شادی قدیریان در نمایشگاه گروهی عکس در سیاتل

شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۱
مرکز عکاسی NW در شهر سیاتل آمریکا از ۵ آبان‌ماه جاری میزبان نمایشگاهی از آثار چند هنرمند زن آسیایی از جمله دو مجموعه عکس از شادی قدیریان، عکاس ایرانی، شده است. 
در این نمایشگاه ۵ هنرمند زن از کشورهای ایران، هند و افغانستان با ارائه‌ی آثار عکاسی خود سعی در بررسی ابعاد مختلف نقش زن در کشورهایشان با توجه به ساختارهای فرهنگی و مذهبی، محدودیت‌های بیانی و رسانه‌های گروهی داشته‌اند. مجموعه عکس‌های «زنان قاجار» و «نیل، نیل» از شادی قدیریان نیز بخشی از آثار حاضر در این نمایشگاه است.  

دست‌اندرکاران این نمایشگاه در توضیح مجموعه عکس «زنان قاجار» می‌نویسند: «شادی قدیریان در این مجموعه که مربوط به سال ۱۹۹۸ است تحت تاثیر پرتره‌های استودیویی که در اواخر قرن نوزدهم به هنگام حکومت قاجاریه در ایران رواج داشته با استفاده از نقاشی‌هایی که به عنوان پس‌زمینه‌ در آتلیه‌ها به کار می‌ورند و ترکیب آنها با زنان جوانی که لباس‌های سنتی آن دوران را بر تن دارند و هرکدام حامل المانی از دنیای مدرن امروزی هستند کنکاشی ظریف و جسورانه در موقعیت و محدودیت‌های زن ایرانی در طول تاریخ سیاسی و اجتماعی کشورش داشته است. عکاس خودش درباره‌ی این آثار می گوید این عکس‌ها مانند آیینه‌ای هستند که احساس درونیم را در آن زمان بازتاب می‌دهند؛ احساسی از سرگردانی میان سنت و مدرنیته.» 

در این رویداد هنری، که تا ۲۵ آذرماه سالجاری برای بازدید عموم دایر خواهد بود، غزاله سامی‌زی، عکاس افغان ساکن آمریکا، دیگر هنرمند حاضر است که سعی دارد با مجموعه‌ای از عکس‌ها و چیدمان‌های خود به بیان تفاوت‌های زندگی روزمره‌ی زنان افغانستان با زنان غربی بپردازد. هر سه هنرمند دیگر شرکت‌کننده اهل کشور هند هستند. مانجیرا شارما با استفاده از المان‌های آشنا در هنر سرزمین هند به بازسازی ۹ پرتره‌ی کلاسیک از خدایان اساطیری در فرهنگ بودایی پرداخته، پریا کامبلی با عکس‌های ترکیبی و صحنه‌آرایی شده روی مساله‌ی ناپایداری و شکاف‌های فرهنگی در اثر مهاجرت متمرکز شده و آنو پالاکونا متیو با پرتره‌های تاریخی به جای مانده از ساکنان هندوستان و سرخپوستان بومی آمریکا در جستجوی یافتن شباهت‌های انسانی است. 

گفتنی‌ست مرکز عکس NW (مخفف شمال‌غربی) فعالیت خود را از اوایل دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی به عنوان یک مدرسه‌ی آموزش عکاسی در شهر سیاتل، مرکز ایالت واشنگتن در منتهی‌الیه شمال‌غربی آمریکا، آغاز کرد ولی اکنون تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین و مهمترین مراکز فرهنگی و هنری در غرب این کشور شده است.  این مرکز که به طور تخصصی به عکاسی معاصر می‌پردازد در سال‌های اخیر علاوه بر برپایی دوره‌های مختلف آموزشی و نشست‌های تخصصی در زمینه‌ی عکاسی میزبان بسیاری از نمایشگاه‌های عکاسان معاصر از سراسر جهان هم بوده است. 
نویسنده کاوه بغدادچی


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • تاریخ عکاسی
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاس؛ استودیو
  • حرفه: هنرمند شماره ۶۷
  • تقویم حرفه: هنرمند ۱۳۹۷ - ۶ طرح جلد
  • تکنیک‌های ویرایش عکس در فتوشاپ
  • ترکیب بندی در عکاسی - لوری اکسل
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • مرجع کامل آموزش نرم افزار لایت روم
  • آنگاه - شماره ۵
  • شورشیان هنر قرن بیستم
  • کادربندی درعکاسی
  • مبادی سواد بصری - مترجم: مسعود سپهر
  • نقد عکس
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکس و دیدن عکس
  • گذر امروزی در طهران دیروزی
  • نقوش آهنی
  • عمامه داران
  • جام تهی
Powered by Practicalidea