اختصاصی سایت عکاسی – بهار است و فصل برپایی حراج‌های معتبر عکاسی در گوشه و کنار جهان؛ کریستیز هم طبق معمول پیشتاز این عرصه. بهار امسال نوبت به نیویورک رسید تا چندی پیش میزبان یکی از موفق‌ترین حراج‌های عکس این موسسه‌ی معتبر در سال‌های اخیر باشد. 

 در این حراج اختصاصی ۱۷۲ عکس در مجموع به قیمت ۷ میلیون و ۲۴۵ هزار و ۳۷۵ دلار به فروش رسید تا کریستیز یکی از گران‌ترین حراجی‌های عکس خود در سال‌های اخیر را تجربه کند و نسبت به حراج بهار پارسال با افزایش فروش روبرو شود. در این شب ۱۲ عکس با قیمت بیشتر از ۱۰۰ هزار دلار به فروش رسید و در شرایطی که آثاری از نام‌های آشنایی چون هنری کارتیه‌برسون، انسل آدامز، دوروتیا لانگ، بیل برنت، دایان آربوس، براسای، ویلیام اگلستون، آلفرد استیگلیتز، هیروشی سوجی‌موتو، هلموت نیوتن، ایروینگ پن، فرانچسکا وودمن و ادوارد وستون در حراج حضور داشتند عکسی از رابرت فرانک در صدر گران‌ترین آثار فروخته شده نشست.

920224_1


   گران‌ترین عکس حراج اثری از رابرت فرانک (۱۹۲۴، سوئیس) بود که به رقم خیره‌کننده‌ی ۶۶۳ هزار و ۷۵۰ دلار فروخته شد. این عکس که در سال ۱۹۵۵ در نیواورلئان گرفته شده یکی از مشهورترین عکس‌های رابرت فرانک است که سال گذشته در همین حراجی به مبلغ ۴۳۴ هزار و ۵۰۰ دلار فروخته شده بود. پیش از فروش نهایی، کارشناسان کریستیز برای این اثر برآوردی معادل ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار دلار داشتند. این عکس همان نسخه‌ای است که سال ۱۹۶۱ در قالب نمایشگاه مشترک رابرت فرانک با هری کالاهان ارائه شده بود.

920224_2

  اما ایروینگ پن، عکاس نامدار آمریکایی (۲۰۰۹ – ۱۹۱۷)، همچنان سنت رقابت خود با رابرت فرانک در حراجی‌های اخیر کریستیز را حفظ کرد و با عکسی به نام «زنی در قصر مراکشی» که سال ۱۹۵۱ گرفته بود در جای دوم گران‌ترین عکس‌های حراج نشست. این عکس در حالی که از برآورد اولیه‌ی ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلاری برخوردار بود نهایتا ۴۵۹ هزار و ۷۵۰ دلار فروخته شد.

920224_3

  در رتبه‌ی سوم عکسی از انسل آدامز (۱۹۸۴ – ۱۹۰۲) قرار گرفت که به سال ۱۹۵۸در ایالت نیومکزیکوی آمریکا گرفته شده و در حالی که در برآورد اولیه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده بود نهایتا ۴۲۳ هزار و ۷۵۰ دلار فروخته شد.

920224_4

  جایگاه چهارم نیز از آن عکسی از ایروینگ پن مربوط به سال ۱۹۹۰ شد که ۳۶۳ هزار و ۷۵۰ دلار فروش رفت. این عکس در برآورد اولیه پیش از حراج توسط کارشناسان بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده بود.

920224_5

   از دیگر عکس‌های معروف فروخته شده در این حراج می‌توان به اثری از ویلیام اگلستون (۱۹۳۹، آمریکا) اشاره کرد که با برآورد اولیه‌ی ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار دلار وارد حراج شد ولی به قیمت ۳۶۳ هزار و ۷۵۰ دلار فروخته شد. این عکس به سال ۱۹۷۳ در گرین‌وود ایالت می‌سی‌سی‌پی گرفته شده است.

920224_6

   همچنین این عکس مشهور از آنسل آدامز (محصول ۱۹۴۴) که دارای برآورد قیمت ۴۰ تا ۶۰ هزار دلاری بود نیز ۸۷ هزار و ۵۰۰ دلار خریداری شد و یکی از گران‌ترین‌های این شب لقب گرفت.

920224_7

    در این شب پرتره‌ی معروفی از ایروینگ پن مربوط به چهره‌ی پابلو پیکاسو که به سال ۱۹۵۷ در کن فرانسه عکاسی شده است هم ۷۵ هزار دلار فروخته شد در حالی‌که ۶۰ تا ۸۰ هزار دلار برآورد قیمت شده بود.

920224_8

   عکس معروف «سه قلوها در اتاق خواب» از دایان آربوس (۱۹۷۱ – ۱۹۲۳) عکاس نامدار آمریکایی، ۳۲ هزار و۵۰۰ دلار فروخته شد. این عکس که محصول سال ۱۹۶۳ است از برآورد اولیه‌ی ۲۵ تا ۳۵ هزار دلار برخوردار بود.

920224_9

   عکسی از هنری کارتیه برسون (۲۰۰۴ – ۱۹۰۸) به نام «HYÈRES» که سال ۱۹۳۲ گرفته شده هم ۱۷ هزار و ۵۰۰ دلار فروش رفت در حالی‌که ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار برآورد قیمت شده بود.



  عکس معروف استیو مک‌کوری، عکاس مستندنگار آمریکایی، از دختر افغان که سال ۱۹۸۴ در اردوگاه پناهنگان افغان در پیشاور پاکستان گرفته شده و یکی از مشهورترین تصاویر قرن بیستم به حساب می‌آید یکی دیگر از عکس‌های مشهور فروش رفته در حراجی بهار امسال بود که ۱۷ هزار و ۵۰۰ دلار فروخته شد در حالی‌که در برآورد اولیه تنها ۴ تا ۶ هزار دلار برآورد قیمت شده بود. این عکس چندی پیش در جریان برپایی نمایشگاه بزرگی از آثار گورسکی در دوسلدورف به نمایش درآمده بود.

920224_11

  نسخه‌ای از پرتره‌ی معروفی که آلبرتو کوردا، عکاس نامدار کوبایی (۲۰۰۱ – ۱۹۲۸)، به سال ۱۹۶۰ در جریان یک مراسم رسمی دولتی از ارنستو چه‌گوارا، انقلابی چپگرای آمریکای لاتین، گرفته بود نیز یکی دیگر از عکس‌های شناخته‌شده‌ای بود که در این شب به فروش رسید.  این عکس با برآورد اولیه‌ی ۸ تا ۱۲ هزار دلار عرضه شد ولی نهایتا ۱۵ هزار دلار فروش رفت.

920224_12

  «فلفل شماره‌ی ۳۰» از مجموعه کارهای ادوارد وستون (۱۹۵۸ – ۱۸۸۶) که وی در سال ۱۹۳۰ عکاسی کرده است هم به قیمت ۱۵ هزار دلار فروش رفت در حالی‌که ۸ تا ۱۲ هزار دلار برآورد قیمت شده بود.


  بیشترین عکس فروخته شده از یک عکاس در این حراج مربوط به آنسل آدامز بود که ۱۹ فریم از کارهایش در مجموع ۹۶۴ هزار و ۷۵۰ دلار به فروش رفت. گران‌ترین عکس او در این مجموعه ۸۷ هزار و ۵۰۰ دلار و ارزا‌نترین آنها ۴۷۵۰ دلار فروخته شدند. پس از او اروینگ پن قرار داشت که ۱۲ عکسش در مجموعه یک میلیون و ۴۰۳ هزار دلار فروخته شدند. ادوارد وستون و هنری کارتیه‌برسون نیز هر کدام ۸ اثرشان خریداری شد که به ترتیب به مجموعه فروش ۵۲۴ هزار و ۳۷۵ دلار و ۱۱۰ هزار دلار دست یافتند.


  موسسه‌ی کریستیز کار فروش آثار هنری را از سال ۱۷۶۶ در لندن آغاز کرده و پس از آن شعبه‌هایی در برخی شهرهای بزرگ دنیا دایر کرده است. در سال‌های اخیر مسئولین کریستیز با دست‌یابی به فروش‌های چشمگیر در بازار عکس مصمم‌تر شدند تا برنامه‌ها‌ی خود برای برگزاری منظم حراج‌های بزرگ ویژه‌ی «عکاسی» را پی بگیرند. این حراجی معتبر، که در زمینه‌ی حراج آثار متنوعی از هنرهای تجسمی گرفته تا جواهرات مشارکت دارد. کریستیز در سال‌های اخیر برگزارکننده‌ی حراجی‌های بزرگی در خاورمیانه هم بوده که چهاردهمین دوره‌ی آن چندی پیش با حضور شماری عکس‌ ایرانی در دبی برپا شد.