موسسه آدام میشکویتچ و سفارت لهستان با همکاری مجموعه‌ی تاریخی سعدآباد و موزه‌ی هنرهای معاصر اصفهان، به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد سفر لهستانی‌ها در کشاکش جنگ دوم جهانی به ایران سلسله رویدادهایی را در تهران و اصفهان برگزار می‌کند.

   جلسه‌ی مطبوعاتی مربوط به این سلسله رویداد که به‌منظور بررسی ابعاد تاریخی، هنری و اجتماعی این اتفاق تاریخی و همچنین آشنایی بیشتر با برنامه‌های پیش رو طراحی شده است، روز سه‌شنبه ۱۱ مهرماه ۹۶، ساعت ۱۱ در بنیاد لاجوردی تهران برگزار خواهد شد.

   پریسا دمندان، محقق و کیوریتور، آنا دودا؛ نماینده‌ی موسسه آدام میشکویتز، پاتریشیا اوزجان؛ کاردار لهستان، امین فخاری؛ موسس و مدیر مرکز آفرینش‌های معاصر اصفهان، محمدرضا کارگر؛ سرپرست مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، حمید وکیل‌باشی؛ مشاور هنری و مسئول نگارخانه‌ی سعدآباد، محمدعلی صرامی؛ رییس موزه‌ی هنرهای معاصر اصفهان، علیرضا دولتشاهی؛ تاریخ‌شناس و عضو کمیته‌علمی همایش «هفتاد و دومین سالگرد ورود مهاجران لهستانی به ایران» و خسرو سینایی؛ فیلمساز از هنرمندان و مسئولین حاضر در نشست مطبوعاتی این برنامه هستند.

   این رویدادها شامل نمایشگاه عکسی است با عنوان «متولدین لهستان مستقل، لهستانی‌ها؛ کودکان اصفهان بعد از ۷۵سال به ایران بازمی‌گردند.» که در مهر و آبان امسال در نگارخانه‌ی کاخ سعدآباد در تهران و موزه‌ی هنرهای معاصر اصفهان برقرار خواهد شد و چاپ‌های بخشی از مجموعه‌ی بزرگ نگاتیو‌های کشف شده توسط پریسا دمندان در استودیوی عکاسی ابوالقاسم جلا در شهر اصفهان را در برمی‌گیرد که هیچ‌گاه در گذشته ارائه و منتشر نشده اند.

   این دو نمایشگاه توسط موسسه آدام میشکویچ و سفارت جمهوری لهستان در تهران و تحت حمایت افتخاری پرفسور پیوتر کلینسکی، وزیز فرهنگ و میراث فرهنگی لهستان و با حمایت مالی PGNIG شرکت نفت و گاز دولتی لهستان برگزار می‌شوند.

   همچنین پروژه‌ی فرهنگی هنری «کافه پولونیا» به ابتکار مرکز آفرینش‌های معاصر اصفهان و تئاتر «اصفهان، شهر بچه‌های لهستان» از گروه تئاتر آفتاب از دیگر برنامه‌هایی هستند که به مناسب سالگرد این واقعه‌ی تاریخی رونمایی خواهد شد.

   بازدید از این نمایشگاه از روز جمعه ۱۴ مهرماه تا ۹ آبان ماه ۹۶ در نگارخانه کاخ موزه سعدآباد و از روز سه شنبه ۱۸ مهرماه تا ۲ آذرماه ۹۶ در موزه هنرهای معاصر اصفهان ادامه خواهد داشت.