انتشار کتاب‌های عکس (Photo Book) از سوی عکاسان و خرید این کتابها توسط علاقمندان عکاسی، از جمله موضوعاتی است که به نظر می‌رسد در جامعه عکاسی ما قابل قیاس با کشورهای دیگر نباشد. از سویی مشکلات نشر به صورت یک مشکل اصلی مانع مهمی محسوب می‌شود و از سوی دیگرعلاقه و تمایل هنرمندان به چاپ Photo book و خرید آنها توسط علاقمندان عکاسی کم است.

اما شکی نیست که رونق این فرآیند، یعنی چاپ کتابهای عکس، منافع بسیاری برای همه خواهد داشت. دیدن عکسهای هنرمندان به صورت چاپ شده در کتاب می‌تواند فواید بسیاری برای علاقمندان و هنرآموزان عکاسی داشته باشد. دیدن عکس‌های چاپ شده در کتاب، کاملا متفاوت از دیدن عکس‌ها در وب (بعلت کیفیت پایین و ذات نمایش عکس در مانیتور) و یا در نمایشگاه ( بعلت امکان استفاده مکرر و طولانی‌مدت از عکس‌ها) است.  

نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای، ۱۰ کتاب عکس برتر سال گذشته را انتخاب کرده است که در این‌جا مروری بر این کتابها خواهیم داشت. هم بخاطر آشنایی با کتابهای برتری که در این زمینه منتشر شده ‌اند و هم بخاطر تاکید و یادآوری این مساله تقریبا کم‌رونق در جامعه عکاسی ما. 

۱- “In the Picture: Self-Portraits, 1958-2011” (Yale University Press) by Lee Friedlander

lee

سلف‌پرتره‌های لی‌فریدلندر. عکس‌هایی که با دوربین از خودش گرفته است. از زیر سایه یک کاکتوس در آریزونا تا روی تخت آی‌سی‌یوی بیمارستان. در طی چند دهه مشاهده فرهنگ آمریکا، لی‌فریدلندر به صورت منظم خودش را نیز ثبت کرده است که حاصلش را در این کتاب خواهید دید.

۲- “Permanent Error” (Prestel), by Pieter Hugo 

permanent

آخرین کتاب پیترهوگو که شامل عکس‌های مستندی است از یک منطقه در غنا که به زباله دان تجهیزات کامپیوتری از سراسر دنیا تبدیل شده است. او در عکس هایش می‌کوشد که عواقب بد این مساله را بر محیط زیست و مردم منطقه نشان دهد.

۳-  “The Unseen Eye” (Aperture), by W.M. Hunt

02floor-hunt-articleInline_1

این کتاب را نه یک عکاس که یک مجموعه‌دار منتشر کرده است. وجه مشترک عکس‌های این کتاب، دیده نشدن چشم‌ها یا صورت سوژه‌های عکسهاست. در واقع اثری است آنتی‌پرتره. جدالی است بین آنچه دوربین می خواهد آشکار کند و آن‌چه که سوژه پنهانش می‌دارد. در این کتاب عکس هایی از دایان آربوس، ریچارد ادودن، ایموژن کانینگهام، جوئل‌پیتر ویتکین، رابرت فرانک، رابرت مپل‌تورپ و نیز کارهایی از عکاسان کمتر مشهور وجود دارد.

۴-  “Illuminance” (Aperture), by Rinko Kawauchi

41gT2IKP6XL._SL500_AA300_

۱۱ سال پیش کاوائوچی با انتشار سه کتاب عکس با نامهای Utatane, Hanabi و Hanako خود را به عنوان یک عکاس خلاق معاصر نه تنها در ژاپن بلکه در سطح جهان، معرفی کرد. پس از آن نیز کتابهای متعددی منتشر کرده است و این کتاب اخیر دهمین کتاب او و اولین کتابی است که در خارج ژاپن منتشر می‌شود. مشخصه عکس‌های کاوائوچی، توجه به ظرائف، ترکیب‌بندی‌های فی‌البداهه و  جزئیات و حالاتی از زندگی روزمره‌ است که براحتی دیده نمی‌شوند. 

۵- “Vivian Maier: Street Photographer” (Powerhouse), by Vivian Maier

5181w66oEVL._BO2_204_203_200_PIsitb_sticker_arrow_click_TopRight_35__76_AA300_SH20_OU01_

احتمالا داستان پیدا شدن اتفاقی نگاتیوهای ویوین مایر و معروف‌شدنش را پس از مرگ شنیده‌اید. این عکسها در طی سالهای ۱۹۵۰-۱۹۹۰ در شیکاگو و نیویورک گرفته شده‌اند. و علت معروف شدن ویوین مایر نه در داستان  عجیب پیداشدن اتفاقی نگاتیوها که در خود عکس‌ها نهفته است. ترکیب‌بندی های عالی، استفاده مناسب از نور، توجه خاص به سوژه های انسانی و لحظات قطعی، از ویژگی‌های عکس‌های اوست.

۶- “You and I” (Twin Palms), by Ryan McGinley

اولین کتاب مونوگراف گذشته‌نگر  McGinely است که مجموعه‌ای از عکس‌های دهه اول فعالیتش می‌باشد. عکس هایی از جوانان نیویورک و تلاشی است در جهت شکستن حائل بین فعالیت‌های خصوصی و عمومی . پرتره‌هایی است از نسلی که به فرهنگ بصری واقفند و می‌دانند که چگونه عکاسی می‌تواند ارتباط‌دهنده بین هویت‌ها باشد.

۷- “Magnum: Contact Sheets” (Thames & Hudson)

MAGNUM

این کتاب خوب، شامل کنتکت ‌شیت‌هایی است از مگنوم که در آنها نشان داده شده است که چگونه ادیتورها و خود عکاسان، عکس‌ها را علامت می‌زدند و انتخاب می‌کردند. متن‌ همراه عکس‌ها نیز تکمیل‌کننده داستان‌های نهانی هر عکس است. در این کتاب مجموعه‌ای از عکس‌های بسیار خوب چند دهه اخیر را خواهید دید. کتابی است که داشتنش برای هر علاقمند و دانشجوی عکاسی مفید خواهد بود. 

۸- “Redheaded Peckerwood” (Mack), by Christian Patterson

peckerwood_01

این کتاب شامل عکس‌هایی است در مورد واقعه تراژیک دو جوان ۱۹ و ۱۴ ساله که در فاصله ۳ روز، ۱۰ نفر  (از جمله خانواده یکی از خودشان) را کشتند و  سپس دستگیر شدند. از جنبه تکنیکی، عکس‌هایی در زمینه فتوژورنالیسم، پزشکی قانونی و منظره هستند اما از دید  زییاشناسانه، یک بیان عکاسانه برای ساختار شکنی روایت از قبل موجود است.

۹- “Mom & Dad” (Mörel Books), by Terry Richardson

02floor_books1_articleInline

تری‌ریچاردسون که عکاس مدل و تجاری است، در این دو کتاب به پدر و مادرش پرداخته است. روایتی بی‌مرز و بدون قضاوت از زندگی روزمره آن‌دو. دو بیوگرافی است از زندگی پدر و مادرش و در واقع یک اتوبیوگرافی است از زندگی خود عکاس.

۱۰-  “Is This Place Great or What” (Aperture/Cleveland Museum of Art), by Brian Ulrich

02floor_book5_articleInline

عکس‌هایی از جنبه‌های مصرف‌گرایانه زندگی در جامعه آمریکا، قبل و بعد از بحران اقتصادی.