تاثیر سرعت شاتر بر روی عکس

چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۲

سرعت شاتر با حرکت نسبت پیچیده‌ای دارد. عکاس می‌تواند از آن برای نشان دادن حرکت، یا ساکن کردن حرکت در عکس استفاده نماید. بنابر این سرعت شاتر یک ابزار مبتکرانه است که با کنترل مناسب آن می‌توان عکسهایی به یاد ماندنی گرفت.
سرعتهای شاتر کم
در شرایط سکون، بیشتر مردم می‌توانند در سرعت شاتر پایینی در حد 60/1 ثانیه دوربین را به اندازه لازم برای نلرزیدن ثابت نگه دارند. بااستفاده از یک تکیه گاه یا حالت مناسب بدن که بازوها به پهلو فشرده شده باشد، می‌توان حتا با سرعت شاتر پایینی در حد 15/1 ثانیه نیز عکسهای دقیقی گرفت. بطور کلی در سرعتهای شاتر زیر 30/1 ثانیه برای اطمینان از اینکه تکانهای دروبین بر روی عکس تاثیر نمی‌گذارد استفاده از سه‌پایه ضروری است.

سرعتهای شاتر بالا
سرعت شاتر بالا به سرعت 250/1ثانیه و بالاتر از آن گفته می‌شود. در این سرعت و بالاتر از آن، احتمال تکان خوردن دوربین کم شده و حرکتهای سریعتری را می‌توان به صورت ساکن نشان داد. سرعتهای شاتر سریع معمولا به یک لنز با شفافیت بالا و دیافراگم واید (عدد f های کم مثل f1.4~f2.8) نیاز دارد. هنگامی که نور محیط در بیشترین حد روشنایی نباشد با دیافراگم‌های بالاتر می‌توان به سرعتهای شاتر بزرگتر دست یافت.
در حالی که سرعتهای شاتر پایین به انتقال لرزش دست عکاس به دوربین حساس هستند، سرعتهای شاتر بالا دارای مشکل از دست دادن سوژه متحرک هنگام عبور از میدان دید لنز می‌باشند که بخاطر عکس‌العمل کند عکاس بوجود می‌آید. برای پرهیز از این تکنیک نگاه کردن با یک چشم در منظره یاب و باز نگه داشتن چشم دیگر می‌تواند موثر باشد. چشمی که در منظره یاب نگاه می‌کند میدان دید لنز را می‌بیند در حالی که چشم دیگر می‌تواند سوژه را دیده و به عکاس اجازه دهد که شاتر را در زمان درست بفشارد.
اهمیت جهت حرکت:



سرعتهای شاتر بالا برای ساکن کردن حرکتهایی نظیر یک چرخ در حال چرخش، یا جسم در حال سقوط، پرندگان در پرواز و ... لازم هستند. سرعتی از شاتر که برای ساکن کردن سوژه مورد نیاز است بستگی به جهت حرکت سوژه نسبت به دوربین دارد.
سوژه‌ای که موازی عرض کادر حرکت می‌کند نیاز به سرعت شاتر بالاتری نسبت به سوژه‌ای که در قطر کادر حرکت می‌کند دارد. مثلا اگر سرعت 1000/1 ثانیه سوژه‌ای را که در عرض کادر حرکت می‌کند ساکن می‌نماید، سرعت 350/1 ثانیه برای ساکن نمودن سوژه‌ای که قطری حرکت می‌کند کافی است.
تاثیر جهت حرکت بر روی سرعت شاتر را می‌توان با توجه در تصاویر زیر دریافت. از یک اتومبیل در حال حرکت تقریبا از فاصله مساوی و با همان سرعت شاتر عکس گرفته شده است.
حرکت قطری:


شکل 1- سرعت شاتر 350/1 ثانیه


شکل 2- سرعت شاتر 45/1 ثانیه
حرکت عرضی


شکل 3- سرعت شاتر 350/1 ثانیه


شکل 4- سرعت شاتر 45/1 ثانیه
توجه نمایید که هنگامی که خودرو بصورت قطری حرکت می‌کند (شکل 1) با سرعت 350/1 ثانیه چرخها ساکن شده‌اند، اما با همین سرعت شاتر در حرکت عرضی باز هم حالت حرکت دارند (شکل 3). همچینی در سرعت 45/1 خودرو در حرکت قطری (شکل 2) از حرکت عرضی (شکل 4) کمتر مات شده است.
در شکل 5 همان عکس با سرعت شاتر بالاتر گرفته شده و چرخهای خودرو کاملا ساکن نشان داده شده است.

شکل 5- سرعت شاتر 1000/1 ثانیه دنبال کردن سوژه (paning)دنبال کردن سوژه تکنیکی است که در آن عکاس باید در حالی که دوربین را محکم در دست گرفته و سوژه را در کادر قرار داده، با چرخش کمر حرکت سوژه را دنبال نماید. بااین کار سوژه واضح می‌افتد در حالی که پس زمینه مات و دارای حرکت نشان داده می‌شود و عکس حتا نمای زیباتری از قبل می‌یابد. این تکنیک بیشتر در بروشور اتومبیل‌ها که هدف نشان دادن احساس سرعت، قدرت و هیجان می‌باشد بکار می‌رود.

تعقیب از پشت یا روبرو
تعقیب تکنیکی شبیه به دنبال کردن سوژه است که در حالی که سوژه متحرک واضح است پس زمینه مات می‌شود.
در مثال زیر سوژه توسط عکاس دراتومبیلی در پشت سر تعقیب شده است. درختهای ساکن بخاطر حرکت مات شده‌اند، در حالی که اتومبیل متحرک ساکن نشان داده شده است.



سرعت شاتر 45/1 ثانیه

سرعتهای شاتر مورد نیاز برای بعضی از سوژه‌های مرسوم



یک سگ در حال دویدن بخصوص هنگامی که رو به دوربین می‌دود را می‌توان با سرعتهای شاتر پایین‌تر نظیر 350/1 ثانیه عکاسی نمود. ولی برای اطمینان از اینکه تمام حرکات ساکن نشان داده می‌شود سرعت 1000/1 بهتر است.
بطور کلی در مورد حیوانات در حال حرکت بالاترین سرعت شاتر ممکن را باید استفاده نمود و هنگام عکاسی برای اطمینان از کادر بندی درست عکس باید دو چشم را باز نگاه داشت.
همچنین برای ساکن نمودن ملخ‌های یک هواپیما که از بالای سر عبور می‌کند با سرعت شاتر 1000/1ثانیه و بالاتر نیاز است و همینطور در مورد یک پرنده در حال پرواز.



کنترل حرکت
در مورد بسیاری از سوژه‌های متحرک اگر توازنی بین ساکن شدن کامل حرکت و باقی ماندن احساس حرکت صورت گیرد عکسی تاثیرگذارتر بدست خواهد آمد.
در تصویر زیر سرعت شاتر 250/1 ثانیه است. این سرعت برای ساکن کردن آب اطراف اردک و سر و بدن اردک کافی است، ولی مات شدن بالهای اردک که با سرعت بالا حرکت می‌کنند احساس تحرک در پرنده را بخوبی نشان می‌دهد.

عکاسی از آب
قبل هم در این مورد نکاتی را نوشته بودیم ولی برای کامل شدن بحث سرعت شاتر دوباره در اینجا ذکر می‌کنیم. عکاسی از آب معمولا مشکلات خاص خود را دارد. در مثالهای زیر از یک فواره آب به عنوان سوژه استفاده شده است. برای ساکن کردن جریان آب معمولا به دیافراگم بزرگ و سرعت شاتر بالا نیاز است. در چنین حالتی مشکل کم بودن عمق میدان پیش می‌آید و بیشتر نواحی فواره با وضوح کامل دیده نمی‌شود.
در مثال زیر برای تاکید بر موضوع عکسها بریده شده‌اند. در تصویر اول از یک سرعت شاتر بالا برای ساکن کردن حرکت آب استفاده شده است. در تصویر پایینی از یک دیافراگم کوچک و سرعت شاتر کمتر استفاده شده و بنابر این دارای عمق میدان بزرگتر بوده و دیوار سیمانی پشت فواره را با وضوح بیشتری نشان می‌دهد.




سرعت شاتر 500/1 ثانیه و F8 و ناحیه کوچکی از تصویردر پایین. در این تصویر حبابها واضح‌تر هستند و قطرات آب در هوا ساکن شده‌اند. برای داشتن سرعت شاتر بیشتر باید دیافراگم بزرگتری داشته باشیم که باعث کاهش عمق میدان و مات شدن پس زمینه می‌شود.

سرعت شاتر 250/1 ثانیه و F22 و ناحیه کوچکی از تصویر در پایین. حبابها وضوح کمتری دارند و قطرات آب نشان داده نشده‌اند. اما استفاده از دیافراگم بسته‌تر عمق میدان را زیاد نموده و دیوار سیمانی باضح دیده می‌شود.سخن آخرهنگام عکاسی از سوژ‌ه‌های دارای حرکت سریع، استفاده از یک لنز یا گزینه زوم با میدان دیدی بازتر از تله‌فوتو تمام کادر توصیه می‌شود. میدان دید باز به سوژه ناحیه حرکت بیشتری می‌دهد و بنابر این فرصت بیشتری برای گرفتن عکس به وجود می‌آید. بعد از گرفتن عکس می‌توان با بریدن تصویر به کادر بندی مورد نظر دست یافت.برای استفاده از سرعت شاتر برای دستیابی به یک جلوه خاص نیاز به کمی تمرین است که بخودی خود جذاب می‌باشد.


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

نظرات

پاسخ به این نظر

رضا جان!

دست ات درد نكنه مثل همیشه خوب و مفید!

نمی دونم اون مطلب در باره ی خجیر و عكس هاى مرا دیدى و خواندى یا نه به هر حال لینك اش اینه!

http://www.shabah.org/archives/013193.html

ضمنا اگه یه سر به اینجا بزنى یه لنز كالب روى یه نیكون خواهى دید فكر كنم برات جالب باشه!

http://www.blackdiamondproductions.net/d100/page/%5b1%5d.jpg

پاسخ به این نظر

سلام دوست عزیز واقعا عالی بود. من همونطور كه از اسم وبلاگم كارم با حیوانات هست. و عكاس كه نمیشه گفت ولی یه كمی عكاسی بلدم و عكاس حیات وحش هستم. از شما میخوام به من یه دوربین دیجتال معرفی كنید با زوم بالا .البته با قیمت در حد 500 تا 600 و یا من را در خرید لنز تله برای دوربین

canon AE1 ممنون از شما.

mohsen
پاسخ به این نظر

سلام مطالب خیلی خوب هستن ..................ولی خیلی دیر به روز میشه من دلم آب شد

mehdi
پاسخ به این نظر

سلام به همه دوستان.

از اونجا كه تخصص من دوربینهای با زوم بالا هست من به آقا فرهاد میگم كه بهترین دوربین های با زوم بالا در حال حاضر olympus C750,

Panasonic lumix fz10 میباشند.الیمپوس الان تو بازار زیاده با قیمت حدود 440000كه دارای زوم اپتیكال 10 هست.دوربین خوبیه ولی بهتر از اون این دوربین جدید پاناسونیك كه دارای زوم 12 و همچنین دارای Image Stabilizationمیباشد كه اثر Hand Shake را روی سرعت های شاتر پایین خنثی میكند.البته تازه حدود یكماه هست كه وارد بازار اروپا شده ولی هنوز به ایران نرسیده.

قیمتشم 550 دلاره.تنها كمبودش نسبت به الیمپوس نداشتن ریموت ولی جزو بهترین دوربینها برای عكاسی outdoor هست.

محمد رضا تشکری
پاسخ به این نظر

سلام

لطفا مطالب آموزشی خودتون را در حد حرفهای کامل کنید



با امید موفقیییت روز افزون برای شما

پاسخ به این نظر

salam

mishe tel be man bedin?

vghan be komaketoon niyaz daram

merci

byebye

عطا
پاسخ به این نظر

با سلام

شاید سوال من مسخره باشد ... !

سرعت شاتر چیست و چگونه آن را اندازه گیری میکنند؟

با تشکر

عطا

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

فتوبلاگ‌ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

سایت عکاسی