برای نخستین بار در ایران و مطالعات پژوهشی تاریخ عکاسی ایران، نمایشگاه عکس‌های طنز و مضحکه دوران قاجار در موزه عکسخانه شهر به روی دیوار می‌رود.

این عکس‌ها عمدتاً مربوط به دوران ناصری و مظفری است و تعدادی از عکاسان برجسته تاریخ عکاسی ایران آن‌ها را پدید آورده‌اند. برگزاری نمایشگاهی با این موضوع در جهان هنر نیز بی‌سابقه است. این نمایشگاه به‌انتخاب محمدرضا طهماسب‌پور؛ پژوهشگر و محقق حوزه تاریخ عکاسی ایران و کیانوش معتقدی؛ پژوهشگر و مترجم حوزه تاریخ هنر قاجار تدارک و گردآوری شده است.

در بخشی از متن بیانیه نمایشگاه چنین آمده است: «آن‌چه داستان عکاسی در ایران عصر قاجار را مهم می‌کند، تجربه‌گرایی عکاسان و شکل‌گیری گونه (ژانر)های تازه‌ای بود که در طبقه‌بندی فرم‌شناسانه تاریخ عکاسی جهان قابل مطالعه و تجزیه و تحلیل است. یکی از این ژانرهای نو، عکاسی طنز و مضحکه بود که در بیشتر موارد توسط عکاسان درباری و در فضاهایی چون کاخ گلستان و دیگر باغ‌ها و خانه‌های اشراف و اعیان انجام شده است. در همین راستا و با نگاهی به مجموعه عکس‌های باقیمانده از میانه‌ی عصر ناصری(حدود ۱۵۰ سال پیش) می‌توان آرام آرام شکل‌گیری جریان‌های نو در عرصه‌ی عکاسی ژانر را مشاهده کرد. در این میان سهم عکاسانی هم‌چون آقارضا عکاس‌باشی، حسینعلی عکاس، میرزا احمد عکاس‌باشی و میرزا ابراهیم عکاس‌باشی … در فاصله دو دوره ناصری و مظفری، در ثبت و ضبط عکس‌هایی با مضامین طنز و مضحکه بیش از دیگران قابل بررسی است و تلاش‌های ایشان را می‌توان سرآغاز سبکی نو در زمینه‌ی عکاسی در دوره‌ی قاجار به شمار آورد.

نمایشگاه پیشِ رو، بخشی از پروژه‌ی پژوهشی‌ایی است که می‌کوشد تا سبک‌ها و بخش‌های کمتر شناخته‌شده‌ی عکاسی ایران در دوران قاجار را معرفی و مطالعه کند. مجموعه عکس‌های ارائه شده در این نمایشگاه، با تمرکز بر نمونه عکس‌های طنز با محوریت انسان (عکاسی پرتره) گزینش شده و در میان این تصاویر؛ می‌توان اندیشه و سلیقه‌ی عکاسان خوش ذوقی را دید که به دور از رسمِ معمول و عُرف جامعه، به آفرینش و ثبت لحظاتی فراواقعی و غیرمتعارف از زندگی روزمره‌شان پرداخته‌اند و مسیری تازه را در کار با دوربین و رسانه عکس، پیشِ ‌روی مخاطب می‌گذارند. هرچند نباید فراموش کرد که این تصاویر در زمانه‌ای ثبت شده‌اند که ژانر عکاسی طنز نه فقط در ایران، بلکه در سطح بین‌المللی نیز مسیری تازه و ناشناخته بود و از این نظر، دستاورد کار آنان هم‌چنان تا امروز درخور ستایش است.»

این نمایشگاه در روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۶ در موزه عکسخانه شهر افتتاح خواهد شد و تا ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ دایر خواهد بود. علاقه‌مندان برای تماشای نمایشگاه می‌توانند به نشانی میدان هفتم تیر، میدان بهار شیراز، بوستان بهار شیراز، موزه عکسخانه شهر مراجعه کنند. برای اطلاعات بیشتر نیز با شماره تلفن ۸۸۸۴۸۹۹۳ تماس بگیرید.

‌نمایشگاه عکس‌های مضحکه
۱۶ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
ساعات بازدید: ۹ تا ۱۷ (افتتاحیه: سه‌شنبه ۱۶ اسفند ساعت ۱۶ تا ۱۸)
نشانی: تهران، میدان هفتم تیر، میدان بهار شیراز، بوستان بهار شیراز، موزه عکسخانه شهر
تلفن: ۸۸۸۴۸۹۹۳
موزه جمعه‌ها تعطیل است.