کرلین کل. رنگ کردن تصویر صدام حسین روی دیوار که جای گلوله روی آن دیده می‌شود، پس از حمله‌ی آمریکا به عراق و در دست گرفتن کنترل شهر، بغداد، عراق، آوریل ۲۰۰۳

نمایشگاه «عکاسان زن جنگ – از لی میلر تا آنیا نیدرینگهاوس» (Women War Photographers – From Lee Miller to Anja Niedringhaus) در موزه‌ی عکس وینترتور در زوریخ سوییس به پوشش بین‌المللی جنگ از دریچه‌ی دوربین زنان عکاس می‌پردازد.

در این نمایشگاه ۱۴۰ عکس از هشت عکاس جنگ زن به نمایش در آمده که بین سال‌های ۱۹۳۶ تا ۲۰۱۱ گرفته شده‌اند. عکاسانی که آثارشان در این نمایشگاه به نمایش در آمده عبارت اند از: کرلین کُل (Carolyn Cole) (متولد ۱۹۶۱)، فرانسوئاز دمولده (Françoise Demulder) (1947 – ۲۰۰۸)، کاترین لوروئا (Catherine Leroy) (1944 – ۲۰۰۶)، سوزان مایْزِلس (Susan Meiselas) (متولد ۱۹۴۸)، لی میلر (Lee Miller) (1907 – ۱۹۷۷)، آنیا نیدرینگهاوس (Anja Niedringhaus) (1965 – ۲۰۱۴)، کریستین اشپنگلر (Christine Spengler) (متولد ۱۹۴۵) و گردا تارو (Gerda Taro) (1910 – ۱۹۳۷).

گردا تارو. یک زن نظامی در حال تمرین در سواحل بیرون بارسلونا، اسپانیا، آگوست 1936
گردا تارو. یک زن نظامی در حال تمرین در سواحل بیرون بارسلونا، اسپانیا، آگوست ۱۹۳۶

این عکاسان جنگ‌های مختلفی را طی یک قرن اخیر به تصویر کشیده‌اند؛ از جنگ داخلی اسپانیا تا جنگ جهانی دوم، و از جنگ ویتنام تا نبردهای معاصرتری مثل درگیری‌های حوزه‌ی بالکان، افغانستان، عراق و لیبی. در آثار این هشت عکاس، سبک‌های عکاسی متفاوتی را شاهدیم، از گزارشگری متعارف فتوژورنالیستی تا عکاسی به‌شیوه‌ی ژانر مستند اجتماعی.

این نمایشگاه به کیوریتری Anne-Marie Beckmann و Felicity Korn با تمرکز بر جایگاه زنان در عکاسی جنگ و نمایاندن سنت دیرین حضور عکاسان زن در مناطق جنگی، بر این تصور رایج که عکاسی جنگ مختص به مردان است، خط بطلان می‌کشد. با آن که شیوه‌ی عکاسی و روایت عکاسان زن تفاوت اساسی با همتایان مردشان ندارد—گاهی با حفظ فاصله‌ی آبجکتیو گاهی با درگیری عاطفی—اما آنها با سختی بیشتری به این عکس‌ها رسیده‌اند. این عکاسان معمولاً مجبور بودند بیرون از مکان‌هایی که مناسب آنها تلقی می‌شده کار کنند و به‌سختی راهی برای حضور در جبهه‌ی نبرد پیدا می‌کردند.

از سوی دیگر اما، در برخی از محیط‌های مذهبی و فرهنگی، جنسیت آنها به آنها امتیاز حضور در موقعیت‌های خصوصی‌تر را می‌داد، موقعیت‌هایی که همکاران مردشان از حضور در آنجا منع می‌شدند. آنها این گونه توانسته‌اند تأثیرات جنگ بر افراد غیرنظامی را به‌خوبی به تصویر بکشند. عکس‌های این عکاسان دریچه‌ای است رو به واقعیت‌های پیچیده‌ی جنگ.

نمایشگاه «عکاسان زن جنگ» در زوریخ سوییس به‌شکل تورهای مجزا تا ۳۰ آگوست ۲۰۲۰ (۹ شهریور ۱۳۹۹) برقرار است.

کاترین لوروئا. پزشکیار ورنن وایک در کنار هم‌رزم در حال مرگش طی نبرد Battle of Hill 881، ویتنام جنوبی، 1967
کاترین لوروئا. پزشکیار ورنن وایک در کنار هم‌رزم در حال مرگش طی نبرد Battle of Hill 881، ویتنام جنوبی، ۱۹۶۷

فرانسوئاز دمولده. کشتار بیروت، لبنان، 1976
فرانسوئاز دمولده. کشتار بیروت، لبنان، ۱۹۷۶

کریستین اشپنگلر. زنی به‌همراه تفنگ کودکش را در آغوش گرفته، طی تمرین نظامی برای نبرد علیه اشغال مراکش و موریتانی، دسامبر 1976
کریستین اشپنگلر. زنی به‌همراه تفنگ کودکش را در آغوش گرفته، طی تمرین نظامی برای نبرد علیه اشغال مراکش و موریتانی، دسامبر ۱۹۷۶

سوزان مایزلس. مردی در حال پرتاب مولوتوف، نیکاراگوئه، 16 جولای 1979
سوزان مایزلس. مردی در حال پرتاب مولوتوف، نیکاراگوئه، ۱۶ جولای ۱۹۷۹

لی میلر. کودکان بی‌خانمان، بوداپست، مجارستان، 1946
لی میلر. کودکان بی‌خانمان، بوداپست، مجارستان، ۱۹۴۶

آنیا نیدرینگهاوس. تفنگدار دریایی آمریکایی عروسکی را برای خوش‌یمنی به پشتش بسته، فلوجه، عراق، 14 نوامبر 2004
آنیا نیدرینگهاوس. تفنگدار دریایی آمریکایی عروسکی را برای خوش‌یمنی به پشتش بسته، فلوجه، عراق، ۱۴ نوامبر ۲۰۰۴

Source :