900803_2.jpg

دبیرخانه جشنواره ملی عکس مشهد فراخوان چهارمین دوره این جشنواره را منتشر کرد.

محورهای موضوعی جشنواره:
۱- آزاد (با گرایش ابداعی)
 (مشهد را چگونه تصویر می‌کنید؟ نگاه ذهنی به مشهد آرمانی)
۲- مردم و امام رضا (ع)
 (جلوههای حضور معنوی حضرت رضا (ع) در زندگی مردم، زائرین، و بازتاب این حضور معنوی در فضای شهری مشهد)
۳- مناظر شهری و زندگی روزمره در مشهد
 (معماری، بافت شهری، می‌ادین، بازار‌ها، کوی و برزن، مکانهای زیارتی و توریستی، گردشگاه‌ها، نمادهای شهر مشهد، مشاغل، داد و ستد و فرهنگ عامه)
۴- آلبومهای خانوادگی
 (مشهد در میان عکسهای آلبومهای خانوادگی: شامل تمامی عکسهای زیارتی، یادگاری و مستندی که خانواده‌ها در سفر به مشهد ثبت کردهاند و به نوعی مشهد سال‌های گذشته و دور را نشان می‌دهد)

مقررات:
۱ – همهی عکاسان آماتور و حرفهای از سراسر ایران حق شرکت در جشنواره را دارند.
۲- به جهت تقویت نگاه عکاسانه، دو اردوی عکاسی برای عکاسان استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی، و یک اردو برای عکاسان دیگر استان‌های کشور برگزار خواهد شد. این سه اردو دارای جلسه نقد و بررسی آثار ثبت شده در اردو خواهد بود و هیچگونه هزینه‌ای بابت ثبت‌نام متوجه شرکت کنندگان خراسانی یا شهرستانی نخواهد بود. عکاسان منتخب شهرستانی برای اردو به مدت چهار روز میهمان جشنواره خواهند بود.
۳- عکاسان شرکت کننده در اردو ملزم به شرکت در جشنواره هستند.
۴ – عکس‌های ارسالی در بخش یک (آزاد) می‌توانند غیر مستند باشند. خلاقیت و بداعت شرط اصلی عکس‌های ارسالی برای این بخش است. هدف از این بخش نگاه تازه به شهر مشهد است. در ویرایش عکس‌های ارسالی برای این بخش محدودیتی وجود ندارد.
۵- عکسهای ارسالی در بخش‌های سه و چهار حتماً باید در محدوده شهر مشهد و در سال ۱۳۹۰ ثبت شده باشند. اما در محور موضوعی دو (مردم و امام رضا ع) عکاسان می‌توانند آثاری را که مکان عکاسی آن در مشهد نیست اما مرتبط با این بخش است، نیز در مسابقه شرکت دهند.
۶ – نگاه اسنادی، محض و مستندگونه به شهر مشهد هدف و روش اصلی این جشنواره است (به جز بخش آزاد با گرایش ابداعی).
۷ – رقابت میان تکعکسهای رسیده برگزار می‌شود و جشنواره از پذیرش مجموعه عکس – بهدلیل ضعف آموزشی در شناخت صحیح مجموعه عکس و ظرفیتهای آن – معذور است.
۸ – هر عکاس می‌تواند حداکثر ۱۵ تکعکس در بخشهای چهارگانه جشنواره ارسال کند. این ۱۵ عکس می‌توانند در یک بخش، یا پراکنده در محورهای موضوعی جشنواره باشند.
۹ – آثار می‌توانند رنگی، سیاه و سفید، ثبت آنالوگ، دیجیتال، برخوردار از تکنیکهای لابراتواری در چاپ یا پردازشهای نرمافزاری بنا بر انتخاب و صلاحدید عکاس (و هماهنگ و متناسب با بخش ارسالی) باشند و محدودیتی از این بابت وجود ندارد.
۱۰- آثار باید فقط به صورت فایل Jpeg و اندازه ضلع بزرگ حداقل Pixel۳۵۰۰ (در عکسهای افقی Width=۳۵۰۰pixel و در عکسهای عمودی Height=۳۵۰۰ pixel) بر روی CD یا DVD ارسال شوند. نیازی به ارسال پرینت یا نسخه چاپ شده نیست.
۱۰ الف – آثار برای بخش ۴ (آلبوم‌های خانوادگی) نیز بایستی به صورت یک فایل اسکن شده که اندازه آن مطابق شرایط بند قبلی باشد، بر روی CD یا DVD ارسال شود. آثار پذیرفته شده در بخش ۴ با عنوان «احیا کننده» به جای «عکاس» در کتاب نفیس جشنواره منتشر خواهد شد.
۱۰ ب- نحوه نامگذاری فایل‌ها: از چپ به راست:
شماره عکس – نام و نام خانوادگی – شماره بخش به صورت تایپ انگلیسی
مثال: آقای محمد نفیسی برای دوازدهمین عکس خود که در بخش آزاد ارسال می‌کند: 900803_7.gif
۱۰ ج- از نامگذاری فارسی و یا استفاده از هرگونه کاراکتر فارسی در نام فایل‌ها جداً خودداری فرمایید.
۱۱ – آثار منتخب داوران بلافاصله پس از اتمام جلسه داوری در سایت جشنواره و سایت عکاسی به نمایش درخواهد آمد. این آثار همچنین در سال ۱۳۹۱ در کتاب نفیس جشنواره به چاپ خواهد رسید و به جهت اهداف آموزشی جشنواره، یک نسخه از این کتاب برای همه شرکتکنندگان ارسال خواهد شد.
۱۲- برگزار کننده تعداد معدودی از آثار پذیرفته نشده را در بخش جنبی به نمایش درخواهد آورد.
۱۳- در قدردانی از ویرایش تصویری مناسب عکاسان، یک اثر از میان آثار ارسالی در بخش ۱ (آزاد ابداعی) و یک اثر از میان آثار ارسالی در بخش‌های ۲ و ۳ توسط داور این بخش معرفی و تقدیر خواهد شد. ضمنا شرکت کنندگان محترم را به مطالعه بیانیه‌های داوری ویرایش تصویر مندرج در کتاب‌های دوره قبل ارجاع می‌دهیم.
۱۴ – CD‌ها و DVD‌های ارسالی عودت نمی‌شوند و پس از پایان جشنواره معدوم می‌شوند.
۱۵ – عکاسان باید آثار خود را حداکثر تا پایان وقت اداری روز پنج‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۰ به دبیرخانه جشنواره تحویل و یا بوسیله پست پیشتاز بهگونهای ارسال کنند (۷۲ ساعت زود‌تر) که تا همین زمان به دبیرخانه وصول شود. در صورت ارسال پستی مستدعی است نشانی دبیرخانه را به طور کامل پشت بسته ارسالی مرقوم فرمایند.
۱۶ – ارسال آثار بهمعنای پذیرش تمامی مقررات این جشنواره است.

گاه‌شمار جشنواره:
اردوهای عکاسی: آبان و آذر ۱۳۹۰
کارگاه‌های جشنواره: آبان و آذر ۱۳۹۰
آخرین مهلت ارسال آثار: پایان ساعت اداری روز ۱۵ دی ۱۳۹۰
داوری: ۳۰ دی ۱۳۹۰
اطلاعرسانی: ۱ بهمن ۱۳۹۰
مراسم پایانی: هفته پایانی بهمن ۱۳۹۰

جوایز:
به نفرات اول تا سوم در بخشهای یک، دو و سه، و منتخب ویرایش نرمافزاری مجموعا هشتاد میلیون ریال جایزه نقدی اهدا خواهد شد.

رییس ستاد جشنواره: هادی مظفری
دبیر جشنواره: کیارنگ علایی
مدیر اجرایی جشنواره: سیدمجتبی خاتمی
هیأت داوران: شهریار توکلی، دکتر محمد ستاری، فرامرز عامل بردبار، دکتر نعما محمدیان روشن، دکتر مهدی مقیم‌نژاد
داور بخش ویرایش تصویر: مهدی رضوی
گرافیست جشنواره: سعید مزینانی
مسؤول دبیرخانه: الهه ابراهیمی
مدیر سایت: حمید جسمی

نشانی دبیرخانه: مشهد، کوهسنگی، انتهای خیابان شهید بهشتی، خانه هنرمندان شهرداری مشهد، دبیرخانه چهارمین جشنواره ملی عکس مشهد
تلفن: ۰۵۱۱۸۴۱۵۰۷۰ – ۰۵۱۱۸۴۰۲۹۲۱



فراخوان اردوهای عکاسی چهارمین جشنواره ملی عکس مشهد


چهارمین جشنواره ملی عکس مشهد در تداوم سیاستهای آموزشی خود و پس از برگزاری متوالی سه دوره جشنواره ملی عکس مشهد و به تصویر کشیدن ظرفیتهای مختلف این کلانشهر توسط بیش از یازده هزارعکس ثبت شده در این سه دوره، در سال جاری نیز اقدام به برپایی سه اردوی تخصصی عکاسی به همراه کارگاه تحلیل آثار می‌کند.
جزییات این اردو‌ها به شرح ذیل است:

اردوی ویژه‌ی عکاسان شهرستانی:

جمعه ۲۷ آبان لغایت دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۰
عکاسان دعوت شده به این اردو، به مدت چهار روز میهمان جشنواره خواهند بود و تمامی هزینه‌های ایشان در مشهد (اسکان در هتل، صبحانه، نهار، شام) بر عهده جشنواره خواهد بود.

چگونگی ثبت نام:
علاقه‌مندان و داوطلبان غیر خراسانی شرکت در این اردو باید رزومه (بیوگرافی) خود را که در آن فعالیت‌های عکاسی ایشان ذکر شده باشد از صبح یک‌شنبه ۸ آبان ۱۳۹۰ حداکثر تا ساعت ۲۴ پنج‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۰ به صورت یک فایل وُردی به آدرس الکترونیکی khatami_seyed@yahoo.com ارسال کنند.
دبیرخانه جشنواره پس از بررسی رزومه‌های دریافتی، اسامی منتخبین و پذیرفته شدگان را در صبح روز شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۰ در سایت «عکاسی»، پایگاه اینترنتی جشنواره و سایت «من و عکس» منتشر خواهد کرد.
عکاسان منتخب از صبح جمعه ۲۷ آبان لغایت عصر دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۰ در مشهد مقدس میهمان ما خواهند بود.

اردوهای ویژه‌ی عکاسان خراسانی:

اردوی اول: پنج‌شنبه ۳ آذر ۱۳۹۰، ساعت ۷ صبح لغایت ۲ بعد از ظهر
اردوی دوم: پنج‌شنبه ۱ دی ۱۳۹۰، ساعت ۷ صبح لغایت ۲ بعد از ظهر
زمان و مکان ثبت نام: شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۰، از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر در محل دبیرخانه جشنواره.
چگونگی ثبت نام: ثبت نام به صورت حضوری برای عکاسان مشهدی (حضور خود عکاس، نه نمایندهی وی) خواهد بود، جهت ثبت نام، کد ملی و یک قطعه عکس پرسنلی جهت صدور کارت شناسایی اردو به همراه داشته باشید.
ثبت نام عکاسان غیر مشهدی ساکن در شهرستان‌های استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی به صورت تلفنی (شماره تماس: ۰۵۱۱۸۴۰۲۹۲۱) در همین روز و همین ساعات میسر خواهد بود.
نشانی دبیرخانه جهت ثبت نام حضوری: مشهد، کوهسنگی، انتهای خیابان شهید بهشتی، خانه هنرمندان شهرداری مشهد، دبیرخانه چهارمین جشنواره ملی عکس مشهد

چند نکته جهت یادآوری:
• ساعت آغاز اردوهای عکاسان خراسانی ۷ صبح و از محل خانه‌ی هنرمندان مشهد (کوهسنگی، انتهای خیابان شهید بهشتی) خواهد بود.
• دبیرخانه فقط در روز شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۰ و در ساعات مقرر به ثبت نام عکاسان مشهدی خواهد پرداخت.
• ثبت نام تلفنی فقط مختص عکاسان شهرستان‌های استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی می‌باشد.
• دبیرخانه جشنواره پس از اتمام دو اردوی عکاسی ویژه عکاسان خراسانی، کارگاهی جهت تحلیل آثار ثبت شده برگزار خواهد کرد.