چگونه عکس پانوراما بیافرینیم؟ - قسمت دوم

دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۸۸

در قسمت اول مقاله +  مروری داشتیم بر ابزار مورد نیاز برای عکاسی پانوراما. در بخش دوم به بحث آماده سازی مقدمات و تهیه عکسهای پانوراما خواهیم پرداخت.


2- مقدمه چینی برای عکاسی پانوراما

انتخاب نقطه مناسب برای عکاسی:
اگر هدف اصلی شما برای گرفتن یک عکس پانوراما چاپ کردن آن است، پیشنهاد می‌کنم از قرار دادن دوربین در نزدیکی کناره های منظره دوری کنید.
برای مثال، اگر شما دوربین را نزدیک به لبه پلی قرار می‌دهید، به طور خود به خود قسمتی از پل ناپدید خواهد شد. بنابراین شما یک منحنی ناقص در عکس پایانی خواهید داشت.
اگر ازیک لنز واید استفاده می‌کنید سعی کنید در کادر خود از المانهای پویا استفاده کنید. اگر در منظره شما یک آفتاب شدید قرار داشت که باعث به وجود آوردن مشکل در نوردهی می‌شد سعی کنید نقطه ای را برای عکاسی انتخاب کنید که خورشید پشت جسمی‌پنهان شود. برای مثال می‌توانید خورشید را پشت درخت، ساختمان یا مجسمه ای قرار دهید.
در زیر به بررسی چند عکس پانوراما می‌پردازیم.

 

image001.jpg
پیش زمینه خالی بسیار زیاد است.


image003.jpg
کمی‌بهتر است، اما برج آزادی در کنار پیش زمینه وسیع عکس، کمی‌دور بنظر می‌رسد.


image005.jpg
گلها پیش زمنیه خوبی برای جلب توجه بیننده هستند.


image007.jpg
از خطوط می‌توان پیش زمینه خوبی برای هدایت بیننده در سراسر عکس به وجود آورد.

 

image009.jpg
دوری کردن از آسمان یکنواخت بوسیله استفاده از المان درختان.



عکاسی پانوراما بدون استفاده از سه پایه:
برای بدست آوردن نتیجه خوب بدون استفاد از سه پایه، مطمئن شوید که روی یک نقطه ایستاده اید و در هنگام چرخیدن و عکس گرفتن دوربین را نزدیک خود (نقطه چرخش) گرفته اید.
در هنگام عکسبرداری از جای خود تکان نخورید و به سمت جلو و عقب نروید، سعی کنید آرام و استوار باشید. کاری که شما می‌کنید همان شبیه سازی پایه دوربین است: یعنی دوربین را تراز و استوار نگه داشتن و چرخاندن آن حول یک نقطه ثابت. تمام این نکات به شما کمک می‌کند تا پانوراماهای خوبی بیافرینید.


3- عکس گرفتن برای ایجاد یک تصویر پانوراما

چه تعداد عکس نیاز است؟
هر عکس باید نزدیک به 50% یا حداقل 30% با عکس قبلی و بعدی اشتراک داشته باشد.
دقت داشته باشید که برای میزان اشتراک با عکس بعدی اهمیت ندارد که دقیقا چه مقدار اشتراک قرار می‌دهید و یا حتی مقدار این اشتراک می‌تواند بین هر جفت عکس متفاوت باشد، بنابرین فقط مقدار اشتراک را حدس بزنید کافی است. اگر فکر می‌کنید که به 10 عکس نیاز دارید اما 9 یا 11 عکس می‌گیرید اهمیتی ندارد.
اما اگر می‌خواهید تعداد عکس مورد نیاز را به طور دقیق پیدا کنید طبق فرمول زیر محاسبه کنید.
اولین کار این است که مقدار میدان دید افقی ( HFOV ( Horizontal Field of View را برای عکستان پیدا کنید که بستگی به جهت دوربین دارد. ( عکستان عمودی یا افقی باشد )

اگر از دوربین 35mm استفاده می‌کنید این مقدار برابر است با:      

Portrait HFOV = 2 * tan-1(12 / focal_length)  image011.jpg

 Landscape HFOV = 2 * tan-1(18 / focal_length)  image013.jpg

بعد از بدست آوردن مقدار HFOV به وسیله فرمول زیر تعداد عکس مورد نیاز را بدست بیاورید، توجه داشته باشید فرمول زیر فقط برای پانورامای 360 درجه با 50% اشتراک بین عکس می‌باشد.

Number of images to take = 36000 / ( 50 * HFOV )

فرمول دیگر برای بدست آوردن تعداد عکس با مقدار اشتراک و زاویه نمای پانورامای متغیر می‌باشد، فرض می‌کنیم P مقدار درصد اشتراک و A زاویه نمای پانوراما.

Number of images to take = 100 * A / ( (100 - P) * HFOV )

بدین ترتیب شما می‌توانید تعداد عکسها را حساب کنید.

عمق میدان:

به دلیل اینکه عکسهای پانوراما میدان دید وسیعی را در بر می‌گیرند باید از ابتدای منظره تا افق دور دست منظره کاملا شارپ و واضح باشد، در نتیجه نیاز به عمق میدان زیادی می‌باشد. می‌توانید با Hyper Focal Distance بیشترین عمق میدان را بدست آورید.
به یاد داشته باشید در مواقعی که در فضای داخلی عکاسی می‌کنید نیازی ندارید که فرا تر از دیوارهای اتاق کانونی باشد و در نتیجه می‌توانید برای کاهش زمان نوردهی از دیافراگم های باز استفاده کنید.
در هنگام عکاسی مقدار کانونی خود را تغییر ندهید زیرا باعث تغییر در میدان دیدعکس می‌شود و بسیاری از نرم افزارها نمی‌توانند از پس این تغییر بر آیند.
پس در پایان نیاز دارید به:
1.تصمیم بگیرید که چه مقدار عمق میدان نیاز دارید.
2.مطمئن شوید تنظیماتتان برای تمام تک عکس پانورامایتان مناسب است یا خیر.

تعادل سفیدی:

بعضی دوربین های دیجیتال می‌توانند رنگ ها را که در اثر تابش نور به وجود می‌آیند را اصلاح کنند. برای مثال نور تنگستن باعث بجود آمدن رنگ زرد در سراسر عکس می‌شود.
اگر از منظره ای عکاسی می‌کنید که چندین نور ترکیبی دارد دوربین برای هر عکس تعادل سفیدی مختص به همان عکس را تنظیم می‌کند. بنابر این شما در آخر هنگام ادغام کردن آنها به مشکل برخواهید خورد زیرا رنگها در هر فریم متفاوت است.
باید یک تعادل سفیدی  برای تمام عکسهایتان داشته باشید پس بهترین تعادل سفیدی را برای عکسهایتان به صورت دستی انتخاب کنید. به این ترتیب که از منظره چندین بار با تعادل سفیدی های مختلف عکس بگیرید و در آخر ببینید کدام بهترین است.
البته اگر با فرمت RAW عکاسی می‌کنید دیگر مشکل تعادل سفیدی نخواهید داشت زیرا با نرم افزار های RAW Processing می‌توانید هنگام پردازش عکس  بهترین تعادل سفیدی رو انتخاب کنید.

کنتراست و روشنایی (نور دهی) :

مشکلات و اختلافات نوری بر اساس موارد زیر می‌باشد:
1- مناطقی که سایه زیاد و نور شدید می‌باشد، اختلاف نوری زیاد بین روشنایی و سایه ها.
2- در بخشی از منظره نور مستقیم وارد دوربین شود.
من این روش را مناسب دیدم که دوربین را بگردانم در حالی که شاتر را تا نیمه نگه داشته‌ام در این صورت دوربین در حال فوکوس کردن و همچنین در حال نور سنجی می‌باشد و به راحتی می‌توانم جاهایی که به مشکل بر خواهم خورد را ببینم. اگر نور دهی تغییر کند مطمئنا به مشکل بر می‌خوریم. اگر اجازه بدهیم که دوربین در مورد نورسنجی تصمیم بگیرد یقینا هر فریم پانوراما به نور ایده آل ثبت می‌شود، اما این باعث می‌شود که در قسمتی از عکس که نور زیاد است سایه ها تاریک ودرعکس بعدی که نور کم است سایه ها روشن ثبت شوند. این به این معنا است که هنگام ادغام عکس به مشکل بر خواهیم خورد.
به عکس زیر که در فرهنگستان هنر با مد خودکار گرفته ام توجه کنید.

image015.jpg

عکس  1 و 2 تغییرات نوردهی را به طور برجسته نشان می‌دهد و تغییرات کمتری در عکسهای 5 و 6 می‌بینیم.
نرم افزار های مختلف از عهده این اختلاف تضاد بر نخواهند آمد بنابراین روش زیر را پیشنهاد می‌کنم.
من از روش 1 Stop استفاده می‌کنم، یعنی اجازه می‌دهم نوردهی تا 1 Stop تغییر کند، برای مثال اگر میانگین نوردهی با سرعت 1/30s باشد سپس دیگرعکسها نباید کمتر از 1/60s یا بیشتر از 1/15s باشد.
بهترین کار اینست که مناطق روشن و تاریک را نورسنجی کنید وسپس میانگین آنرا بدست بیاورید و با استفاده از روش 1 Stop می‌توانید مناطق تاریک را کمی‌روشنتر و مناطق روشن را کمی‌تاریکتر ثبت کنید.

image017.jpg

همانطور که در تصویر می‌بینید عکسهایی که نور شدید در آن وجود ندارد، سرعت شاتر را پایین برده ام و عکسهایی که نور شدید وجود دارد سرعت شاتر را بالا برده ام. اگر اجازه می‌دادم دوربین به طور خودکار ار فریمی‌که دارای نور شدید است عکاسی کند یک عکس ضد نور به وجود می‌آمد، مانند عکس شماره 1 در تصویری که دوربین روی مد خودکار بوده.
اگر دوربین شما دارای تنظیم دستی است، می‌توانید نوردهی را تغییر بدهید. اگر این طور نیست و نمی‌توانید این کار را انجام بدهید بهترین کار اینست که نوردهی را بر اساس منظره تنظیم کنید و سپس با استفاده از AE Lock تمام عکسهای شما با تنظیمات یکسانی به وجود می‌آیند.

نور پردازی در پانوراما:
اگر منظره‌ای که می‌خواهید عکس بگیرید دارای نور خوبی نباشد دوربینتان فوری استفاده از فلاش را پیشنهاد می‌کند.
توصیه می‌کنم که از فلاش روی دوربین استفاده نکنید، به دو دلیل:
1-فلاش سرخود دوربین پوشش میدانی محدودی دارد. زمانی که از لنز واید استفاده می‌کنید به هنگام فلاش زدن، قسمتی ازنور آن به لنز بر خورد می‌کند و باعث افتادن سایه لنز در عکس می‌شود.
2- فلاش سایه‌های شدیدی به وجود می‌آورد و موقع ادغام روی هم نمی‌افتند زیرا سایه ها با چرخش دوربین تغیر می‌کند.

پیشنهاد من برای نور پردازی:
1- از رفلکتورهای بزرگ استفاده کنید و نور فلاش را به آن بتابانید، زیرا در این صورت نور ملایمی‌به وجود می‌آید.
2- اگر در اتاق دارید عکاسی می‌کنید که دارای دیوارهای مناسبی است، از دیوار پشتتان به عنوان رفلکتور استفاده کنید، اما مراقب باشید که به هنگام استفاده از لنز واید سایه خودتان و دوربینتان در کادر نیفتد.
3- اگر در فضای داخلی عکاسی می‌کنید، تمام چراغ ها را روشن کنید تا نور مناسبی برای عکاسی داشته باشید. اما مراقب نور های مخلوط باشید زیرا باعث به وجود آمدن سایه های زیاد و ته رنگ زرد می‌شود به خصوص لامپ های تنگستن.
4- از استدیو فلاش با رفلکتور یا سافت باکس استفاده کنید، اما دقت داشته باشید هنگام عکاسی آنها را حرکت ندهید. زیرا با تغییر آنها سایه ها تغییر می‌کنند و به هنگام ادغام به مشکل بر می‌خورید.
5- از نوردهی طولانی استفاده کنید.

اگر شک دارید دو بار عکس بگیرید:
بعضی اوقات در عکستان پنجره‌ای وجود داردکه می‌خواهید بدون فرا یا فرو نوردهی شدن، منظره پشت آنرا ثبت کنید. نور دهی که شما برای داخل اتاق در نظر می‌گیرید ممکن است برای نمای بیرون پنجره مناسب نباشد. به همین دلیل می‌توانید دو عکس یا بیشتر از آن نما بگیرید، یکی با نوردهی معمولی که برای همه فریم های پانوراما یکی است و دیگر بر اساس نور سنجی نمای پشت پنجره یا هر قسمت دیگر که فکر می‌کنید نوردهی متفاوتی نیاز دارد، سپس می‌توانید به وسیله نرم افزارهای مناسب آن قسمت ها را جایگزین کنید و بعد ادغام کنید.

­Academy_Of_Art_s.jpg­

عکس بالا را با فاصله کانونی 12 میلیمتر, 38 فریم به صورت 3 ردیفه با 50 درصد اشتراک و بدون سر سه پایه پانوراما گرفته ام و این باعث شده خروجی کار خیلی تمیز نباشد. برای دیدن عکس بزرگتر روی عکس فوق کلیک کنید.
اما در نظر داشته باشید برای شروع شما هم می توانید بدون سر سه پایه پانوراما عکس بگیرید اما زمان بیشتری باید برای ادغام و روتوش آن بگذارید.
در پایان عکس 360 درجه را به تور مجازی تبدیل کردم, می توانید آنرا دانلود کنید + .

 کپی رایت مطالب و تصاویر: مرتضی صفاتاج



ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

نظرات

پاسخ به این نظر
سلام,

@سعيد حسامي : اگر مد دستي داره حتما ازش استفاده كنين بعد با نرم افزار PTGui كه اطلاعات بيشترش تو سايت www.ptgui.com هست براي ادغام عكسها استفاده كنين.

@امير & omid : براي تبديل mov به exe نرم افزار خاصي نيست بيشتر يه برنامه نويسي هست.
دوربين رو به سمت پايين گرفتم و تمام قسمت پايين رو عكس گرفتم هر چند كه سه پايه تو كادر بودن بعد قسمتهايي كه پايه دوربين هست رو روتوش كردم, البته سر سه پايه پانو هم باشه باز هم بايد قسمتي از پايه ها رو روتوش كرد.

@ امیر حسین : كار با دوربين كامپكتتون همون منطق SLR رو داره فقط يكم سختتر هستش چون تعداد عكساتون بيشتر مي شه و با يد سعي كنين فوكوس لنز هنگام عكاسي تغيير نكنه و حتما با مد دستي كار كنين اكر اين مد رو دوربينتون نيست سعي كنين نور دهي رو براي تمام عكساتون ثابت نگه دارين.
امیر
پاسخ به این نظر
من نرم افزاری دیدم که به MOV تبدیل کنه اما با پسوند EXE ندیده بودم. اگه میشه اسم نرم افزار و بگین.

عنوان کردید که عکس آخر رو بدون سر سه پایه گرفتید, میشه یه توضیح راجع به اینکه نمای زیر دوربین رو چطور گرفتید که پایه ها نیفتادند؟

amir.abdolpanah@yahoo.com

خوشحال میشم اگه جواب بدین.
----------------------------------------------
با تشکر
پاسخ به این نظر
سلام من هم یه آماتورم .
شاید بشه گفت که همین موضوع شگفت انگیز "پانوراما" باعث شد که من بسراغ عکاسی بیام.
راجع به این موضوع که با دوربین های کامپکت (فشرده) و جمع و جور که قابلیت اضافه کردن لنز رو ندارن [مثلا T500 Sony] چطور میشه این کار رو کرد؟؟
ممنون
پاسخ به این نظر
خیلی ممنون از مطالب مفیدتون

میخواستم اگر امکان داره روش و یا برنامه ویا برنامه هایی که برای تبدیل عکس 360 درجه به تور مجازی کاری که در پایان کقاله شما معرفی کردید برای داونلود را به من معرفی کنید خیلی وقت دنبال انجام دادن این کار هستم ولی کسی که از او راهنمایی بگیرم پیدا نکرده بودم ممنون میشم من رو راهنمایی کنید .آدرس من omius2@yahoo.com
سعيد حسامي
پاسخ به این نظر
سلام
ممنونم
واقعا عاليه
من يه آماتورم حتي شايد اونم نباشم خيلي سعي كردم با دوربين ساده خودم (نيكون اس 500)پانوراما بگيرم.ولي بعد از گرفتن عكسا چجوري بايد روي هم منطبقشون كنم. اين كارو بايد با رايانه انجام بدم؟ .
پاسخ به این نظر
@ محمد رضا حاجی حسینی : ممنونم دوست گرامي.
كنترل نور با اون دوربين بسيار دشوار هست, تبريك مي گم بهتون براي كار با اون دوربين و رسيدن به نتيجه مورد نظر. بله با بالا بردن ارتفاع مي شه تركيب مناسبي به جود آورد اما من با قرار دادن المانهاي جذاب بخصوص خطوط, ميانه بهتري دارم.
با توجه به پيشرفت تكنولوژي و عكاسان ديگه فكر نكنم زماني از شبانه روز باشه كه نتونند نور ايده آل رو در بيارند ;).
الان دوربين هاي راند شات http://www.roundshot.ch/xml_1/internet/de/intro.cfm خيلي استفاده مي شد و همچنين سيستم جديد 360 درجه SpheroCam HDR بسيار عالي هست http://www.youtube.com/watch?v=OKRnKvGNc9E
با لنزها وان شات هم به راحتي مي توان 360گرفت اما كيفيت پاييني دارند. http://www.0-360.com/

ممنونم دوباره براي در اختيار گذاشتن تجربتون.


@Fatima: ممنون, پانوراما عكاسي بسيار علمي هست كه مي شه يه كتاب مفصل ار اون نوشت. فكر مي كنم اين براي شروع عكاسي پانوراما كافي باشه. مطمئنا در ادامه در حين كار عكاسها به چيز هاي جديد تر بر مي خورند و فكر مي كنم فقط در حين كار مي تونند به اون برسن. اينها فقط يكسري نوشته هست و با خوندنشون كسي عكاس پانوراما نمي شه, بايد بريم بيرون و عكس بگيريم خراب كنيم و به سوالات جديد برسيم. تا جايي كه از تواناييم بر بياد براي پيدا كردن يسري جوابها مي تونم كمك كنم.

@سلمان طاهری : سلام
فكر نمي كنم اين منصفانه باشه كه در آخر فقط به چيدن چند تا عكس در كنار هم برسيم البته بايد ديد برداشت شما از پانوراما چيست.
تو اين مقاله هر نكته اي با عكس مرتبط با اون قرار داده شده براي بهتر درك كردن مفاهيم تئوري اون البته تنها بخشي كه به اون نپر داختم چگونه ادغام كردن عكس ها هست كه واقعا اصوليش بسيار دشوار هست. از جمله نرم افزارهاي پانو مثل PTGui هست.
قرار نيست اين 2 صفحه شما رو متحول كنه تنها كاري كه مي تونه انجام بده نشون دادن يه آور ويو از پانو هست و ديگه لازم نيست چند وقتي زمان بذارين تا به اون برسيد.
دوستان زيادي از اين نمونه كار آخري زياد مي پرسند كه آيا تو ايران قادر به اين كار هستيم يا نه. همونطور كه مي بينيد امكانش هست. خيلي از عكاس هاي پانوراما ايراني قادر به اين كار و كار هاي فوق العاده پيچيده تر هم هستن.
اگر با دوبار خوندن باز هم به نتيجه نرسيديد قسمتهايي رو كه فكر مي كنيد خوب ارائه نشدن البته ديد گاهتون جنرال باشه به ايميلم بفرستين لطفا. Info@mortezasafataj.com
سلمان طاهری
پاسخ به این نظر
سلام،
با تشکر از ارائه این مقالات مفید، یک مقدار نا هماهنگی بین عنوان مقاله، متن و در نهایت آخرین نمونه ارائه شده به چشم می خوره.چون با دیدن تیتر مقاله ذهن به طرف نمونه های فراوان Panorama که در اینترنت موجوده معطوف می شه. در حالی که با خواندن متن با آموزش عکاسی مواجه می شیم و به همین علت در پایان هیچ تصویر پانورامایی آفریده نمی شه و بیشتر چند تا عکس در کنار هم دیده می شه که اگر بین اونها کمی فاصله درنظر گرفته می شد به جای این عدم تطابق ها تصویر چشم نوازتری حاصل می شد.
fatima
پاسخ به این نظر
با تشکر از آقای صفاتاج وجود چنین مقالاتی در سایت بسیار مفید وآموزنده خواهد بود.
البته توضیحات مبسوط تر لازم به نظر میرسد
محمد رضا حاجی حسینی
پاسخ به این نظر
هنرمند گرامی برادر ارجمند آقای صفا تاج
ضمن عرض خسته نباشی وبا تشکراز اینکه تجارب ارزنده خودرا دردسترس عموم قرار میدهید سپاسگزارم

اینجانب هم تجارب نسبتا قابل قبولی در عکاسی پاناروما دارم که لازم میدانم که در اختیار دوستان قرار بگیرد

باتوجه به دوربینهای پاناروما از جمله مدل لینهوف که با قطع نکاتیو 12*6 اکسپوز میشد اینجانب باقطع مدل AV1.135موفق به ایجاد عکسهای فوق شدم که از جهت نور پردازی کار بسیارمشگلی بود لذا باتوجه به ورود دوربینهای دیجیتال به این عرصه سهولت کار آسان ترشده است . از اینرو چند مورد جهت رفع نواقص ایجاد عکس پاناروما حائض اهمیت میباشد از جمله رفع پیش زمینه زیاد میتوان در موقعیت قرار گرفتن جهت عکاسی از ارتفاع بالا پیش زمینه را به پس زمینه ای زیبا تبد یل نمود ودر مورد رفع سایه های مضر میتوان در ساعتی از روز 12الی 2بعداظهرعکاسی نمود تانوردهی یکدست وقابل قبولی داشت

باتشکر منتظر نظریه های بعدی شما هستم

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

فتوبلاگ‌ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

سایت عکاسی