو، حاشیه، قاب، لوگو و هرگونه نشانه تصویری باشد.
– ارسال عکس به منزله اعلام و اقرار به مالکیت آن است و در صورت اثبات خلاف آن، علاوه بر حذف از تمام بخش‌های جشنواره (و استرداد جایزه یا حق‌التالیف اثر در صورت انتخاب)، کلیه عواقب قانونی و مسئولیت پاسخگویی در برابر مقامات صالحه و اشخاص مدعی، بر عهده ارسال‌کننده آثار بوده و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اراک در این خصوص هیچگونه مسئولیتی را نمی‌پذیرد.
– حضور برگزیدگان در آئین تجلیل از منتخبین جشنواره و افتتاح نمایشگاه آثار جشنواره الزامی است؛ لازم به ذکر است سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اراک به برگزیدگان جشنواره کمک هزینه ایاب و ذهاب پرداخت خواهد کرد.
– سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اراک مجاز است از عکس‌های پذیرفته‌شده در نمایشگاه، در مواردی نظیر چاپ کتاب، بروشور، تبلیغات محلی، فضای مجازی و … با ذکر نام صاحب اثر  استفاده‌کند.
– آثار برگزیده در جشنواره‌های دیگر نمی‌توانند در جشنواره شرکت کنند؛ بدیهی است چنانچه در هر مرحله از برگزاری جشنواره این امر احراز گردد، اثر ارسالی حذف و در صورتی انتخاب، جایزه یا حق‌التالیف نیز می‌بایست مسترد شود.
– آیین افتتاح نمایشگاه آثار برگزیده همزمان با مراسم تجلیل از برگزیدگان جشنواره برگزار خواهد شد.
– ارسال آثار به معنای پذیرش شرایط و مقررات بوده و تصمیم‌گیری در مورد مسائل پیش‌بینی نشده بر عهده‌ی شورای سیاست‌گذاری جشنواره است.
– در صورتی که فرآیند ثبت‌نام و ارسال آثار مطابق شرایط فراخوان نباشد، امکان شرکت در جشنواره و داوری آثار ارسالی وجود ندارد.
– از آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره، به انتخاب هیئت داوران، نمایشگاهی در فرهنگسرای شهر برگزار خواهد شد.
– به کلیه شرکت‌کنندگانی که آثارشان به نمایشگاه راه پیدا کند، گواهی شرکت در نمایشگاه اعطاء خواهد شد. همچنین در ازای هر اثر راه یافته به نمایشگاه، مبلغ ۱/۰۰۰/۰۰۰ ریال به عنوان حق التالیف اعطاء خواهد شد. لازم به ذکر است این تبصره شامل منتخبین جشنواره و تقدیر شدگان نمیشود.

هیئت داوران:
افشین شاهرودی، فرهاد سلیمانی، مجید ناگهی

جوایز جشنواره:

۱- بخش شهروندی (غیر حضوری):
– نفراول: لوح افتخار، تندیس جشنواره و ۲۰ میلیون ریال
– نفر دوم: لوح افتخار، تندیس جشنواره و ۱۵ میلیون ریال
– نفر سوم: لوح افتخار، تندیس جشنواره و ۱۰ میلیون ریال
– ۲ نفر شایسته تقدیر هر یک لوح تقدیر و مبلغ ۴ میلیون ریال

۲- بخش ویژه(حضوری):
– نفراول: لوح افتخار، تندیس جشنواره و  ۲۵ میلیون ریال
– نفر دوم: لوح افتخار، تندیس جشنواره و ۲۰ میلیون ریال
– نفر سوم: لوح افتخار، تندیس جشنواره و ۱۵ میلیون ریال
– ۲ نفر شایسته تقدیر، هر یک لوح تقدیر و مبلغ ۵ میلیون ریال

تقویم جشنواره:
– ارسال آثار در بخش شهروندی (غیرحضوری): ۱۷مرداد الی ۱۷ آبان ماه ۹۵  (تا روز پنج‌شنبه ۲۷ آبان ماه ۹۵ تمدید شد.)
– ثبت نام در بخش ویژه (حضوری): ۱۷ مردادماه لغایت ۱۷ آبان ماه ۹۵  (تا روز پنج‌شنبه ۲۷ آبان ماه ۹۵ تمدید شد.)
–  اعلام اسامی منتخبین مدعو بخش ویژه (حضوری): ۳۰ آبان ماه ۹۵
– زمان برگزاری تور عکاسی شهری (بخش حضوری): ۱۵ تا ۱۷ آذرماه ۹۵
– آخرین مهلت تحویل آثار بخش ویژه (حضوری): ساعت ۲۴:۰۰ روز ۱۷ آذرماه ۹۵
– برگزاری کارگاه تخصصی: ۱۸ آذرماه ۹۵
– مراسم تجلیل از برگزیدگان جشنواره و افتتاح نمایشگاه: جمعه ۱۹ آذرماه ۹۵
– برگزاری نمایشگاه: ۱۹ تا ۲۴ آذر ماه ۹۵

راه‌های ارتباطی و تماس:
دبیرخانه جشنواره ملی عکس «من و شهر، زشت و زیبا»: اراک، کوی صنعتی، میدان اطلسی، فرهنگسرای شهر   |   تلفن: ۰۸۶۳۳۱۳۲۳۸۳
پست الکترونیک: man.shahr95@gmail.com
پایگاه خبری: www.arakmcso.ir

+ اطلاعات تکمیلی چهارشنبه ۱۹ آبان ۹۵:
   با توجه به عدم امکان تمدید مجدد مهلت ارسال آثار، خواهشمند است متقاضیان آثار و درخواست‌های خود را با رعایت جزئیات اعلام شده، حداکثر تا ۲۷ آبان ماه به آدرس پست الکترونیکی مندرج در فراخوان ارسال کنند. همچنین توجه به نکات زیر پیش از ارسال آثار نیز می‌تواند مفید باشد:

– متقاضیان می‌توانند با رعایت موارد اعلام شده در فراخوان، در هر دو بخش جشنواره شرکت کنند.
– در بخش غیر حضوری محدودیت مکانی وجود ندارد و صرفا آثار ارسالی می بایست ارتباط موضوعی داشته باشند و لزومی ندارد که حتما در شهر اراک گرفته شده باشند.
– در بخش حضوری نیز درخواست می بایست همراه با رزومه و ۱۰ فریم عکس (ضلع بزرگ با ابعاد ۱۲۰۰ پیکسل) به عنوان نمونه اثر عکاس، بدون محدودیت موضوعی به پست الکترونیک اعلام شده در فراخوان ارسال شود. ارسال نمونه آثار به همراه رزومه الزامی است و در خواست‌های فاقد نمونه آثار بررسی نخواهند شد.
– در نامه الکترونیکی ارسالی می بایست صراحتاً عنوان شود که متقاضیِ شرکت در کدام بخش جشنواره هستید.