900519.jpg

مومنان به ادیان الهی در مقاطعی از سال با پرهیز از خوردن و آشامیدن و ارتکاب گناهان و حتی انجام برخی امور مجاز، به مقابله با نفس خویش می‌روند و در انتهای روز و ادامه عبادت خویش، با خوردن افطار روزه خود را شکسته و در آستان حضرت حق سر تسلیم فرود می‌آورند.
در این میان مسلمانان این فریضه الهی را بسیار محترم شمرده و از ماه میهمانی خدا بیشترین استفاده را می‌برند به طوری که نشاط روزه داری و عبادت در جمع دوستانه سفره‌های افطارشان که مملو از معنویت و روحانیت است هویداست.
این وحدت فرهنگ دینی به زینت تنوع قومی و جغرافیایی آراسته شده و قابی رنگین از سفره‌ای متفاوت با طعام معمولی روزمره زندگی و سرشار از حس تعبد، نوع دوستی و رافت و گذشت است پدید آورده است. سفره‌ای که برای هر کس، در هر جایگاه و مقام و سن و سالی، خاطره‌ای است از یک تجربه بی‌نظیر دینی و معنوی.
ثبت این لحظات در قالب تصویر و خاطرات، می‌تواند بخشی از میراث فرهنگی برگرفته از شیوه زندگی انسان مومن معاصر باشد و توشه‌ای برای نسل‌های آینده و انتقال فرهنگی که در سیل رسانه‌ای به شدت آسیب پذیر می‌نماید.
حرکتی در جهت نگاهی دوباره و زیبا به آئین‌ها و آداب و رسوم مردم خوبمان.
پایگاه فراگیر لقمه به عنوان دبیرخانه دائمی «مسابقات فرهنگی هنری سفره‌های ایرانی، اسلامی» در نظر دارد در ادامه فعالیت فرهنگی خود «چهارمین دوره مسابقه عکاسی از سفره‌های افطار» را به همراه دومین دوره «مسابقه خاطره نویسی افطار» برگزار نماید.

الف- مسابقه عکاسی از سفره‌های افطار
موضوع مسابقه:
 در این مسابقه نام سفره‌های افطاری تنها یک استعاره از کلیه عکس‌های مستند اجتماعی، خبری و یا خلاقه و مفهومی در خصوص افطار ماه مبارک رمضان و از هر نقطه‌ای در کشور عزیزمان و یا مسلمانان سایر نقاط جهان می‌باشد و به کلیه افطاری‌های یک نفره یا گروهی و بسیار وسیع نظیر آنچه در اماکن مقدس و زیارتگاه‌ها برگزار می‌شود اشاره دارد.
 آنچه که سفره افطار را از غذا خوردن معمولی جدا می‌کند معنویتی است که در این سفره وجود دارد. هر چه این نگاه معنوی و دینی در تصویرهای سفره‌های افطاری بیشتر متجلی باشد افطار، افطاری‌تر خواهد شد و این‌‌ همان ممیزه یک شام ساده با سفره افطار است. برگزارکننده با تکیه بر آداب و رسوم رایج از تمامی هنرمندان، عکاسان و علاقمندان دعوت می‌کند با نگاهی وسیع به موضوع «سفره‌های افطار» در دو بخش تک عکس و مجموعه عکس و با تاکید بر محوریت زیبا‌شناسانه عکس در این مسابقه شرکت کنند.
تعداد آثار ارسالی:
هر متقاضی می‌تواند حداکثر با ۵ قطعه عکس در بخش تک عکس و یا ۳ تا ۵ عکس در بخش مجموعه به صورت سیاه و سفید یا رنگی در قالب‌های آنالوگ یا دیجیتال شرکت کند.

گاه شمار مسابقه:
آخرین مهلت ارسال عکس: ۱۸ شهریورماه سال ۱۳۹۰
ارزیابی و داوری: حداکثر تا ۱۰ مهرماه ۱۳۹۰
اطلاع رسانی: از طریق سایت لقمه
نمایشگاه: بعدا اعلام می‌شود

دبیر مسابقه: محمد صالح حجت الاسلامی
هیات انتخاب و داوری: محمد ستاری، محمد مهدی رحیمیان و رسول اولیاءزاده.

جوایز برگزیدگان:
نفر اول: لوح تقدیر و یادمان نمایشگاه به همراه شش میلیون ریال جایزه نقدی
نفر دوم: لوح تقدیر و یادمان نمایشگاه به همراه پنج میلیون ریال جایزه نقدی
نفر سوم: لوح تقدیر و یادمان نمایشگاه به همراه چهار میلیون ریال جایزه نقدی

حامیان این مسابقه
این مسابقه توسط بخش خصوصی و با مشارکت خانه عکاسان ایران و حمایت مرکز توسعه هنرهای معاصر ایران اجرا می‌شود و البته تاکنون همراهی عکاسان و هنرمندان عزیز در این سری مسابقات ضمن رونق بخشیدن به آن‌ها، زمینه ساز برگزاری مسابقات منظم سالیانه با تمرکز بر روی فرهنگ زیبای ایران اسلامی است.

آیین نامه شرکت در مسابقه:
۱- برگزارکننده به منظور احترام به سایر شرکت کنندگان هیچ زمانی را برای تمدید مهلت دریافت عکس در نظر نخواهد گرفت.
۲- شرکت در این مسابقه هزینه‌ای در برنداشته و برگزارکننده از تمامی عکاسان و علاقمندان برای حضور در این حرکت عکاسانه دعوت می‌کند.
۳- برگزارکننده در تعیین و اعطای رتبه در هر دو بخش «تک عکس» و «مجموعه عکس» تمایزی قائل نمی‌باشد.
۴- آثار به صورت تک رنگ، سیاه و سفید و رنگی و در قالب‌های آنالوگ و دیجیتال پذیرفته می‌شوند.
۵- گروه ارزیابی و داوری حداکثر ۴۰ قطعه عکس را برای نمایشگاه و چاپ در کتاب انتخاب می‌کنند که به تمامی عکسهایی که در نمایشگاه پذیرفته شده باشند گواهی شرکت و مبلغ پانصد هزار ریال برای تک عکس و یک میلیون و دویست هزار ریال برای مجموعه عکس به عنوان حق التصویر تعلق خواهد گرفت.
۶- برگزارکننده با توجه به اصل پویایی و پیشرفت و همچنین احترام به عکاس و مخاطب از پذیرش عکس‌هایی که در سایر مسابقه‌ها دارای رتبه بوده و یا جایزه‌ای را کسب کرده باشند، معذور است. ملاک تشخیص در این اصل، برگزارکننده و گروه داوران می‌باشند.
۷- هر متقاضی می‌تواند به صورت مستقل با ارسال حداکثر ۵ قطعه عکس در بخش تک عکس و با حداکثر ۵ قطعه عکس در بخش مجموعه عکس، شرکت کند.
۸- عکس‌های ارسالی تنها در اندازه‌ای که ضلع یکی از ابعاد عکس ۳۰ سانتی‌متر باشد، قابل پذیرش می‌باشند (مثلا: ۲۰×۳۰- ۲۴×۳۰- ۳۰×۴۰)
۹- امکان ارسال آثار به صورت اینترنتی نیز وجود دارد.
۱۰- در صورت ارسال پستی، متقاضیان ‌بایستی عکس‌های (اسلاید، نگاتیو، فایل) خود را در اندازه‌های تعیین شده با کیفیت مطلوب بصورت لوح فشرده ارسال نمایند.
۱۱- به منظور مشارکت متقاضی در انجام امور دبیرخانه‌ای، خواهشمند است آثار خود را درون پوشه‌ای با نام خود قرار داده و در لوح فشرده – سی دی – رایت نموده و به دبیرخانه ارسال نماید.
۱۲- عکس‌های دیجیتال و یا اسکن شده می‌بایست در ابعاد مناسب جهت چاپ در نسخه نمایشگاهی (۲۰ در ۳۰) و با فرمتJPG و با رزولوشن ۳۰۰dpi ارسال شود.
۱۳- عکس‌های ارسالی ‌بایستی بر روی لوح فشرده (سی دی) با اندازه‌های اصلی با کیفیت ۳۰۰ dpi و با فرمت jpg ارسال شوند
۱۴- برگزارکننده تنها ویرایشی را بر روی عکس می‌پذیرد که سندیت عکس را از بین نبرد، البته تنظیم نور و کنتراست و اصلاح رنگ قابل پذیرش است. ویرایش‌هایی به وسیله ابزار‌ها و نرم افزار‌ها که منجر به اتلاق عنوان دخل و تصرف باشد عکس را از دور مسابقه خارج خواهد کرد.
۱۵- نامگذاری فایل عکس‌های ارسالی بایستی با حروف و اعداد انگلیسی انجام شود.
برای نامگذاری فایل‌ها ابتدا نام خانوادگی ثبت شود. سپس با قرار دادن نقطه عدد عکس ارسالی و بعد از خط فاصله تعداد آثار ارسالی ثبت شده و سپس با درج نقطه شماره همراه عکاس تایپ شود. مثال:Eslami.1-5.09123208842 و Eslami.2-5.09123208842
۱۶- لوح‌های فشرده آثاری که مورد پذیرش داوران قرار نگرفته باشند پس از برگزاری مسابقه برای انجام کارهای پژوهشی مورد استفاده قرار خواهند گرفت و یا معدوم می‌شوند.
۱۷- برگزار کننده ضمن به کاربردن ‌‌نهایت کوشش خود در حفظ و نگهداری عکس‌ها هیچگونه مسئولیتی در قبال آسیب‌های ناشی از ارسال نامطلوب را نمی‌پذیرد، خواهشمند است در بسته‌بندی و ارسال آثار ‌‌نهایت دقت را صرف کنید.
۱۸- دبیرخانه مسابقه به طور قطع آثار دریافتی پس از مهلت اعلام شده را نخواهد پذیرفت.
۱۹- عکس‌های دریافتی که فاقد «فرم تکمیل شده شرکت در مسابقه» باشند، پذیرفته نخواهند شد.
۲۰- ستاد برگزاری، ارسال کننده را مالک عکس می‌شناسد اما در صورت تشخیص خلاف این نکته، برگزارکننده تمامی امتیازهای متعلقه را سلب و عکس مربوطه را از دور مسابقه حذف خواهد کرد.
۲۱- برگزارکننده مجاز است تا از عکس‌های منتخب گروه داوران در امور مربوط به تبلیغات دبیرخانه، نمایشگاه و چاپ کتاب با ذکر نام عکاس استفاده نماید.
۲۲- تمامی متقاضیان شرکت در مسابقه که در خارج از کشور سکونت دارند می‌توانند با ارسال فایل آثار خود در این رقابت شرکت نمایند. اطمینان از دریافت آثار ارسالی بر عهده متقاضی است.
۲۳- ارسال آثار به منزله قبول آیین نامه شرکت در مسابقه و تایید مالکیت عکس‌ها است.
۲۴- تصمیم گیری در مورد مسایل پیش بینی نشده بر عهده برگزار کننده است.
۲۵- تبعات عدم ارسال کامل اطلاعات خواسته شده نظیر عدم اطلاع رسانی از زمان نمایشگاه، عدم ارسال کتاب، عدم پرداخت به موقع حق التصویر‌ها و یا جوایز، به عهده شرکت کنندگان است.

نحوه ارسال آثار:
متقاضیان می‌توانند آثار خود را به صورت پستی به نشانی تهران، خیابان شریعتی، جنب سینما سروش، خیابان بوشهر شماره ۱۷، واحد ۳ کد پستی ۱۶۱۳۹۳۹۹۱۱و یا به صورت اینترنتی به نشانی loghme@gmail.com ارسال کنند اما به یاد داشته باشند که برای همه شرکت کنندگان تکمیل فرم فراخوان الزامی است.
متقاضیان برای دریافت فرم فراخوان می‌توانند به پایگاه فراگیر لقمه مراجعه کنند.
جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های همراه: ۰۹۱۲۳۲۰۸۸۴۲ – ۰۹۱۹۶۴۵۹۶۷۹ و ۰۹۳۶۷۸۳۲۸۹۶ تماس حاصل نموده و یا با نشانی loghme@gmail.com مکاتبه نمایید.

گفتنی است همزمان با این فراخوان، فراخوان مسابقه خاطره نویسی از سفره‌های افطاری نیز منتشر شده است.
مسابقات فرهنگی هنری سفره‌های ایرانی اسلامی طی سه سال گذشته به طور منظم برگزار شده و هم اکنون چهارمین سال برگزاری خود را آغاز کرده است. نمایشگاهی از ۴۰ عکس از سفره‌های افطاری مربوط به دوره‌های دوم و سوم این مسابقات هم اکنون در نمایشگاه بین المللی قرآن دایر است.