تازه‌ترین نمایشگاه انفرادی عکس‌های یحیی دهقان‌پور با عنوان «بهاریه» از روز جمعه ۳۰ فروردین‌ماه ۱۳۹۸ در پروژه‌های آران گشایش می‌یابد.

یحیی دهقان‌پور از نسل نخست عکاسان هنری ایران و از اساتید به نام عکاسی است. بسیاری از چهره‌های فعال و شناخته‌شده‌ی امروز عکاسی هنری ایران در کلاس‌های درس او مشق عکاسی کرده‌اند.

چندی پیش سایت عکاسی به سبب جایگاه و اهمیت این استاد عکاسی ویژه‌نامه‌ای در معرفی او و نقد و بررسی آثارش با مطالبی متنوع از عکاسان و منتقدان مختلف منتشر کرد که حاوی عکس‌هایی از کارهای پیشین این هنرمند بود. حال در ماه‌ نخست سال ۱۳۹۸، در نمایشگاهی با عنوان «بهاریه» تعدادی از این عکس‌ها و عکس‌هایی کمتر دیده شده از پروژه‌های قبلی هنرمند در پروژه‌های آران در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت. در توضیح این نمایشگاه که با حضور خود هنرمند افتتاح خواهد شد، چنین آمده است:

«یحیی دهقان‌پور مجموعه عکسی برای بهاریه خود انتخاب نموده که اغلب آنها در کتابی با عنوان «کوهپایه» که در سال ۱۳۷۲ به چاپ رسید منتشر شده‌اند و مجموعه‌ای از دیده‌های عکاس در گذشت و گذار در مناطق تفریحی کوهپایه‌های تهران: امامزاده داوود، درکه، دربند و فرحزاد و برخی نقاط دیگر در کشور هستند. این مجموعه در سال‌های آغازین دهه شصت شکل گرفته که این تقارن زمانی خود نمایانگر وجه دیگری از وضعیت عکاسی در ایران در سال‌های اوج جنگ و در میانه تغییرات بنیادین اجتماعی است. نتیجه گزارشگری و ثبت بی‌واسطه سلایق و عادت‌های مردم است، که یادآور زمانی ساده‌تر و خوش‌تر نیز هست، زمانی که زندگی به پیچیدگی و سردرگمی که امروزه شاهد آن هستیم، نبود. زمانی پیش از تراکم و ازدحام و انفجار جمعیت، که خود نکته در خور تاملی دیگر در این مجموعه است که در عین این که تصاویر رد حضور جمعیت را به دوش می‌کشند ولی اثری از همان جماعت هم در تصاویر دیده نمی‌شود.

یکی از نکات جذاب برای هنرمند که در شکل گرفتن مجموعه تاثیر به سزا داشته، برخورد بی‌تکلف و ساده صاحبان این مشاغل در معرفی شغل و خدماتشان بوده. نقاشی‌هایی اغلب کودکانه از کالاها و خدمات، در کنار نیاز ساده برای تزیین دیوارها، بسیاری از این دیوارها را پر کرده بودند و در غیاب نشانه‌های شهری اغلب مسیر راه را هم نشان می‌دادند. تناقض آشکار این نقاشی‌های ساده و بسیار دوست داشتنی در برابر کج سلیقگی و سبک‌های تصنعی و باسمه‌ایی که امروزه دقیقاً در همین فضاها مورد استفاده قرار می‌گیرند نشانده تغییرات زیادی است که در سه دهه گذشته در جامعه ایرانی رخ داده. بازیگوشی و بذله‌گوئی بخشی مهم از روش و رویکرد هنری یحیی دهقان‌پور است که در این مجموعه کاملاً مشهود است. جستجوی مداوم، مشاهده و ثبت زندگی، و وفاداری به اصول عکاسی مستند اجتماعی وجه دیگر این آثار هستند.

در یکی از دشوارترین برهه‌های تاریخ معاصر ایران، این نمایشگاه دعوتی است صادقانه به سادگی، امید و وعده بهار.»

افتتاحیه: جمعه ۳۰ فروردین‌ماه از ساعت ۱۶ الی ۲۰
بازدید: همه روزه به جز روزهای شنبه از ساعت ۱۳ الی ۱۹
پایان نمایشگاه: ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸
آدرس: خیابان نوفل لوشاتو کوچه لولاگر پلاک ۵، پروژه‌های آران، شماره تماس ۶۶۷۰۲۲۳۳