گالری محسن از روز جمعه ۸ بهمن ماه ۹۵، میزبان نمایش دو مجموعه از آثار اخیر مهرداد افسری با عنوان «قانون پنهان علت» و «سال‌های دور» خواهد بود.

   در بیانیه‌ی این نمایشگاه آمده است: «مهرداد افسری در این نمایشگاه، رویکردی را نسبت به رسانه‌ی عکاسی برگزیده که خود آن را «مکاشفه‌های تصویری درباره‌ی اندیشه» توصیف می‌کند. او از این طریق، حقایق مورد نظر خود را در قالب تصاویر عکاسانه ثبت می‌کند؛ تصاویری که برآمده از خاطره و زوال آن هستند و در ابعادی گسترده‌تر، بطن این چشم اندازها حاکی از تاریخ‌های فردی و جمعی جغرافیایی ست که او در آن زیسته است.

   جدا از تاثیرات آشکاری که در عکس‌های افسری دیده می‌شود، رویکرد او را نیز می‌توان خوانشی از نظریات جان بِرجِر دانست که در رد زیبایی‌شناسی سنتی فرهنگ، ایدئولوژی‌های پنهان در پس تصاویر را به چالش می‌کشد. در این تصاویر، حافظه‌ی فردی و جمعی با یکدیگر تلاقی می‌یابند و در خدمت رمزگشایی بزرگترین چالش رسانه‌ی عکاسی قرار می‌گیرند: نسبتِ رسانه‌ی عکاسی با واقعیتی که آن را تماماً منعکس می‌کند یا صرفاً اثراتش را بازتاب می‌دهد چیست؟

   آثار افسری با قرار گرفتن در این گستره به کندوکاو در مضامینی چون هاله، اصالت و تکثیر می‌پردازد. افسری در مجموعه‌ی «سال‌های دور» مکان‌هایی را به تصویر کشیده است که فراتر از امر بصری است و مخاطب را به تعمق در امر ساده‌ی مشاهده هدایت می‌کند. این آثار تأملی است در سکون، فارغ از تمام رانه‌هایی که خود را از بیرون تحمیل می‌کنند؛ استوار و قائم به ذات.

   از سوی دیگر «قانون پنهانِ علت» به بررسی شیوه‌های تأثیر ما بر محیط اطراف می‌پردازد که برگرفته از نوعی اندیشه، دیدگاه و همچنین آثاری است که انسان از خود به جای خواهد گذاشت. اگر نقش عکاسی به عنوان امری در نظر گرفته شود که شیوه‌های تکثیر تصویر را مورد پرسش قرار می‌دهد، در این صورت امکان خلق معانی جدید نیز فراهم می‌شود، چرا که عکاسی با اتخاذ موضعی علمی، مشاهداتی مستقیم از جهان را ارائه می‌کند.»

گشایش: جمعه ۸ بهمن‌ماه – ساعت ۱۶ تا ۲۱
بازدید از این نمایشگاه تا روز چهارشنبه ۲۷ بهمن‌ماه ۹۵ از ساعت ۱۱ تا ۲۰ ادامه دارد.
گالری روزهای پنج‌شنبه تعطیل است.
گالری محسن: تهران، مدرس شمال، ظفر شرقی، خیابان ناجی، خیابان فرزان شرقی، کوچه نوربخش، بلوار مینا، پلاک ۴۲