برای مقایسه دوربین‌های DSLR و بدون آینه باید به چه نکاتی توجه کرد؟

خرید دوربین برای عکاسی یا فیلمبرداری حرفه‌ای (یا هر دو) به طور کلی به معنای انتخاب بین DSLR یا بدون آینه است. با اینکه هر دوی این دوربین‌ها از نظر ظاهری مشابه هستند، برای مثال هر دو لنزهای قابل تعویض دارند و به طور کلی از انواع اندازه سنسور استفاده می‌کنند، اما تفاوت‌های کلیدی نیز میان آنها وجود دارد. در این مطلب قصد داریم به مقایسه دوربین‌های DSLR و بدون آینه بپردازیم.

تفاوت‌های اصلی میان دوربین‌های DSLR و بدون آینه

در ابتدا اصول اولیه هر یک از دوبین‌های DSLR و بدون آینه را بررسی می‌کنیم. دوربین‌های DSLR از فناوری مشابه دوربین‌های فیلمبرداری استفاده می‌کنند که برای دهه‌ها وجود داشته است. این مدل برای افرادی که در سال‌های اخیر عکاسی را به طور جدی دنبال کرده‌اند، بسیار آشنا هستند.

عبارت DSLR مخفف Digital Single Lens Reflex است که با برخورد نور به آینه با زاویه ۴۵ درجه کار می‌کند. این نور مستقیما به یک منظره‌یاب نوری وارد می‌شود و به شما امکان می‌دهد دقیقا ببینید لنز به چه چیزی نگاه می‌کند. این یک مسیر نوری واقعی است و در وسط آن پردازش دیجیتال وجود ندارد. هنگامی که آماده عکس گرفتن هستید، برای نشان دادن حسگر تصویر، آینه از مسیر خارج می‌شود و اگر در گذشته از چنین دوربینی استفاده کرده‌اید، با نویز ملایم آن آشنا هستید.

در مقابل، در دوربین‌های بدون آینه نور از لنز عبور می‌کند و مستقیما به سنسور می‌رود تا پردازش شود. سپس یا روی مانیتور پشت دوربین یا در منظره‌یاب الکترونیکی (EVF) که در اصل یک مانیتور بسیار کوچک است، نمایش داده می‌شود. زمانی که عکس می‌گیرید، دوربین صرفا در حال ضبط تصویری است که در آن لحظه روی سنسور قرار گرفته است. در ادامه مطلب به توضیح دیگر تفاوت‌های دوربین‌های DSLR و بدون آینه می‌پردازیم.

وزن و ابعاد

معمولا دوربین‌های DSLR از نظر ابعادی بزرگ هستند که لزوما نکته منفی نیست؛ چرا که می‌تواند هنگام عکاسی با لنزهای تله فوتو بزرگ برای شما مفید باشد. البته این روزها برخی از دوربین‌های بدون آینه در ابعاد دوربین‌های DSLR نیز دیده می‌شوند. از سوی دیگر، بیشتر دوربین‌های بدون آینه معمولا کوچک‌تر و سبک‌تر از DSLR‌های معمولی هستند که آنها را به گزینه‌ای عالی برای سفر تبدیل می‌کند.

فوکوس خودکار

تفاوت اصلی دوربین‌های DSLR و بدون آینه در این است که دوربین‌های بدون آینه از یک سیستم فوکوس خودکار واحد برای هر دو صفحه نمایش پشت (نمای زنده) و تصویربرداری با منظره‌یاب استفاده می‌کنند، در حالی که دوربین‌های DSLR باید از دو مورد استفاده کنند.

دوربین‌های DSLR از سنسورهای فوکوس خودکار اختصاصی «تشخیص فاز» بهره می‌گیرند که در پایه دوربین پشت آینه قرار دارند. وقتی عکس می‌گیرید، آینه به سمت بالا می‌چرخد و از مسیر خارج می‌شود – به این معنی که سنسور AF دیگر در دسترس نخواهد بود. زمانی که دوربین‌های DSLR نمایش زنده نداشتند، این مشکل بزرگی نبود. اما زمانی که تقاضا برای تصویربرداری زنده با استفاده از صفحه‌نمایش عقب افزایش یافت، دوربین‌های DSLR مجبور شدند به سیستم‌های فوکوس خودکار روی بیاورند که از تصویر ایجاد شده روی خود سنسور استفاده می‌کردند.

این وضعیت تا به امروز ادامه داشته است؛ به این صورت که دوربین‌های DSLR یک سیستم فوکوس خودکار برای منظره‌یاب و یک سیستم جداگانه برای تصویربرداری با نمای زنده دارند. از نظر عملکرد، دوربین‌های بدون آینه برای سرعت فوکوس خودکار به دوربین‌های DSLR نزدیک شده‌اند و نه تنها از آن‌ها پیشی می‌گیرند، بلکه از نظر پوشش فریم و ویژگی‌های ردیابی نیز واقعا بهتر عمل می‌کنند.

منظره‌یاب دوربین

طراحی دوربین‌های بدون آینه به این صورت است که از منظره‌یاب‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند و این دوربین‌ها در مدت زمان بسیار کوتاهی پیشرفت بسیار زیادی داشته‌اند و آنچه که در منظره‌یاب می‌بینید، دقیقا همان چیزی است که در نمای زنده در صفحه پشتی شاهد آن هستید. جدیدترین و بهترین منظره‌یاب‌های الکترونیکی موجود دارای وضوح بالایی هستند که به سختی می‌توانید نقاط را ببینید و وضوحی دارند که واقعا آنها را به منظره‌یاب‌های اپتیکال نزدیک کرده است.

با این حال، این منظره‌یاب‌ها می‌توانند دچار «تاخیر» شوند؛ یعنی یک تاخیر کوچک بین آنچه دوربین می‌بیند و آنچه که صفحه نمایش نشان می‌دهد. البته با توجه به نرخ تازه‌سازی سریع‌تر نسبت به گذشته، این مشکل کمتر به چشم می‌آید و جدیدترین حوزه تمرکز برای تولیدکنندگان، یک نوع قطع شدن است که معمولا هنگام عکاسی پیاپی از تصاویر مشاهده می‌کنید. از سوی دیگر، منظره‌یاب‌های نوری دوربین‌های DSLR همچنان محبوب هستند، زیرا منظره‌ای با چشم غیرمسلح از مناظر را بدون تاخیر صفحه نمایش ارائه می‌دهند.

همچنین لازم به ذکر است که اگر از طرفداران لنزهای دستی قدیمی هستید که باید در حالت توقف به پایین (stopped-down) استفاده شوند، منظره‌یاب DSLR بسیار تاریک خواهد بود؛ اما یک EVF در دوربین بدون آینه بسیار عالی عمل می‌کند.

لنز دوربین

تنها مزیت لنز دوربین‌های DSLR این است که دهه‌ها وجود داشته و همچنان پشتیبانی می‌شوند. افرادی که امروز یک دوربین DSLR انتخاب می‌کنند، در پیش روی خود مجموعه‌ای از اپتیک‌هایی با قدمت ۳۰ سال می‌بینند که می‌توانند از میان آنها گزینه مناسب را انتخاب کنند.

با این حال، توسعه لنزهای DSLR جدید به طور چشمگیری کند شده است. برای مثال، برندهای کانن و نیکون اکنون تمام تلاش خود را برای توسعه لنزهای بدون آینه متمرکز کرده‌اند. از این گذشته، بسیاری از لنزهای بدون آینه جدید به دلیل مزایای فیزیکی و فناورانه خود، عملکرد بهتری از همتایان DSLR قدیمی‌تر خود دارند.

قابلیت فیلمبرداری

دوربین‌های بدون آینه در زمینه فیلم‌برداری مزیت قابل‌توجهی دارند و به همین دلیل است که بهترین دوربین‌ها برای فیلم‌سازی و بهترین دوربین‌های هیبریدی را تشکیل می‌دهند. در واقع طراحی دوربین‌های بدون آینه به گونه‌ای است که برای «نمایش زنده» ثابت مورد نیاز برای فیلم‌برداری بسیار مناسب‌تر هستند. به همین دلیل سازندگان دوربین، فناوری‌های فیلمبرداری خود را در این زمینه متمرکز می‌کنند و شما بهترین ویژگی‌ها و عملکرد ویدیو را در دوربین‌های بدون آینه خواهید داشت.

اما فراموش نکنیم که دوربین‌های DSLR نیز قابلیت فیلمبرداری دارند. برای مثال، Nikon D90 ویدیوهای HD را روانه بازار مصرف عرضه کرد و Canon EOS 5D Mark II نیز دوربین‌های DSLR را وارد عرصه فیلم‌برداری و فیلم‌سازی حرفه‌ای کرد. با این حال، وقتی صحبت از فیلمبرداری ۶K و ۸K، ویدیوهای RAW یا ۱۰ بیتی، نرخ فریم بالا و موارد دیگر می‌شود، تمام تلاش و کار توسعه برندهای مطرح صرف دوربین‌های بدون آینه می‌شود.

عمر باتری

حتی دوربین‌های DSLR بسیار ابتدایی نیز با هر بار شارژ باتری می‌توانند ۶۰۰ عکس ثبت می‌کنند. البته برخی از دوربین‌های DSLR با یک بار شارژ می‌توانند تا ۱۵۵۰ عکس را نیز ثبت کنند. همچنین بهترین دوربین‌های DSLR حرفه‌ای در هر بار شارژ می‌توانند تقریبا ۴۰۰۰ فریم ثبت کنند؛ اگرچه مسلما برای انجام این کار به باتری‌های بسیار بزرگ‌تری نیاز است. اما وضعیت باتری دوربین در دوربین‌های بدون آینه می‌تواند به یک دغدغه دائمی تبدیل شود!

چنین دوربین‌هایی در هر بار شارژ می‌توانند حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ فریم بگیرند. البته سونی A7R III نسبت به نسل های قبلی خود عمر باتری ۶۵۰ شات را تقریبا دو برابر کرد و سونی A7R IV نیز در این زمینه تا حدی بهبود یافته است.

انتخاب دوربین DSLR یا بدون آینه به نیازهای شما بستگی دارد

اگر یک دوربین DSLR دارید و از عملکرد و کیفیت تصویر آن راضی هستید، هنوز نیازی به ارتقا آن و خرید یک دوربین بدون آینه ندارید. ولی اگر در آینده دوربین شما دیگر نتواند نیازهای شما را برآورده کند، احتمالا ارزش آن را دارد که یک دوربین بدون آینه تهیه کنید. از سوی دیگر، اگر در عکاسی تازه‌کار هستید و می‌خواهید مطمئن شوید که جدیدترین و بهترین فناوری را در اختیار دارید، بهتر است خرید دوربین‌های بدون آینه را در نظر داشته باشید.

فروشگاه اینترنتی فلاشیران عرضه‌کننده انواع تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری در ایران است. شما می‌توانید انواع دوربین‌های DSLR و بدون آینه را با قیمت مناسب از فلاشیران خریداری کنید. تمامی محصولات فلاشیران دارای تضمین اصالت کالا هستند و پس از ثبت سفارش در سریع‌ترین زمان ممکن برای مشتریان ارسال می‌شوند.