افق کرانمند قاب دوربین، کاشف ژرفای مغفول مانده‌ی هستی است. ژرفایی که همیشه در چشم‌اندازهای بی پهنا و بی‌کرانگی قاب چشم‌های ما پنهان می‌ماند.

عکاسان گرامی
  اینک بار دیگر و در «هفتمین دوره جشنواره ملی عکس بیرجند در قاب ایران» وقت آن است که دستان هنرمند خود را به‌کار گرفته و ما را به تماشای ژرفای زیباترین پاره‌های هستی ببرید: بیرجند، این شهر رسته از کرانه‌ی کویر، بی‌شک، با گزینش و قاب پردازی و نگاه هنرمندانه‌ی شما بیشتر و بهتر و دقیق‌تر در چشم دوست دارانش خواهد نشست.

  سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری بیرجند با هدف به تصویر کشیدن واقعیت امروز شهر بیرجنـــد هفتمین دوره‌ی جشنــواره‌ی بیرجنــــد در قاب ایران را در قالب یک گردهمایی بزرگ عکـــــاسی از ۲۹ فروردین‌ماه تا ۲  اردیبهشت‌ماه ۹۷ برگزار می‌کند. در این مدت شرکت‌کنندگان در جشنـــــواره، در بیرجند میهمان برگزارکننده بوده و ضمن عکاسی در شهر و شرکت در کارگاه‌های آموزشی، داوری جشنـــــواره نیز در پایان اردو صورت گرفته و طی مراسمی جوایز اهداء خواهنــــــد شد.

   شرایط و مقررات جشنواره به قرار زیر است

محورهای موضوعی جشنواره:
  جشنواره در دو بخش برگزار می‌شود

بخش یک: منـــاظر شهـــری (بیرجند شهر پاک)
  در این بخش عکس‌هـایی مورد نظر است که موضوع زیر را به تصویر کشیده باشد:
  بیرجند شهر پاک از نگاه عکاسان ایران‌زمین

بخش دو: آلبوم‌های یادگاری ورزشی
 در این بخش عکس‌هایی مورد نظر است که موضوعات زیر را به تصویر کشیده باشد:
 عکس‌های یادگاری مورد نظر است که به صورت‌های گوناگون توسط همگان اعم از عکاس و غیرعکاس به‌صورت یادگاری در مسابقات ورزشی یا اردوهای ورزشی در بیرجند و یا اعضای تیم‌های ورزشی بیرجندی در دیگر نقاط کشور گرفته شده باشد.

  از تمامی کسانی که در آلبوم‌های خانوادگی یا شخصی خود عکس‌هایی دارند می‌تواند معرف ورزش بیرجند یا ورزشکاران بیرجندی در بین سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۶۰ باشد دعوت می‌شود عکس‌های خود را به این منظور در اختیار برگزارکننده قرار دهند.
 

مقررات:

۱. همه‌ی عکاسان آماتور و حرفه‌ای از سراسر ایران حق شرکت در جشنـــــواره را دارند.

۲. به منظور ارتقاء کیفیت عکس‌های ارسالی برای جشنواره، یک اردو برای عکاســـان هم استانی و  دیگر شهرها  به طور هم زمان که مایل به حضور در جشنواره هستند برگزار خواهد شد. همزمان با این اردوها کارگاه‌هــای آموزشی تخصصی نیز با حضور اساتید برجسته‌ای به‌صورت رایگـان برگزار می‌گردد.

 کلیه شرکت‌کنندگان در این اردوها به مدت پنج روز در بیرجند میهمان برگزارکننده بوده و در این مدت هزینه اقامت آنان توسط برگزارکننده پرداخت خواهد شد. برای شرکت در این اردوها و حضور در کارگاه‌های آموزشی علاقه‌مندان می‌بایست از طریق ایمیل جشنواره ثبت نام نمایند.

 علاقه‌مندان برای شرکت در اردوها باید رزومه سه سال اخیر به انضمام یک قطعه عکس پرسنلی با حجم حداکثر ۱۰۰ کیلوبایت را به صورت فایـــل زیپ برای دبیرخانه ارسال نمایند.
  کسانی که برای حضور در این اردوها دعوت می‌شوند موظف‌اند در جشنواره شرکت نمایند.

ایمیل جشنواره:
Birjandax97@gmail.com

اطلاعات مربوط به اردوها:
   مدت اردو: چهارشنبه ۲۹ فروردین‌ماه لغایت یکشنبه ۲ اردیبهشت ۹۷ خواهد بود.
  عکاسان دعوت شده به این اردو، به مدت پنج روز کامل میهمان جشنواره خواهند بود.

راهنمای ثبت نام:
  همه عکاسان علاقه‌مند و داوطلب شرکت در این اردو باید رزومه خود را که در آن فعالیت‌های عکاسی‌شان ذکر شده باشد به همراه شماره تماس ثابت و همراه خود از صبح ۶ فروردین‌ماه ۹۷ حداکثر تا ساعت ۲۴ پنج‌شنبه ۱۶ فروردین ۹۷ به صورت یک فایل آفیس به ایمیل جشنواره ارسال کنند.
  دبیرخانه جشنواره پس از بررسی رزومه‌ها، اسامی منتخبین و پذیرفته‌شدگان را شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ در «سایت عکاسی» منتشر خواهد کرد.

۳. عکس‌های ارسالی می‌بایست در سال ۹۷ در بیرجند گرفته شده باشند.

۴. نگاه مستنـــد به شهر بیرجند هدف و روش اصلی این جشنواره است. لذا عکس‌های دستکاری‌شده به شکلی که خاصیت مستند بودن عکس مخدوش گردد پذیرفته نمی‌شود.

۵. هر عکاس می‌تواند حداکثر ده عکس برای بخش‌های مناظر شهری و  پنج عکس برای بخش آلبوم‌های ورزشی ارسال کند (در بخش آلبوم‌های یادگاری باید فایل اسکن شده عکس را به دبیرخانه ارسال فرمایید.)

۶. آثار می‌توانند رنگی یا  سیاه و سفید باشند.

۷. آثار باید فقط به صورت فایل اصلی و در اندازه ضلع بزرگ حداکثر ۴۵ سانتیمتر روی دی‌وی‌دی ارسال شوند و نیازی به ارسال پرینت یا نسخه چاپ‌شده نیست.

۸. شرکت‌کننده با ارسال آثار خود اعلام می‌کند که عکس‌های ارسالی متعلق به اوست و مسئولیت اخلاقـی و حقوقی ناشی از این امر به عهده فرستنده آثار است و مسئولیتی از این بابت متوجه برگزارکننده نیست. اما در صورت وقوع چنین امری هرگونه عنوان، جایزه و امتیازی که به ارسال‌کننده تعلق گرفته باشد از وی پس گرفته خواهد شد.

۹. حق استفاده از آثار پذیرفته‌شده برای برگزارکننده جهت امور نمایشگاهی، تبلیغاتی و انتشاراتی با رعایت حقوق معنوی عکاس حق اثر محفوظ است.

۱۰. ارسال آثار به معنای پذیرش تمامی مقررات این جشنواره است.

۱۱. تصمیم در موارد پیش‌بینی‌نشده به عهده دبیر جشنواره است.

۱۲. هیئت سه‌نفره انتخاب و بررسی مدعوین اردوها: غدیر آبشناس – نصیر غلامیان مقدم – محسن مقداری


– جوایز در بخش بیرجند پاک:

نفر  اول: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۲۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال
نفر دوم: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۱۵٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال
نفر سوم: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۱۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال

– جوایز در بخش آلبوم‌های یادگاری:

سه جایزه همسان به مبلغ ۳٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال به سه عکسی که بهترین شکل ممکن ورزش و یا ورزشکاران بیرجندی را به نمایش گذاشته باشند.

آلبوم‌های یادگاری ورزشی بیرجند:
  در این بخش  به هر تک عکس پذیرفته‌شده توسط هیئت انتخاب آثار مبلغ پانصد هزار ریال حق‌التألیف اهداء می‌شود.
  در این بخش حتماً باید عکس‌ها با پشت‌نویسی دقیق تاریخ و شناسایی افراد حاضر در عکس ارسال شود. بعد از داوری و برگزیده شدن آثار نهایی جشنواره، اصل عکس توسط مالک اثر بایستی به دبیرخانه ارائه گردد.

تقدیر دبیر جشنواره: لوح تقدیر و  مبلغ: ۵٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال

تقدیر ریاست جشنواره: لوح تقدیر و  مبلغ: ۵٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال

تقدیر شهردار محترم بیرجند: لوح تقدیر و  مبلغ: ۵٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال

تقدیر کمسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر: مبلغ: ۵٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال

شایان ذکر است همزمان با برگزاری این جشنواره دو کارگاه تخصصی عکاسی توسط اساتید مجرب و نمایشگاه جشنواره ملی زعفران تربت‌حیدریه در بیرجند برگزار می‌گردد.

هیئت‌داوران جشنواره: محمدمهدی رحیمیان. مجید سعیدی. آرش خاموشی. یلدا معیری. احمد عابدی

هیئت انتخاب آلبوم‌های یادگاری: متشکل از اساتید عکاسی و پیشکسوتان ورزش بیرجند.

رئیس ستاد جشنواره: مهندس همایون شاکری

دبیر جشنواره: رضا خالدی

مدیر اجرایی: نصیر غلامیان مقدم


گاه‌شمار جشنواره:

– اردوهای عکاسی برای عکاسان
پذیرش عکاسان مدعو ۲۹ فروردین ۹۷
عکاسی در شهر ۲۹ تا پایان روز ۳۱ فروردین ۹۷


– داوری آثار: شنبه ۱ اردیبهشت ۹۷

– اختتامیه: ۲ اردیبهشت ۹۷

– آخرین مهلت ارسال آثار: تا پایان ساعت اداری ۳۱ فروردین ۹۷