احتمالا در مورد داستان  ویوین مایر (عکاسی که پس از مرگ شناخته شد و عکس‌هایش با بزرگان عکاسی  مانند رابرت فرانک و دایان آربس مقایسه می‌شود)، اطلاعاتی دارید و شاید مطالب متنوعی که پیش از این در «سایت عکاسی» منتشر شده است را خوانده باشید. ( لیست کامل مطالب قبلی در انتهای این مطلب  ذکر شده است.)
  سال گذشته، مستندی در مورد زندگی  ویوین مایر  ساخته شد که جزو کاندیدهای اسکار امسال است. به همین مناسبت در این مطلب مروری خواهیم داشت بر این فیلم.

مشخصات فیلم:
نام فیلم: Finding Vivian Maier
کارگردان:   John Maloof,Charlie Siskel  
مدت فیلم: ۸۳ دقیقه
محصول: ۲۰۱۴
مشخصات کامل‌تر در بانک اطلاعات جهانی فیلم 


 فیلم  با داستان کشف اتفاقی آثار ویوین مایر در یک حراجی شروع می‌شود. جان مالوف کارگردان این فیلم، همان کسی است که جعبه نگاتیو‌های مایر را به قیمت حدود ۳۸۰ دلار خرید . در فیلم می‌بینیم که چگونه مالوف توجهش به عکس‌ها جلب شد و سپس با انتشار برخی از عکس‌ها در فلیکر، و دریافت نظرات دیگران، نسبت به عکس‌ها مطمئن تر شد. فیلم نشان می‌دهد که  مالوف  چگونه به دنبال سرنخ های بیشتر از این فرد می‌گردد و چگونه به آثار دیگر او و سایر وسایل شخصی او دست پیدا می‌کند.  در ادامه، مالوف  با افرادی مصاحبه می‌کند که در گذشته ویوین مایر را می‌‌شناختند. با توجه به شغل ویوین مایر، اکثر این افراد، کسانی بودند که ویوین پرستاری آنها را در طفولیت بر عهده داشت یا والدینی که ویوین را استخدام کرده‌بودند.

  با افراد دیگری هم صحبت می‌شود مانند صاحب یک مغازه  عتیقه‌فروشی که ویوین دوست داشت از آنجا خرید کند و  مجری یک برنامه مشهور تلویزیونی ( Phil Donahue) که مدتی او را استخدام کرده بود. همچنین  عکاسان صاحب‌نامی مانند جوئل میروویتز و مری آلن مارک در مورد عکس‌های او صحبت می‌کنند.
 

سلف پرتره‌ ویوین مایر


  برای پیدا کردن سایر سرنخ‌های زندگی ویوین مایر، مالوف به دهکده‌ای فرانسوی در  کوهستان آلپ می‌رود  و برخی بستگان او را می‌یابد که هنوز پس از چندین دهه، او را به یاد داشتند.


  در مصاحبه‌ها درمی‌یابیم که تمام این افراد نیز از استعدادهای عکاسی او بی اطلاع بودند. البته همیشه او را با دوربین به یاد می‌آوردند و می‌دانستند که در اوقات فراغت یا زمانی که بچه‌ها را به پیاده‌روی می‌برد، به عکاسی مشغول بود. شاید هم اصلا این شغل را برای آن انتخاب کرده بود که بتواند چنین فرصت‌هایی برای گردش در خیابانها داشته باشد و به عکاسی بپردازد. برخی افراد او را عجیب و غریب توصیف کردند و حتی جنبه‌های تاریک‌تری از  او را ذکر  کردند.
 

سلف پرتره ویوین مایر


  علاوه بر این مصاحبه‌ها، چیزی که فیلم را جذاب‌تر کرده است، عکس‌های ویوین است که به تناوب و متناسب با صحبت‌ها، نمایش داده می‌شود. همچنین مالوف تعداد زیادی از فیلم‌های  ۸ میلیمتری را که توسط  ویوین فیلمبرداری شده‌اند را یافته و در فیلم گنجانده است که به جذابیت فیلم بسیار کمک کرده است.

  برخی عکس‌هایی که در فیلم نمایش داده می‌شود ، عکس‌های او از افراد عجیب و غریب جامعه  است که یادآور کارهای دایان آربس است و برخی عکس هایش  مانند عکس پسری که بر اسب سوار است، عکس‌های رابرت فرانک را به خاطر می آورد.
 


عکس: ویوین مایر


  کشف ویوین مایر توسط مالوف، خود حاصل کنجکاوی  مالوف بوده است و چه بسا اگر  مجموعه نگاتیو‌های او به دست فرد دیگری می‌رسید،  نگاتیوها  نابود می‌شدند و هیچ‌گاه فردی به عنوان ویوین مایر به تاریخ عکاسی افزوده نمی‌شد. فیلم نیز  سعی می‌کند این کنجکاوی را در بیننده ایجاد کند که واقعا چرا چنین داستانی رخ داده است؟ چرا ویوین در زمان حیاتش کشف نشده است؟ چرا ویوین علاقه‌ای به  نمایش عکس‌هایش نداشته است؟ چرا حتی بسیاری از نگاتیوهایش را به عمل نیاورده و چاپ نکرده است؟ اصلا  آیا خودش را صاحب استعداد می‌دانست؟سوال آخر، سوال مهمی در فیلم است.

در برهه‌ای از زمان زندگی‌‌اش، ملکی را که به ارث برده بود، فروخت و با سرمایه‌اش ، سفری به چند کشور انجام داده و  عکاسی کرد. علاقه شدید او به عکاسی به گونه‌ای که به گفته دیگران، دوربین رولی فلکس‌اش هیچگاه از او جدا نمی‌شده، بدون آموزش‌های رسمی عکاسی، چگونه منجر به خلق آثار عالی عکاسی خیابانی شده است؟ شاید او فقط به عکاسی علاقه داشته است و هیچ‌گاه متوجه استعدادش نشده است و شاید عکاسی برای او، وسیله‌ای بوده برای فرار از تنهایی‌اش.
  الزاما همه این سوالات در فیلم پاسخ داده نمی‌شد چون احتمالا  پاسخ را کسی جز خود ویوین نمی‌داند. اما فیلم به خوبی بینندگان را کنجکاو می‌کند و آنها را با خود همراه می‌کند.

  فیلم سعی می‌کند به تدریج  قطعات پازل را کنار هم قرار دهد تا  بتوان ویوین مایر را بهتر شناخت:  از ظاهر و لباسش، تا نوع رفتارش با افراد دیگر و روش عکاسی. هر چند باز هم نمی‌توان تمام زوایای زندگی ویوین را شناخت اما دیدن مستند یافتن ویوین مایر برای کسانی که به عکاسی به‌خصوص عکاسی قرن بیستم در آمریکا  و تاریخ عکاسی علاقه دارند، جذاب خواهد بود.

لیست مطالب قبلی منتشر شده در سایت عکاسی درباره ویوین مایر:

ویویان مایر؛ فصل گمشدهٔ تاریخ عکاسی؟
یکسال بعد؛ جایگاه ویویان مایر کجاست؟
نمایشگاهی از عکس‌های «ویویان مایر» در تورنتوی کانادا
اضافه شدن کپی‌رایت به جنجال‌های میراث ویویان مایر

همچنین در مطالب زیر از ویوین مایر، نام برده شده است:

ویژگی‌های عکسهای خیابانی خوب
بهترین کتابهای عکس
نگاهی به تعدادی از مجموعه‌های عکاسی مهم در جهان

و 

سایت فیلم «یافتن ویوین مایر»
تیزر فیلم «یافتن ویوین مایر»